FMI recomandă Turciei să evite o creștere semnificativă a salariului minim

23 Oct. 2024, 16:19
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Oct. 2024, 16:19 // Actual //  Ursu Victor

Turcia ar trebui să evite o repetare a ultimei majorări a salariului minim care a alimentat inflaţia, atunci când va decide noua creştere care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2025, şi în schimb să îşi concentreze măsurile de sprijin pe categoriile cele mai defavorizate, a declarat pentru agenția Reuters şeful misiunii FMI din Turcia, Jim Walsh, citată de Agerpres.

Cu prilejul reuniunilor anuale ale Fondului Monetar Internaţional şi Băncii Mondiale, Jim Walsh a mai spus că discuţiile privind reducerea dobânzii de politică monetare sunt „probabil premature”, având în vedere că inflaţia este în continuare cu mult peste nivelul de 2%.

Autorităţile de la Ankara ar urma să anunţe în decembrie cu cât va fi majorat salariul minim de la începutul lui 2025, după ce în luna ianuarie 2024 salariul minim a fost majorat cu 49%, o decizie care a creat o inflaţie mare în primul trimestru al anului.

„Sperăm că scenariul nu se va repeta în acest an, pentru că ştim din experienţa multor ţări cu inflaţie ridicată, că stabilirea în acest fel a salariilor la nivel naţional este o ancoră importantă pentru aşteptările inflaţioniste. Acesta este un compromis pe care autorităţile trebuie să îl facă şi sunt conştiente de acest lucru”, a spus Walsh.

În schimb, autorităţile de la Ankara ar trebui să se concentreze pe elaborarea de programe sociale care să ofere sprijin pentru gospodăriile cu venituri reduse, prin transferuri de bani gheaţă sau printr-un sprijin guvernamental mai bine ţintit, pentru a ajuta la creşterea veniturilor muncitorilor cu salarii mici, a spus Walsh.

Pieţele financiare se aşteaptă ca salariul minim să fie majorat cu aproximativ 25% de la 1 ianuarie 2025.

După majorarea salariului minim cu 49% la începutul acestui an, inflaţia în Turcia a crescut semnificativ, atingând un vârf de 75% în luna mai, dar între timp a coborât până la 49,4% în luna septembrie, coborând pentru prima dată în actualul ciclu sub dobânda de politică monetară, care este stabilită la 50%.

La şedinţa de politică monetară din octombrie, Banca Turciei a lăsat nemodificat costul creditului şi a avertizat că recenta creştere a cifrelor privind inflaţia a creat şi mai multă incertitudine, un semnal care a confirmat punctul de vedere al analiştilor că o relaxare a politicii monetare va începe abia anul următor.

În contextul în care condiţiile financiare au fost deja înăsprite, Walsh a spus că Banca Centrală a Turciei ar trebui să îşi intensifice comunicarea şi că ar putea fi nevoie de mai multe majorări dacă instituţia monetară vrea să îşi atingă ţinta de inflaţie de 14% pe care şi-a fixat-o pentru finalul lui 2025.

FMI a încurajat de asemenea Turcia să continue să reducă subvenţiile costisitoare la energie, protejând însă gospodăriile sărace de consecinţe. „Cu cât mai repede faci asta, cu atât mai mulţi bani economiseşti de pe urma reformării subvenţiilor”, a spus Walsh.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

19 Oct. 2025, 10:12
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
19 Oct. 2025, 10:12 // Actual //  Ursu Victor

Compararea prețurilor automobilelor în Europa este o provocare complexă, dat fiind că fiecare piață are propriile taxe, strategii comerciale și preferințe de consum. O analiză realizată de Euronews pe baza datelor Eurostat arată diferențe considerabile între țările europene în ceea ce privește costurile pentru „echipamentele de transport personal” – categorie ce include autoturismele, motocicletele și bicicletele.

Potrivit indicelui Eurostat, care folosește media UE de 100 drept punct de referință, Turcia este cea mai scumpă piață pentru achiziția de vehicule, cu prețuri cu 36,4% peste media europeană. Urmează Danemarca, liderul Uniunii Europene la acest capitol, unde costurile depășesc media cu 19,1%.

„Taxarea directă a autoturismelor diferă enorm în interiorul Uniunii Europene. Danemarca este un caz atipic de impozitare ridicată, ceea ce explică nivelul mare al prețurilor”, explică Georg Strasser, cercetător la Banca Centrală Europeană.

Alte state unde prețurile la vehicule sunt semnificativ mai mari decât media UE includ Islanda (18,1%), Țările de Jos (14,3%), Irlanda (10,3%) și Elveția (10,2%).

La polul opus, Macedonia de Nord și Slovacia oferă cele mai avantajoase prețuri, cu valori de 87,7% și, respectiv, 88,6% din media UE – echivalent cu o reducere de peste 10%. Alte piețe accesibile sunt Slovenia (8,7% sub medie), Cipru (8,6%), Cehia (8,4%), Norvegia (8,3%), Letonia (7,5%), Muntenegru și Polonia (ambele cu 7,2% sub media UE).

În concluzie, Europa prezintă o fragmentare puternică a pieței auto, determinată în principal de politicile fiscale, taxele de înmatriculare și strategiile comerciale ale producătorilor. Pentru cumpărători, alegerea țării potrivite poate însemna o economie de mii de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII