Jaf la drumul mare! Noua lege a gazelor distruge Moldovagaz și aruncă facturile în aer

19 Mart. 2025, 11:30
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
19 Mart. 2025, 11:30 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Moldovagaz riscă să piardă licența de furnizare a gazului, iar piața energetică a Republicii Moldova ar putea suferi cea mai mare transformare din ultimele decenii. Guvernul propune o reformă radicală a Legii Gazelor Naturale, care urmărește reducerea influenței Gazprom și crearea unei piețe concurențiale. Totuși, noile modificări vor duce la scumpiri masive, incertitudine juridică și riscuri în aprovizionare cu metan.

Potrivit modificărilor care ar urma să fie operate la legea gazelor va exista posibilitatea retragerii licenței furnizorilor care nu respectă noile cerințe impuse de ANRE, ceea ce ar putea duce la înlocuirea Moldovagaz cu un alt operator.

Totodată, în lege se propune separarea activităților de furnizare, transport și distribuție pentru a respecta reglementările europene.  Va fi introdus un furnizor de rezervă, care să preia automat consumatorii în cazul retragerii licenței actualului furnizor. Crearea unui sistem digital de monitorizare a infrastructurii gazelor naturale, cu impact asupra tarifelor.

În același timp, în urma modificărilor, prețul mediu pentru furnizarea gazelor ar putea crește de la 13.367 lei/1.000 m³ la 16.984 lei/1.000 m³. Or, această creștere ar fi cauzată de costurile pentru digitalizarea rețelei de gaze, care vor duce la un tarif mai mare cu 5,7% pentru distribuție, creșterea prețului de achiziție al gazelor naturale cu 8,3% și majorarea tarifelor pentru transportul gazelor cu 89% și pentru distribuție cu 9%.

Întreprinderile mari și producătorii de energie termică nu vor mai putea beneficia de tarife reglementate, fiind obligați să cumpere gaz la prețuri de piață. Acest lucru ar putea duce la o scumpire cu cel puțin 10% a energiei termice pentru populație.  Sectorul industrial ar putea suferi pierderi majore, întrucât lipsa unui furnizor stabil ar crea haos în contractele de aprovizionare.

Modificările legislative propun ca un alt furnizor să poată livra gaze în regiunea transnistreană, ceea ce ar putea afecta recuperarea datoriei istorice de peste 11 miliarde de dolari a SRL Tiraspoltransgaz față de Moldovagaz. În prezent, există 9 hotărâri judecătorești care obligă Tiraspoltransgaz la plată, însă implementarea unui nou sistem de furnizare ar putea împiedica recuperarea acestor sume.

Guvernul susține că modificările vor reduce dependența de Gazprom și vor crea o piață mai competitivă, însă populația și companiile vor plăti un preț mare pentru aceste schimbări.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

25 Dec. 2025, 10:45
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
25 Dec. 2025, 10:45 // Actual //  Grîu Tatiana

Un tunel feroviar uriaș urmează să fie săpat prin Munții Alpi pentru a lega direct Franța și Italia, proiectul fiind considerat cel mai ambițios de acest tip din Europa. Viitorul tunel, cu o lungime de 57,5 kilometri, va conecta orașele Lyon și Torino și va deveni, la finalizare, cel mai lung tunel feroviar din lume, depășind Tunelul Gotthard din Elveția.

Construcția face parte din proiectul liniei feroviare de mare viteză Torino–Lyon și are drept scop reducerea semnificativă a timpului de călătorie dintre cele două orașe. În prezent, drumul cu trenul durează aproape patru ore și presupune traversarea pasului Mont Cenis, la altitudini de circa 1.300 de metri, unde sunt necesare mai multe locomotive pentru a tracta garniturile prin tunelul Fréjus, considerat depășit din punct de vedere al standardelor de siguranță. Noul tunel va permite trenurilor să circule direct prin masivul montan, reducând durata călătoriei cu aproximativ două ore.

Cunoscut sub denumirea de Tunelul de bază Mont d’Ambin, acesta va avea puncte de acces în Valea Susei, în regiunea Piemont, și în Maurienne, în Savoia. Proiectul va facilita și transportul de marfă, permițând trenurilor să transporte încărcături mai grele și să circule cu o viteză medie de aproximativ 100 km/h între cele două țări.

Autoritățile estimează că noua infrastructură va contribui la reducerea poluării, prin scăderea traficului aerian și rutier, în special a transportului de mărfuri realizat cu camioane. Trenul ar urma să devină principala opțiune pentru deplasările dintre Franța și Italia pe acest coridor.

Lucrările sunt extrem de complexe, întrucât tunelul va avea, în cea mai adâncă secțiune, peste 2.200 de metri de munte deasupra sa. Potrivit coordonatorilor proiectului, traseul traversează nu mai puțin de 14 tipuri diferite de teren, de la sol afânat pe partea franceză până la formațiuni de roci variate pe teritoriul Italiei.

Costul total al liniei feroviare de mare viteză Torino–Lyon, cu o lungime de aproximativ 270 de kilometri, este estimat la 25 de miliarde de euro, tunelul de sub Alpi reprezentând cea mai mare parte a investiției. Franța și Italia au ajuns la un acord pentru realizarea proiectului în 2016, iar în prezent toate tunelurile de acces sunt finalizate. Tunelul internațional, considerat cea mai dificilă etapă, este în construcție, iar finalizarea sa este preconizată pentru anul 2033.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII