Iluzia României Mari și faliile pe care le adâncește Rusia

27 Iun. 2022, 16:58
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
27 Iun. 2022, 16:58 // Actual //  bani.md

România rămâne în jocurile de provocare și amenințare ale Kremlinului, într-o perioadă în care Moscova încearcă să destabilizeze întreaga regiune.

Aderarea Republicii Moldova la UE este posibilă, dar nu direct, ci prin crearea unei noi Românii Mari, explică Dimitri Medvedev, vicepreședinte al Consiliului de Securitate, fost premier (2012-2020) și președinte al Rusiei (2008-2012). Tema unirii nu este nouă în discursul Moscovei, dar direcția de abordare este diferită în funcție de necesitățile propagandistice de moment. În 2017, ambasadorul Rusiei la București, Valeri Kuzmin, recomanda României și R. Moldova să urmeze precedentul folosit de Moscova: „Cum ar trebui să se unească România cu Republica Moldova: în baza dreptului istoric sau cu ajutorul referendumului? (…) Eu v-aș propune să mergeți pe ideea referendumului, ținând cont că o astfel de situație s-a întâmplat în Crimeea”, scrie editorialista Sabina fati într-un material pentru Deutsche Welle.

Rusia încerca atunci să vadă ce reacții poate declanșa la București cu astfel de sugestii, mai ales că adăuga și Bucovina de Nord, parte a Ucrainei, la această idee subversivă a unificării teritoriilor care aparținuseră în perioada interbelică României.

Moscova știe cum să manipuleze resentimentele naționale, cum să stimuleze naționalismele și cum să folosească ortodoxia pentru a le arăta esticilor că Occidentul le alterează identitatea. Într-o paradigmă de acest fel, Medvedev insistă că România „percepe cu aroganță teritoriul dintre Nistru și Prut”, ca și cum ar fi „provincia sa ruptă temporar”.

Mesajul le este adresat cetățenilor moldoveni, cărora le spune că România și-ar fi intensificat „eforturile de preluare legală” a R. Moldova, dar că nu s-ar pune problema unei unificări de la egal la egal, ca între „popoare frățești”. Înaltul oficial rus trece rapid la amenințări, sugerând că președinta de la Chișinău „devalorizează statalitatea moldovenească” prin apropierea de UE și că acest traseu „urmează tiparele ucrainene”, deci o potențială invazie. Medvedev a ironizat ședința comună a parlamentarilor români și moldoveni care și-au încheiat discuțiile cu o horă a unirii: „Consecințele pot fi mult mai puțin amuzante”. A amintit că în Transnistria se află peste 200.000 de cetățeni ruși, sugerând că la o adică aceștia ar trebui apărați.

Spusele lui Medvedev fac parte din strategia propagandistică a Moscovei, care îi vizează pe cei dilematici, pe cei nehotărâți, care încă nu înțeleg care e partea bună și de unde vine răul. În România, poate că propaganda rusă are efecte mai mici decât în statele din jur, dar istoria continuă să facă victime, indiferent dacă e vorba despre ostilitatea față de maghiari sau de nostalgicii României Mari. Antagonismele rămân insolubile în această parte a lumii, în care hazardul pare mai important decât rațiunea și trecutul mai valoros decât prezentul.

Disputele, inclusiv cele teritoriale, din regiunea Balcanilor sunt și acum exploatate de Kremlin cu rezultate importante. Astfel, Bulgaria se opune aderării Macedoniei de Nord la Uniunea Europeană și îi pretinde să admită că are o identitate bulgară, că până în 1944, deci înainte să fie inclusă în Iugoslavia, istoria acestei țări s-ar fi suprapus cu cea a Bulgariei. Căderea guvernului pro-european de la Sofia, blocajul pe care îl face la Bruxelles împotriva Macedoniei de Nord, pozițiile pro-ruse ale președintelui Rumen Radev și ale socialiștilor se adaugă la celelalte crize ale regiunii balcanice. Președintele Croației, Zoran Milanović, militează pentru blocarea Finlandei și Suediei la porțile NATO, cel puțin până când croații din Bosnia-Herțegovina nu-și modifică legislația electorală astfel încât croații să-și poată alege reprezentanții în instituțiile reprezentative. Kosovo ar vrea să înceapă negocierile de aderare la UE, dar nu poate fiindcă cinci state ale Uniunii refuză să-i recunoască independența: Cipru, Grecia, România, Spania, Slovacia. În plus, Bruxelles-ul consideră că e nevoie ca Serbia și Kosovo să facă eforturi pentru o reconciliere serioasă la aproape un sfert de secol după războiul dintre cele două părți în care au murit 13.000 de oameni. Puțin mai spre Vest, Ungaria își extinde influența în tot Bazinul Carpatic în marșul lui Viktor Orban de a recâștiga viitorul și de a le reda stima de sine maghiarilor. În Est, Turcia testează din nou rezistența internă a NATO, refuzând să se delimiteze de Rusia, opunându-se extinderii Alianței cu Suedia și Finlanda și încercând să reînvie puterea pe care o avea altădată în Balcani.

Rusia exploatează faliile balcanice, dar și pe cele din Vest, unde americanii și britanicii mizează totul pe victoria Ucrainei împotriva Rusiei care a invadat-o, în vreme ce Franța, Germania și Italia, marile state fondatoare ale UE, ar prefera începerea negocierilor de pace și oprirea războiului.

Tentația unirii României cu R. Moldova, despre care fostul președinte Traian Băsescu a declarat că ar trebui să fie următorul obiectiv strategic, ar putea fi mai degrabă o capcană întinsă de Rusia. Orice pas spre acest deziderat ar însemna recunoașterea rapturilor teritoriale făcute de Rusia în Ucraina și ar arunca țara într-o stare de alertă și de incertitudine pe termen lung. Deocamdată România Mare este o iluzie și totul depinde de felul în care se va reconfigura lumea după război.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală