Jocul ipocrit al lui Putin lasă Germania și mai neliniștită

22 Iul. 2022, 04:41
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
22 Iul. 2022, 04:41 // Actual //  bani.md

Rusia a reluat parțial livrările de gaz prin Nord Stream 1, dar guvernul german pare neputincios. Îngrijorați, ei privesc cu teamă spre iarnă, scrie Der Tagesspiegel.

„Incertitudinea politică și reducerea de 60% de la jumătatea lunii iunie rămân, din păcate”, a scris președintele Agenției Federale pentru Rețele, Klaus Müller, pe Twitter.

Probabil că este vorba de un serviciu de transparență, dar tweet-urile agitate ale lui Müller reflectă starea de spirit din guvernul german – și propria sa neputință când vine vorba de livrările de gaz din Rusia.

Foștii arhitecți ai politicii față de Rusia, de la Angela Merkel la Frank-Walter Steinmeier, trebuie să învețe în aceste zile că, în retrospectivă, extinderea constantă a dependenței de gaz față de Moscova va fi probabil clasificată drept o greșeală istorică. Până la final, Ministerul Economiei nu a fost sigur dacă președintele rus Vladimir Putin va deschide din nou robinetul de gaz.

Baerbock se teme de revolte în lipsa gazului
Pe parcursul celor zece zile fără gaz de la Nord Stream 1, îngrijorarea s-a transformat din ce în ce mai mult în panică, probabil în conformitate cu dorințele lui Putin. O dezbatere privind raționalizarea a oferit o perspectivă sumbră pentru iarnă.

În cadrul unui eveniment miercuri seară, ministrul de externe Annalena Baerbock (Verzi) a avertizat chiar asupra unor posibile „revolte populare” care ar putea lua naștere în cazul unei întreruperi permanente a gazului.

Dar suprataxarea prețurilor, care s-ar putea tripla pe termen mediu, precum și costurile considerabil mai mari ale energiei electrice, nu fac decât să sporească alarmismul guvernului federal.

Realitatea Live

11 Dec. 2025, 17:14
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
11 Dec. 2025, 17:14 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Asociația „Agrocereale” critică răspunsul oferit de Î.S. „Calea Ferată din Moldova” (CFM), acuzând întreprinderea de lipsă de transparență, confuzii economice și „contabilitate creativă” care alimentează declinul sectorului feroviar. Organizația afirmă că, în locul unor soluții reale pentru revitalizarea transportului de marfă, CFM oferă justificări care maschează ineficiența și împing agricultura spre costuri tot mai mari.

Potrivit Asociației, CFM a refuzat să prezinte date exacte care vizează numărul de vagoane disponibile, volumele transportate în perioada septembrie–noiembrie și planul operațional pentru decembrie, invocând confidențialitatea comercială. „CFM este un monopol natural de stat, nu un operator privat. Lipsa acestor informații face imposibilă orice analiză profesionistă și distruge încrederea fermierilor și traderilor”, afirmă organizația.

Asociația denunță și modul în care CFM își justifică tariful actual de 0,72 MDL/t-km, considerat sub cost, și solicitarea de majorare până la aproximativ 0,91 MDL/t-km. „Aceasta este o eroare economică fundamentală. În industriile cu costuri fixe ridicate, doar creșterea volumelor reduce costul unitar. CFM face invers: mărește tarifele, pierde volume, apoi împarte costurile fixe la tot mai puține tone, generând artificial un cost unitar exagerat”, se arată în analiză.

Organizația susține că tariful invocat de CFM este umflat de includerea amortizării unor vagoane și locomotive vechi de 30–40 de ani, deja amortizate, precum și de ineficiența operațională – consum mare de motorină, rotație lentă a vagoanelor și parc tehnic depășit moral. „Nu poți vinde servicii lente, diesel, neelectrificate, la prețuri comparabile cu Germania, care operează cu logistică de vârf. Aici nu plătești performanța, ci ineficiența.”

Asociația avertizează că, în final, fermierii sunt cei care suportă costurile majorării tarifelor feroviare, deoarece traderii transferă automat aceste cheltuieli în scăderea prețului de achiziție la poarta fermei. În plus, dacă tarifele CFM rămân peste pragul de competitivitate, fluxurile de marfă vor migra ireversibil către transportul rutier, mult mai flexibil. „Odată pierduți clienții, CFM va rămâne cu șine goale și costuri fixe neschimbate, intrând într-un faliment operațional predictibil.”

În acest context, Asociația „Agrocereale” cere conducerii CFM să abandoneze actuala strategie și să adopte o abordare orientată spre dezvoltarea businessului: reducerea tarifelor pentru a readuce volumele pe calea ferată, eliminarea amortizării considerate fictive din structura de cost și publicarea imediată a datelor privind capacitatea de transport pentru luna decembrie.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII