La ce pericole se expune Bezos călătorind în spațiu. Miliardarul lumii riscă totul pentru 11 minute în cosmos

16 Iun. 2021, 11:02
 // Categoria: Au Bani // Autor:  MD Bani
16 Iun. 2021, 11:02 // Au Bani //  MD Bani

Jeff Bezos va călători în curând în spațiu, iar presa din SUA se întreabă cât de mult riscă miliardarul prin această decizie.

În cadrul unei dezbateri aprinse, jurnaliștii de la CNN se întrebau:

Dacă ai avea atât de mulți bani, ai risca să îți pierzi, poate, inclusiv viața, pentru a zbura 11 minute in spațiu?

Din punct de vedere istoric, călătoriile în spațiu sunt riscante. Aici nu încape loc de îndoială.

Deși riscurile nu sunt neapărat astronomice pentru călătoria lui Bezos în cosmos, întrucât compania sa spațială Blue Origin a petrecut cea mai bună parte a ultimului deceniu perfecționându-și racheta suborbitală New Shepard, cu siguranță nu vorbim despre o banalitate lipsită de riscuri.

Zborul lui Jeff Bezos va dura aproximativ 11 minute. Zborurile suborbitale diferă mult de zborurile orbitale de tipul celor pe care ni le imaginăm noi, atunci când ne gândim la zborurile spațiale.

Zborurile New Shepard ale Blue Origin vor fi călătorii scurte, în sus și în jos, la marginea spațiului cosmic.

Rachetele orbitale trebuie să acumuleze suficientă putere pentru a atinge cel puțin 17.000 de mile pe oră. Totuși e bine de știut că zborurile suborbitale necesită mult mai puțină putere și viteză.

New Shepard e proiectată să atingă de aproximativ trei ori viteza sunetului. Ea zboară direct în sus până când racheta își consumă cea mai mare parte a combustibilului. Noua capsulă Shepard de la Blue Origin, care este complet autonomă și nu necesită pilot, nu a avut niciodată un accident exploziv în 15 zboruri de testare, scrie playtech.ro.

Totuși, vitezele mari și altitudinile mari prezintă riscuri inerente și chiar și erorile mici pot avea consecințe mari, însă capsula în care călătorește Bezos va fi presurizată, așa că nu are nevoie de un costum special pentru a-l păstra în siguranță și va avea acces la o mască de oxigen, în cazul în care cabina își pierde presiunea.

Nava spațială este, de asemenea, echipată cu un sistem conceput pentru a arunca capsula New Shepard și pasagerii departe de rachetă, în caz de urgență.

Chiar și în aceste condiții, nu există nicio modalitate de a garanta la nivel absolut siguranța pasagerilor, în cazul în care New Shepard nu funcționează corect.

Chiar dacă zborurile suborbitale sunt mai puțin riscante decât misiunile orbitale, ele pot fi totuși mortale.

Unul dintre avioanele spațiale suborbitale ale Virgin Galactic, de exemplu, s-a destrămat în 2014, când unul dintre copilotii vehiculului a lansat prematur sistemul de pene conceput pentru a menține ambarcațiunea stabilă la coborâre.

Prin urmare, Jeff Bezos nu este pus la adăpost de riscuri în misiunea sa spațială. Sperăm doar că miliardarul va reveni în sigurnață cu picioarele pe Pământ, după cele 11 minute istorice.

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII