(FOTO) Povestea familiei cu o vinărie în Moldova. Acum au 360 de hectare podgorii, 2,5 mln l de vin și 60 de angajați

12 Mai 2021, 06:14
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  Otilia Cotruța
12 Mai 2021, 06:14 // Oameni şi Idei //  Otilia Cotruța

Lilia Dulgher a deprins pasiunea pentru vinificație încă de când era mică, chiar de la mama sa, care este vinificator de profesie. În 1999, familia Dulgher a achiziționat Vinăria Țiganca, din satul Plopi. Vechea vinărie se afla într-o stare dezastruoasă, însă era dotată cu necesarul pentru a produce vinuri de calitate. A urmat o perioadă de investiții și muncă sârguincioasă, iar după ceva timp, fetele din familia Dulgher au crescut și au decis să se implice și ele în acest proces.

„Împreună cu soră-mea, Liliana, am decis să ne implicăm ca să dezvoltăm spiritul modern şi abordările de marketing în vinărie. Atunci „Ţiganca” a devenit „Gitana” și a apărut prima sticlă cu poveste – Lupi. Am reușit tranziția de la exportul vinului în vrac, la exporturile vinului îmbuteliat, ceea ce ne-a deschis uşile spre partea vestică a lumii. Familia noastră a continuat să dezvolte tradiţia strămoşească a vinului, utilizând manufactura şi tehnologiile unice de fermentare în butoaie de lemn.”, spune Lilia Dulgher.

În prezent, Lilia este manager Marketing și Vânzări la Gitana Winery, iar sora ei, Iuliana, este manager de Producție și Dezvoltare. Surorile Dulgher sunt un bun exemplu al succesului antreprenoriatului feminin în vinificație, un domeniu care, conform unor stereotipuri, încă este considerat ca fiind unul destinat mai mult bărbaților.

 

„Se poate spune că există într-adevăr un astfel de stereotip. Dacă vorbim despre vinificatie, atunci exponenții pe care îi regăsim în această profesie sunt majoritatea bărbați. Chiar și la crama noastra, vinificatorul, oenologul, viticultorul, dar și proprietarul cramei sunt bărbați. Părerea mea este că, întotdeauna e nevoie de un echilibru, iar Gitana Winery este un bun exemplu pentru modul în care femeile și bărbații lucrează împreună, iar aportul pe care îl aduce fiecare se completează și se îmbină în mod armonios. Doamnele au un stil mai fluid, mai flexibil, o profunzime mai mare și o sensibilitate aparte, care îmbracă frumos structura și tenacitatea bărbaților. Tot doamnele cimentează adeseori viziunea de business prin creativitate și inovație, iar alteori contrabalansează dispoziția mai rezervată a domnilor în asumarea riscurilor, lucru pe care, de altfel, l-am observant în afacerea noastră de familie. Fiecare membru a familiei noastre a contribuit și și-a pus amprenta prin lucrurile care îl caracterizează cel mai bine. În peisajul actual sunt tot mai multe femei în poziții de management, care susțin sau construiesc business-uri și îndrăznesc să intre pe zone considerate a fi apanajul bărbaților. În ritmul cu care numărul oenologilor, vinificatorilor și specialiștilor femei din lumea vinului crește, vinificația nu va mai rămâne un domeniu masculin pentru mult timp.”, susține Lilia.

Crezul companiei Gitana este de a crea vinuri inedite cu gusturi unice, păstrând standardul de calitate. Vinurile din gama Gitana sunt rezultatul cunoștințelor profunde, a calităților superioare a terroir-ului și a unui proces artizanal de producție, păstrat încă de la începuturile vinăriei Gitana.

Podgoria Gitana Winery se află în regiunea viticolă Valul lui Traian, o zonă cunoscută prin cultivarea soiurilor de struguri pentru vinuri roşii şi licoroase, mai ales datorită condiţiilor de mediu, asemănătoare celor din renumitele zone viticole Bordeaux din Franţa și Piemont din Italia. Solul bun și fertil conferă vinurilor Gitana calități gustative deosebite, apreciate foarte mult de consumatori.

„Ne-am străduit și am reușit să continuăm tradiţia, manufactura şi tehnologiile unice de fermentare a vinului, optând pentru butoaie de lemn în loc de noile fermentatoare, ca strugurii să „respire”. Maturarea o facem în beciuri subterane, care asigură temperaturi constante atât vara, cât şi iarna. Cred că toți acești factori, alături de grija și bucuria pe care o punem în crearea fiecărei sticle de vin cu poveste, face ca experiența degustării să fie una placută pentru consumatori.”

În prezent, vinăria Gitana produce aproximativ 700.000 de sticle de vin anual. Compania exportă producția în țări din Uniunea Europeană, Asia și America de Nord. Biroul Gitana de la București se ocupă de distribuția vinurilor în lanțurile mari de magazine, dar și în restaurante sau magazine mai mici, specializate pe vinuri de top.

În pofida situației complicate din perioada pandemică din anul 2020, Vinăria Gitana continuă să investească în modernizare și privește cu încredere în viitor.

„Pandemia s-a dovedit a fi atât o provocare, cât și o oportunitate. Provocarea a venit din faptul că, acest context dificil, marcat de o serie întreagă de restricții, a avut un impact negativ, mai ales asupra rețelelor de supermarketuri, dar și celor din segmentul HoReCa, unde suntem și noi prezenți. Acest lucru s-a resimțit printr-o scădere a vânzărilor prin intermediul canalelor clasice. În schimb, am observat un interes sporit al consumatorilor din mediul online, care au început să caute și să descopere şi alte game din portofoliul Gitana. Rezultatele pozitive se datorează pe de o parte notorietății brandului Gitana și a succesului înregistrat de vinurile noastre în segmentul premium, iar pe de altă parte, faptul că, fiind acasă, consumatorii nu mai sunt influențați de un anumit meniu și pot să aleagă, și să încerce vinuri noi. Cei care au încercat alte vinuri din portofoliul Gitana, au revenit mai apoi la ele, fapt care este foarte îmbucurător pentru noi. Avem încrederea că am reușit să construim un brand puternic, de calitate, care este pe gustul clienților, exact așa cum ne-am propus.”, spune Lilia Dulgher.

Investițiile în modernizare vor continuta și în acest an. Vinăria a rezervat un buget mare pentru o nouă linie de îmbuteliere, una personalizată, creată de o companie din Italia. Le fel, Gitana are planuri mari referitor la dezvoltarea potențialului turistic al vinăriei, extrem de important pentru atragerea turiștilor străini, dar și a pasionaților locali de vinuri bune.

#ePosibilAcasă

Campania #ePosibilAcasă, desfășurată de Proiectul de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID, Suedia și Mare Britanie, prezintă istoriile de succes a beneficiarilor acestui program. Datorită suportului obținut în cadrul acestui proiect, Gitana Winery a beneficiat de programul Export Suport și a reușit să-și promoveze vinurile pe piețele de export din Uniunea Europeană dar și de suport prin grant pentru îmbunătățirea dotărilor tehnologice și crearea capacităților de ospitalitate. Dacă în 2015 Gitana Winery exporta doar 3.000 de sticle de vin anual, în 2020 compania se mândrea deja cu peste 280.000 sticle exportate.

Exporturile în România au fost un prim pas, care au permis vinăriei să-și deschidă drumurile către piața UE, în țări precum Franța, Austria, Italia, Germania, Suedia sau Elveția. În 2019, vinurile Gitana au fost apreciate de celebra Jancis Robinson, criticul de vin numărul unu în lume. Spre sfârșitul anului 2019, vinăria Gitana deja se mândrea cu exporturi pe alte continente, în țări precum SUA, Canada și Japonia.

„Împreună cu dezvoltarea și succesele noastre, a venit și marea responsabilitate de a ajuta comunitatea locală să se dezvolte. În prezent, colaborăm cu primăria locală pentru a găsi donatori, care ar suplini fondurile dedicate restabilirii parcului local și a traseului turistic din apropierea podgoriilor și vinăriei. Acest lucru este unul obligatoriu pentru noi, deoarece am dori să extindem experiențele turistice disponibile în zona noastră. Mai mult, ne-am dori să fim un punct focal de-a lungul căruia să se dezvolte și să crească alte afaceri locale, precum pensiunile și restaurantele.”, spune Lilia Dulgher.

În prezent, vinăria Gitana produce anual peste 2.5 milioane de litri de vin, din struguri culeși de pe cele 360 de hectare de podgorii, dar și din strugurii cumpărați de la fermierii din regiune, facilitând astfel surse decente de venit pentru reprezentanții comunității. Gitana Winery asigură locuri de muncă permanente pentru 60 de angajați, iar în sezonul recoltei mai angajează circa 100 de persoane din regiune. În viitorul apropiat, vinăria Gitana va continua să dezvolte și potențialul turistic al zonei, contribuind tot mai mult la bunăstarea economică a regiunii și a țării.

Realitatea Live



23 Iun. 2021, 14:17
 // Categoria: Lifestyle // Autor:  Otilia Cotruța
23 Iun. 2021, 14:17 // Lifestyle //  Otilia Cotruța

Anii 90′ au fost o perioadă ciudată, atât pentru Republica Moldova, cât și pentru multe alte țări care s-au debarasat de doctrinele comuniste și au pășit în minunata lume nouă a capitalismului. Imediat după revoluție, piața a cunoscut un adevărat boom, din toate punctele de vedere, iar moda nu a făcut o excepție.

Prin urmare, hai să ne amintim de 7 lucruri care au marcat moda anilor ’90, iar astăzi îți vor da un sentiment plăcut de nostalgie și, poate, o doză sănătoasă de amuzament.

#1. Șepci de baseball USA

Moda anilor ’90 era influențată de filme, care au dat năvală peste noi după revoluție. De acolo se trăgea dragostea noastră pentru șepcile de baseball. A fost o perioadă când le purta toată lumea. La tineri mă refer, dar erau și fete care își făceau de cap, simțind gustul libertății.

Șepcile erau moi, confortabile, pe atunci foarte stilate, deși cred că sunt actuale și acum, cel puțin în SUA. Puștii mai mici strângeau cozorocul tare, ca să fie cât mai îngust, că nu era mișto să umbli cu cozorocul larg. Aceste chipiuri se deteriorau destul de ușor. Din fericire, moda pentru ele s-a stins la fel de repede cum a izbucnit.

#2. Imitații ale unor mărci celebre

Toată lumea voia adidas, dar puțini își permiteau acest lucru. Și iată că apăreau tot felul de falsuri care ne gâdilau orgoliul, chiar dacă știam că ceva nu-i curat la mijloc. Nu existau mall-uri, dar țara era plină de tot felul de iarmaroace, unde se vindeau doar produse contrafăcute – abibas, snike, purma, reedook etc, care mai de care.

#3. Adidași cu platformă foarte înaltă

A fost o perioadă când erau foarte populari și tare am rămas uimit când moda pentru astfel de pantofi a răbufnit acum câțiva ani. Dar revenind la anii tinereții noastre. Pantofii sport cu platformă era un clenci pur feminin, preluat de undeva de la Spice Girls, cred eu. Nu arătau cine știe ce și nu erau deloc confortabili, dar, na, așa era moda atunci.

#4. Tricouri negre cu imprimeuri

Unii le mai poartă și astăzi. La vremea lor, aceste tricouri erau o alternativă pentru postere. Tinerii nu mai agățau postere pe pereți, ci își lua tricouri cu idolii lor – Di Caprio, Eminem, Sarah Connor, Nirvana etc. În acest fel își exprimau individualitatea sau apartenența la un anumit grup.

#5. Probatul hainelor la piață

Piața era cel mai important punct comercial în orașele mici. Toată gravitația comercială ducea acolo. Și nu căuta nimeni cabine de probă. Măsurai lucrurile undeva mai în dos, pe o bucată de carton, iar dacă aveai noroc, îți dădeau și oglindă.

De fapt, o ținea vânzătoarea și tu îi spuneai cum să o îndrepte ca să vezi dacă te prind pantalonii sau nu. Și dacă stăteai la îndoială, vânzătoarea aveau un argument de control – dacă nu o să-ți placă, poți să-i întorci mâine. Dar nu-i întorcea nimeni, pentru că produsele erau în continuare deficitare și unii oameni erau gata să poarte pantaloni cu două mărimi mai mari, atât timp cât erau la modă.

#6. Pantofi cu vârf ascuțit

Bărbații aveau o patimă aparte pentru acest model de pantofi, care nu erau nici confortabili, nici stilați. Dar așa era moda atunci. Unele vârfuri erau atât de ascuțite încât puteai să străpungi un măr cu ele.

#7. Accesorii etnice

În ceea ce privește accesoriile – bărbații purtau curelușe de mână, brățări masive din metal și borsetă peste umăr sau în jurul taliei. De regulă, gentuța era goală, fiindcă oamenii nu prea aveau bani și nu era o idee bună să umbi cu banii la vedere în acea perioadă. Iar fetișcanele își confecționau diferite brățări și accesorii etnice din mărgele.

Sursa: Fasingur.ro