(FOTO) O stație de alimentare din Chișinău s-a închis după ce rămas fără carburanți. Ce are de spus ANRE

25 Feb. 2022, 11:49
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
25 Feb. 2022, 11:49 // Actual //  MD Bani

O stație Rompetrol din Chișinău, mai exact filiala de pe strada Arborilor 9/3 (Viaduct) s-a închis după ce a rămas fără carburanți. Fiind contactați de Bani.md reprezentanții nu au putut comenta informația.

Informația ne-a fost oferită de un cititor fidel care a mers la benzinărie pentru a-și aproviziona automobilul cu carburant. Potrivit unei angajate Rompetrol, lipsa de carburanți este legată de criza din Ucraina.

Carburant nu mai este de ieri seara în contextul crizei din Ucraina. Nu avem informații când va fi carburant. Cel mai probabil astăzi după masă.”

În același timp, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) dă asigurări că există suficiente stocuri de combustibil, menționând că majoritatea produselor petroliere sunt importate din România.

„Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a verificat informațiile vehiculate de către unele surse media, precum că la unele benzinării se formează cozi pentru alimentarea automobilelor și comunică despre faptul că acestea nu corespund realității. Fiabilitatea procesului de aprovizionare a țării noastre cu produse petroliere se menține în regim constant. Stocurile efective de produse petroliere la momentul actual sunt la un nivel comparabil cu cel din perioadele precedente.”

Totodată, având în vedere situația din Ucraina, Agenția a transmis companiilor din sectorul respectiv demersuri prin care a solicitat acestora să realizeze în regim prioritar tot complexul de măsuri disponibile în vederea asigurării stocurilor pentru o perioadă mai lungă decât cea practicată în prezent și identificării de surse alternative de aprovizionare cu carburanți care ar putea fi activate în caz de necesitate.

ANRE a instituit un mecanism de raportare zilnică a stocurilor deținute, în baza căruia monitorizează evoluția acestora, conlucrând cu structurile guvernamentale la subiectul dat. De asemenea, instituția precizează că majoritatea produselor petroliere sunt importate în țara noastră din România.

Realitatea Live

15 Dec. 2025, 10:53
 // Categoria: Uncategorized // Autor:  Ursu Victor
15 Dec. 2025, 10:53 // Uncategorized //  Ursu Victor

Economistul Iurie Rija avertizează că agricultura Republicii Moldova a intrat într-un paradox periculos. Fermierii au câștigat lupta cu timpul în producție, dar pierd banii din cauza logisticii lente și scumpe, în special pe calea ferată.

Potrivit analizei sale, productivitatea agricolă a crescut de peste 300 de ori în ultimele două secole. Dacă acum 200 de ani era nevoie de 10 minute de muncă pentru a produce un kilogram de grâu, astăzi același rezultat este obținut în mai puțin de 2 secunde, datorită tehnologiei moderne. Problema apare însă în momentul în care marfa părăsește silozul.

„În câmp lucrăm în secunde, pe calea ferată pierdem zile. Din clipa în care grâul ajunge la CFM, ne întoarcem în secolul XIX”, constată Iurie Rija.

Datele Căii Ferate a Moldovei confirmă ruptura dintre producție și logistică. În 2021, CFM transporta aproape 680 de mii de tone de cereale, iar în 2024 volumul a coborât la doar 138 de mii de tone, o scădere de circa 80%.

În loc să reacționeze prin stimulente pentru a recâștiga clienții, CFM a ales, potrivit economistului, o decizie „care sfidează logica pieței”: majorarea tarifelor într-un moment de minim istoric al volumelor.

Creșterea oficială a tarifelor cu 6–7% ascunde, în realitate, o lovitură mult mai dură pentru exportatorii din nordul țării. Eliminarea discount-ului de volum înseamnă, în practică, scumpiri de peste 25%.

Pentru ruta Nord – Giurgiulești (circa 400 km), calculele sunt fără echivoc: transport feroviar: 37 USD/tonă, cu un timp de livrare de 12 zile, transport rutier: 34 USD/tonă, cu livrare în 24 de ore. „Trenul a devenit mai scump și de 12 ori mai lent decât camionul. Niciun agent economic rațional nu va accepta asta”, subliniază Rija.

Argumentul eficienței energetice a trenului este real, dar insuficient. Deși un tren consumă aproximativ 1,5 litri de motorină pe tonă, economia de combustibil este anulată complet de costul timpului pierdut.

Blocarea capitalului timp de 12 zile, penalitățile portuare și volatilitatea pieței transformă întârzierea într-o pierdere financiară directă. „Un sistem care arde timp este un sistem care arde bani”, avertizează economistul.

Iurie Rija susține că exportatorii nu vor abandonarea căii ferate, dar cer o matematică economică corectă. Asociația Agrocereale propune: moratoriu imediat pe scumpiri, pentru a nu pierde definitiv Nordul țării, tarife flexibile și reduceri pentru volume mari, după modelul „low cost”, reducerea rotației vagoanelor de la 12 la 6 zile, ceea ce ar dubla capacitatea CFM fără investiții majore.

Verdictul economistului este tranșant: majorarea tarifelor într-un moment de colaps al volumelor nu va salva CFM, ci va accelera transferul total al cerealelor pe șosele.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII