Republica Moldova va adera la Convenția privind facilitarea traficului maritim internațional (FAL). Un proiect de lege care prevede acest lucru, a fost adoptat cu votul a de 60 de deputați. Acest lucru va duce la simplificarea procedurilor privind transportul naval în țara noastră.
Odată cu aderarea Republicii Moldova la Convenție, vor fi simplificate procedurile aplicate la sosirea/plecarea navelor din port și va fi posibilă digitalizarea și schimbul rapid de informații între state. În rezultat, vor fi eliminate barierele birocratice pentru mediul de afaceri, iar timpul de staționare în port nu va mai fi depășit. De menționat că, în prezent, pentru staționarea neîntemeiată în Complexul portuar Giurgiulești pentru 24 de ore suplimentare se calculează un tarif de 2 dolari per tonă registru brut.
Convenția privind facilitarea traficului maritim internațional (FAL) a fost adoptată în anul 1965. Până în prezent, aceasta a fost ratificată de 125 de state.
Republica Moldova a fost plasată în lista neagră a Memorandumului de înțelegere privind controlul statului port, de la Paris fapt care constituie un impediment major în calea apropierii treptate cu UE și imprimă o imagine maritimă nefavorabilă statului nostru pe plan internațional.
În prezent, sub pavilionul Republicii Moldova sunt înregistrate 113 nave maritime or, acum nouă ani numărul acestora se ridica la peste 400 de unități. Numărul mare al navelor maritime înregistrate sub pavilion moldovenesc se datorează taxelor mici. Anual, țara noastră câștigă circa 5 mil. de lei.
În ultimul deceniu, mai multe nave maritime aflate sub pavilion moldovenesc au fost implicate în scandaluri de contrabandă. Ultimul caz a fost explozia de la Beirut când o navă sub pavilion moldovenesc încărcată cu silitră a explodat în port și a provocat numeroase victime. Nava a fost sechestrată pentru datorii.