Explozie de profituri în microfinanțare: Cine conduce piața din Moldova și cine luptă să supraviețuiască

20 Aug. 2024, 17:27
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Lupu Eduard
20 Aug. 2024, 17:27 // Bănci şi Finanţe //  Lupu Eduard

În primul trimestru al anului 2024, piața de microfinanțare din Republica Moldova a continuat să crească, evidențiind o diferențiere clară între jucătorii majori și cei de dimensiuni mai mici. Microinvest s-a impus ca lider absolut al pieței, înregistrând active totale de 5,429 miliarde de lei, de peste patru ori mai mari decât cel mai apropiat concurent, EASY CREDIT, care deține active de 1,129 miliarde de lei. Această performanță plasează Microinvest pe primul loc și în ceea ce privește volumul creditelor acordate, cu un total de 4,858 miliarde de lei, arată datele Băncii Naționale a Moldovei.

Deși majoritatea companiilor de microfinanțare au active sub 500 milioane de lei, liderii de piață reușesc să domine sectorul nu doar prin mărimea activelor, ci și prin profitabilitate. Microinvest a raportat un profit net de 60,39 milioane de lei, fiind urmată îndeaproape de EASY CREDIT, cu 59,95 milioane de lei. Aceste cifre reflectă o stabilitate financiară solidă și o capacitate ridicată de generare a veniturilor.

În contrast, OPTIMCREDIT se află la polul opus în clasament, cu împrumuturi acordate în valoare de doar 83 mii de lei, iar CREDIT NOBIL a înregistrat cea mai mare pierdere netă, de 17,8 milioane de lei, indicând dificultăți semnificative în gestionarea riscurilor și menținerea profitabilității.

Provizioanele pentru împrumuturi, un indicator cheie al riscurilor percepute în portofoliile de credite, sunt considerabile pentru jucătorii principali. Microinvest, de exemplu, a alocat provizioane de -519 milioane de lei, reflectând o abordare prudentă față de riscuri, în timp ce SEBO CREDIT și CREDIT NOBIL au provizioane de -97,6 milioane lei și respectiv -93,2 milioane de lei.

În ceea ce privește capitalul propriu, Microinvest conduce și aici cu 1,18 miliarde de lei, un indicator al unei baze solide pentru susținerea operațiunilor pe termen lung. În schimb, companii mai mici, precum NOVIS COMPANY și DAMALIO FINANCE, cu capitaluri proprii de doar 1,2 milioane de lei și respectiv 3,9 milioane de lei, pot întâmpina provocări în fața unor potențiale șocuri financiare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

17 Sept. 2024, 17:24
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
17 Sept. 2024, 17:24 // Actual //  Lupu Eduard

Producătorul chinez de automobile BYD a preluat totalitatea acţiunilor la un joint venture din China cu grupul german Mercedes-Benz Group AG, pe măsură ce un număr din ce în ce mai mare de constructori străini îşi reduc expunerea pe cea mai mare piaţă auto din lume, transmite Bloomberg.

BYD a preluat restul de 10% din acţiunile la joint venture-ul Denza pe care nu le deţinea încă, a informat producătorul de automobile electrice într-un comunicat de presă difuzat luni seara, fără a oferi detalii legate de valoarea tranzacţiei.

Decizia pune capăt unui parteneriat care durează de 13 ani şi vine într-un moment în care există tensiuni comerciale între China şi Europa, pe măsură ce Comisia Europeană vrea să impună tarife suplimentare, de până la 36,3%, pentru automobilele electrice importate din China.

Joint venture-ul Denza, un producător de automobile electrice şi hibride din segmentul premium, a fost înfiinţat de BYD şi Mercedes în 2011, când fiecare dintre cei doi parteneri deţinea o participaţie de 50%. Vânzările slabe ale acestui joint venture au convins Mercedes să îşi reducă participaţia, până la 10%, în 2021.

Decizia de a ieşi din acţionariatul joint venture-ului Denza se adaugă provocărilor cu care se confruntă Mercedes, care are dificultăţi în a creşte în China, care timp de mai mulţi ani a fost una din pieţele auto cu cel mai puternic ritm de creştere din lume. Cheltuielile pe articole de lux în China au fost serios afectate de criza din sectorul imobiliar şi încetinirea economică. În paralel, intensificarea războiului preţurilor între producătorii chinezi de automobile electrice a dus la diminuarea cotei de piaţă pentru producătorii auto străini, astfel că Porsche, Ferrari şi BMW au raportat o diminuarea a vânzărilor în China la începutul anului.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău