Grupul Wagner „intră la apă” și va trebui să își restrângă activitatea, după ce a oprit recrutarea din închisori

16 Feb. 2023, 05:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
16 Feb. 2023, 05:30 // Actual //  bani.md

Șeful lui Wagner, Evgheni Prigojin, a recunoscut că grupul său de mercenari se confruntă cu dificultăți în Ucraina și că în curând va „scădea” în dimensiune, pe fondul dovezilor tot mai mari că influența sa politică la Kremlin este în scădere, relatează The Guardian.

„Numărul unităților Wagner va scădea și, de asemenea, nu vom putea îndeplini sfera de sarcini pe care ni le-am dori”, a spus Prigojin unui grup de bloggeri pro-război și jurnaliști de stat adunați la o cazarmă a armatei din estul Ucrainei miercuri.

„Ați auzit cu toții că recrutarea prizonierilor în rândurile noastre a încetat”, a spus Prigojin.

Omul de afaceri nu a oferit nicio explicație pentru încetarea campaniei de recrutare, dar observatorii spun că această mișcare face parte din reacțiile tot mai mari împotriva lui din partea serviciilor de securitate ruse.
Fondatorul lui Wagner, Evgheni Prigojin, a anunțat pe 9 februarie că grupul de mercenari din Rusia a încetat să mai recruteze prizonieri pentru a lupta în Ucraina, potrivit Reuters.

„Recrutarea prizonierilor de către compania militară privată Wagner s-a oprit complet”, a spus Prigojin într-un răspuns la o solicitare de comentarii din partea unui un trust media rusesc publicat pe rețelele de socializare.
Wagner a început să recruteze prizonieri din coloniile penale din Rusia în vara anului 2022, în timp ce Prigojin, care are o firmă de catering care a executat nouă ani de închisoare în timpul Uniunii Sovietice, oferea condamnaților o grațiere dacă supraviețuiau șase luni în Ucraina.

Wagner nu a furnizat informații despre câți condamnați s-au alăturat rândurilor sale, dar cifrele din serviciul penal rusesc publicate în noiembrie au arătat că populația închisorilor din țară a scăzut cu peste 20.000 între august și noiembrie, cea mai mare scădere din peste un deceniu.

Potrivit cifrelor publicate în ianuarie, declinul s-a oprit în mare parte.
În decembrie, Reuters a raportat că comunitatea de informații din SUA consideră că Wagner avea 40.000 de luptători condamnați dislocați în Ucraina, reprezentând marea majoritate a personalului grupului din țară.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII