Jaf la drumul mare! Noua lege a gazelor distruge Moldovagaz și aruncă facturile în aer

19 Mart. 2025, 11:30
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
19 Mart. 2025, 11:30 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Moldovagaz riscă să piardă licența de furnizare a gazului, iar piața energetică a Republicii Moldova ar putea suferi cea mai mare transformare din ultimele decenii. Guvernul propune o reformă radicală a Legii Gazelor Naturale, care urmărește reducerea influenței Gazprom și crearea unei piețe concurențiale. Totuși, noile modificări vor duce la scumpiri masive, incertitudine juridică și riscuri în aprovizionare cu metan.

Potrivit modificărilor care ar urma să fie operate la legea gazelor va exista posibilitatea retragerii licenței furnizorilor care nu respectă noile cerințe impuse de ANRE, ceea ce ar putea duce la înlocuirea Moldovagaz cu un alt operator.

Totodată, în lege se propune separarea activităților de furnizare, transport și distribuție pentru a respecta reglementările europene.  Va fi introdus un furnizor de rezervă, care să preia automat consumatorii în cazul retragerii licenței actualului furnizor. Crearea unui sistem digital de monitorizare a infrastructurii gazelor naturale, cu impact asupra tarifelor.

În același timp, în urma modificărilor, prețul mediu pentru furnizarea gazelor ar putea crește de la 13.367 lei/1.000 m³ la 16.984 lei/1.000 m³. Or, această creștere ar fi cauzată de costurile pentru digitalizarea rețelei de gaze, care vor duce la un tarif mai mare cu 5,7% pentru distribuție, creșterea prețului de achiziție al gazelor naturale cu 8,3% și majorarea tarifelor pentru transportul gazelor cu 89% și pentru distribuție cu 9%.

Întreprinderile mari și producătorii de energie termică nu vor mai putea beneficia de tarife reglementate, fiind obligați să cumpere gaz la prețuri de piață. Acest lucru ar putea duce la o scumpire cu cel puțin 10% a energiei termice pentru populație.  Sectorul industrial ar putea suferi pierderi majore, întrucât lipsa unui furnizor stabil ar crea haos în contractele de aprovizionare.

Modificările legislative propun ca un alt furnizor să poată livra gaze în regiunea transnistreană, ceea ce ar putea afecta recuperarea datoriei istorice de peste 11 miliarde de dolari a SRL Tiraspoltransgaz față de Moldovagaz. În prezent, există 9 hotărâri judecătorești care obligă Tiraspoltransgaz la plată, însă implementarea unui nou sistem de furnizare ar putea împiedica recuperarea acestor sume.

Guvernul susține că modificările vor reduce dependența de Gazprom și vor crea o piață mai competitivă, însă populația și companiile vor plăti un preț mare pentru aceste schimbări.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII