Gigantul bancar Intesa Sanpaolo, prezent și în Moldova, raportează un profit istoric în 2024

06 Feb. 2025, 10:00
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
06 Feb. 2025, 10:00 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Grupul bancar italian Intesa Sanpaolo a anunțat un profit net de 8,7 miliarde de euro pentru anul 2024, reprezentând o creștere de 12% comparativ cu anul anterior. Performanța financiară remarcabilă permite băncii să distribuie acționarilor dividende în numerar de 6,1 miliarde de euro, scrie Reuters.

Totodată, banca a dezvăluit un nou program de răscumpărare de acțiuni, în valoare de 2 miliarde de euro, care urmează să fie lansat în iunie, sub rezerva aprobării acționarilor.

Rezultate financiare și operaționale solide
Intesa Sanpaolo a raportat un raport cost/venit de 42,7%, unul dintre cele mai performante din Europa. Comisioanele au crescut cu 9% față de 2023, iar veniturile din asigurări au înregistrat o creștere de 4%. Activele financiare ale clienților au urcat cu 77 de miliarde de euro, ajungând la aproximativ 1.400 de miliarde de euro.

Banca continuă să investească masiv în transformarea digitală, alocând 4,2 miliarde de euro pentru tehnologie. Aproximativ 62% dintre aplicațiile Intesa Sanpaolo au fost transferate în cloud, iar numărul specialiștilor IT din grup a ajuns la 2.300.

Platforma digitală Isybank a atras peste 500.000 de noi clienți în Trimestrul 4 din 2024, totalizând aproape 900.000 de utilizatori.

Intesa Sanpaolo estimează că profitul net pentru 2025 va depăși 9 miliarde de euro, iar dividendele în numerar vor depăși 6 miliarde de euro. Grupul intenționează să continue să recompenseze acționarii prin distribuții suplimentare, care vor fi anunțate la finalul anului.

Aceste rezultate consolidează poziția Intesa Sanpaolo drept unul dintre cei mai puternici actori din sectorul bancar european.

Grupul bancar italian Intesa Sanpaolo este prezent în Reăublica Moldova prin intermediul băncii Eximbank. Instituția financiară a raportat un profit de 12, 4 milioane de lei în anul 2024. Soldul creditelor constituia 2,4 miliarde de lei, iar cel al depoxitelor 4 miliarde de lei. Active băncii însumau 5,7 miliarde de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Oct. 2025, 16:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Oct. 2025, 16:31 // Actual //  Ursu Victor

Piața comerțului alimentar din Rusia trece printr-o transformare profundă pe fondul încetinirii economiei și creșterii accelerate a inflației. Tot mai multe lanțuri de retail renunță la supermarketuri și hipermarketuri, înlocuindu-le cu discountere și așa-numitele „magazine pentru săraci”, potrivit datelor Infoline, citate de publicația Kommersant, citată de Moscowtimes.

În primele nouă luni ale anului 2025, în Rusia s-au închis 67 de magazine mari, cu o suprafață totală de peste 185.000 m². De la 2017 încoace, ponderea supermarketurilor și hipermarketurilor în comerțul cu amănuntul s-a redus aproape la jumătate – de la 37% la 21%. În schimb, discounterele au ajuns să domine piața, urcând de la 49,9% la 63,4% din totalul vânzărilor.

Cea mai spectaculoasă creștere o înregistrează însă așa-numitele „magazine pentru săraci” (hard discounters) – unități comerciale cu amenajare simplificată, sortiment redus și prețuri extrem de mici. În ultimii opt ani, ponderea acestora a urcat de la 4,8% la 16,4%, arată analiza Infoline.

Directorul general al companiei „Infoline-Analitika”, Mihail Burmistrov, explică această tendință prin schimbarea comportamentului consumatorilor ruși, care adoptă o strategie de economisire în fața scumpirilor.

„Prețurile ridicate la alimente și scăderea puterii de cumpărare au făcut neprofitabilă deschiderea supermarketurilor mari. Retailerii reacționează rapid, transformând spațiile existente în discountere și depozite pentru livrări online”, afirmă Burmistrov.

Potrivit Asociației Companiilor de Retail din Rusia (AKORT), deschiderea unui discounter costă cu 20–40% mai puțin decât a unui supermarket. În plus, comercianții își reduc sortimentul pentru a limita costurile. În iulie 2025, oferta de produse alimentare în magazine s-a diminuat cu 2,3%, iar cea de bunuri nealimentare – cu 1,8%, potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen.

Totodată, crește popularitatea micilor magazine de cartier, cu suprafețe între 100 și 200 m². Numărul acestora a urcat cu 15% într-un singur an, a declarat președintele AKORT, Stanislav Bogdanov. Cu toate acestea, suprafața totală a spațiilor comerciale deținute de retailerii ruși s-a redus cu aproximativ 1%. În prezent, primele 200 de lanțuri de retail operează circa 4.700 de supermarketuri și hipermarketuri la nivel național.

Inflația rămâne principalul factor care obligă populația să economisească. Potrivit datelor oficiale ale Rosstat, prețurile au crescut cu peste 40% de la începutul războiului. Un sondaj al companiei Romir arată că 58% dintre ruși au renunțat la anumite produse, 57% caută alternative mai ieftine, iar 49% fac cumpărături doar în discountere sau încearcă să meargă mai rar la magazine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII