Goana după aurul negru va încetini în 2023 – OPEC

14 Iun. 2022, 17:14
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Iun. 2022, 17:14 // Actual //  bani.md

Creșterea cererii mondiale de petrol va încetini în 2023, au declarat reprezentanții OPEC și surse din industrie, în condițiile în care creșterea prețurilor la țiței și combustibili va contribui la creșterea inflației și va acționa ca o piedică în economia globală, scrie Reuters.

Consumul de combustibil și-a revenit după prăbușirea indusă de pandemia din 2020 și va depăși anul acesta nivelurile din 2019, chiar dacă prețurile au atins niveluri record. Însă prețurile ridicate au absorbit proiecțiile de creștere pentru 2022 și au alimentat așteptările privind o creștere mai lentă în 2023.

Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol este așteptată să publice prima sa prognoză pentru cererea din 2023 în luna iulie. Previziunile sale, împreună cu cele ale Agenției Internaționale pentru Energie cu sediul la Paris, vor fi urmărite îndeaproape pentru indicii privind modul în care ar putea evolua politica de aprovizionare a OPEC.

Un delegat OPEC și o altă sursă din OPEC au declarat că se așteaptă la o creștere a cererii mondiale de 2 milioane de barili pe zi sau mai puțin în 2023, o creștere de doar 2%, comparativ cu creșterea de 3,36 milioane de bpd așteptată în 2022.

„Chiar dacă este vorba de doar 1 milion de barili pe zi, aceasta este totuși o creștere și nu un vârf”, a spus delegatul cu privire la perspectivele pentru anul viitor.

Se așteaptă ca OPEC să publice prima sa prognoză privind cererea pentru 2023 în raportul său lunar din 12 iulie, a declarat o sursă OPEC.

AIE, care consiliază guvernele occidentale în materie de politică energetică, va oferi miercuri prima sa prognoză privind cererea pentru 2023 într-un raport lunar, a declarat un purtător de cuvânt al AIE.

OPEC a estimat inițial o creștere a cererii în 2022 de 3,28 milioane de barili pe zi, în prima sa prognoză publicată în iulie 2021, majorând-o ulterior până la peste 4 milioane de barili pe zi înainte de a o reduce la 3,36 milioane de barili pe zi.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO