Exporturile Republicii Moldova pe mare: cereale, animale vii, motorină și fier uzat

19 Aug. 2024, 11:05
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
19 Aug. 2024, 11:05 // Actual //  bani.md

În Republica Moldova, exportul mărfurilor pe cale navală a luat avânt în ultimele luni, atingând un volum remarcabil de 925,4 mii tone în primul semestru al anului 2024. Acest rezultat se apropie de cifra totală a întregului an 2022, când au fost exportate 992,2 mii tone de marfă, prin intermediul a 485 corăbii.

„Printre mărfurile transportate pe mare se numără cerealele, produsele din prelucrarea floarea-soarelui, DDGS (produse reziduale din fabricarea bioetanolului), animale vii, motorină și fier uzat. Cerealele reprezintă o proporție semnificativă a exporturilor, cu o pondere de 66-79% și o creștere notabilă în volum și ritm”, constată lui Iurie Rija, directorul executiv al Asociației Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere „Agrocereale”.

În contrast, importurile pe cale navală sunt considerabil mai reduse. În perioada ianuarie-iunie 2024, porturile din Republica Moldova au primit 288 de corăbii, transportând 555 mii tone de marfă, incluzând materiale de construcție (gribură, nisip, pietriș), benzină, motorină, fertilizanți, cărbune, sare și zahăr.

„Analiza porturilor Giurgiulești și Ungheni evidențiază specializările distincte ale acestora. Portul Giurgiulești se concentrează pe cereale și produsele derivate (ulei, șrot, DDGS), primind 616,9 mii tone în primul semestru al anului 2024. Investițiile în acest port depășesc 63 milioane de dolari, contribuind la creșterea semnificativă a volumelor exportate. Portul Ungheni, în schimb, este specializat în cereale și zootehnie, primind 308,5 mii tone în aceeași perioadă. Deși investițiile în portul Ungheni sunt mai modeste, ritmul de creștere al volumului cerealelor transportate este în expansiune, cu 312 mii tone transportate în 2023, o creștere de 68,9% față de 2022, și 303,6 mii tone în primul semestru al anului 2024”, a precizat Rija.

Valorificarea potențialului naval al râului Prut și extinderea investițiilor în infrastructura portuară, în special în portul Ungheni și pe porțiunile Leova-Giurgiulești, sunt esențiale pentru evitarea congestiei portuare și stimularea creșterii volumului de marfă tranzitat. Aceste măsuri vor crea noi oportunități economice și vor contribui la dezvoltarea durabilă a sectorului de transport naval în Republica Moldova.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

07 Dec. 2025, 11:20
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
07 Dec. 2025, 11:20 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Atacurile efectuate de Ucraina asupra tancurilor petroliere rusești și asupra infrastructurii portuare din Marea Neagră au provocat o creștere a costurilor de asigurare pentru navele comerciale din regiune. Potrivit Financial Times, în ultima lună tarifele de asigurare pentru riscuri de război au crescut de trei ori, iar brokerii avertizează că majorările vor continua.

Marcus Baker, reprezentant al companiei de brokeraj Marsh, a declarat pentru FT că polițele de asigurare împotriva riscurilor militare au urcat de la 0,25–0,3% din valoarea navei la începutul lunii noiembrie, până la 0,5–0,75% în această săptămână, ceea ce reprezintă un salt total de 250%.

Cea mai abruptă majorare se observă în zonele rusești ale Mării Negre, aflate la graniță cu Ucraina, Georgia și Turcia. Tarifele au crescut în special pentru tancurile petroliere operate de companii rusești și pentru navele tip bulk carrier care transportă mărfuri vrac, precum cerealele.

Brokerii spun că escaladarea conflictului și riscurile tot mai mari pentru navigația comercială determină companiile de asigurări să majoreze masiv prețurile, într-o piață care deja era tensionată.

„Rusia va continua să intensifice situația din Ucraina, așa că este foarte probabil să vedem noi creșteri ale prețurilor în regiune și dincolo de ea”, avertizează Baker.

Creșterea costurilor de asigurare ar putea afecta rutele comerciale, exporturile de cereale și transporturile de petrol din zona Mării Negre, amplificând presiunile asupra piețelor globale de energie și materii prime.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII