Lovitură de teatru: Americanii au preluat din nou controlul asupra Canalul Panama prin intermediul BlackRock

04 Mart. 2025, 22:18
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
04 Mart. 2025, 22:18 // Actual //  Ursu Victor

Un consorţiu de investitori condus de BlackRock a convenit să cumpere de la CK Hutchison participaţii majoritare în porturile de pe ambele părţi ale Canalului Panama pentru 22,8 miliarde de dolari, au declarat marţi companiile, potrivit WSJ.

Tranzacţia ar aduce porturile cheie sub proprietatea unei companii americane, de la CK Hutchison, cu sediul în Hong Kong. Canalul Panama este controlat de Panama, dar porturile deţinute de străini de pe ambele părţi au fost considerate o ameninţare de către administraţia Trump.

BlackRock a informat administraţia Trump şi Congresul cu privire la această afacere, a declarat o persoană familiarizată cu această chestiune.

„China exploatează Canalul Panama, iar noi nu i l-am dat Chinei”, a declarat Trump în discursul său inaugural, referindu-se la tratatul din 1977 care a cedat Panama controlul asupra acestuia.

Opoziţia americană faţă de actuala structură de proprietate se axează pe îngrijorarea că China ar putea utiliza porturile în scopuri militare, inclusiv pentru monitorizarea circulaţiei navelor. Oficialii panamezi şi mai mulţi foşti oficiali militari americani au declarat că instalaţiile chineze nu reprezintă o ameninţare militară şi nu încalcă neutralitatea canalului.

Statele Unite au construit Canalul Panama, care a fost deschis în 1914, şi l-au cedat Panama la sfârşitul anului 1999 în temeiul unui tratat negociat cu peste 20 de ani înainte cu preşedintele de atunci Jimmy Carter. Trump a declarat mult timp că acordul a fost rău pentru SUA şi s-a plâns de taxele percepute de Panama şi de infrastructura chineză construită de-a lungul căii navigabile.

BlackRock, noua sa divizie de infrastructură, Global Infrastructure Partners, şi Terminal Investment, cu sediul la Geneva, au convenit să achiziţioneze o participaţie de 90% în Panama Ports. Compania deţine şi operează porturile Balboa şi Cristobal din Panama. De asemenea, consorţiul a convenit să cumpere participaţia majoritară a CK Hutchison în alte 43 de porturi din 23 de ţări.

Dacă va fi finalizată, tranzacţia BlackRock ar putea contribui în mare măsură la atenuarea preocupărilor legate de influenţa Chinei asupra canalului.

Realitatea Live

04 Iun. 2025, 12:32
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iun. 2025, 12:32 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, a anunțat oficial demararea lucrărilor de pregătire a terenului pentru construcția unui nou segment de cale ferată în zona Văleni, raionul Cahul. Declarația a fost făcută la fața locului, unde oficialul a menționat că lucrările sunt în grafic și se desfășoară în baza proiectului aprobat.

„La sfârșitul lunii februarie vorbeam aici despre analizările de sol pentru acest viitor proiect. Astăzi suntem în faza pregătirii terenului pentru construcția efectivă a unui segment de 500 de metri de cale ferată, cu finanțare asigurată din bugetul de stat și din fondurile Guvernului Republicii Moldova pentru Căile Ferate”, a declarat ministrul.

Potrivit lui Vladimir Bolea, la finalizarea lucrărilor, veniturile Căii Ferate din Moldova (CFM) ar urma să crească cu peste 56 de milioane de lei anual, datorită transferului estimat de 300.000 de tone de marfă de pe drumurile publice către transportul feroviar.

„Este un pas important pentru descongestionarea traficului rutier, dar mai ales pentru eficiența economică și ecologică a sectorului transporturilor din Republica Moldova”, a adăugat Bolea.

Segmentul nou face parte dintr-un plan mai amplu de revitalizare a infrastructurii feroviare, în contextul semnării la 14 aprilie 2025 a unui Memorandum de Înțelegere între România și Republica Moldova, care prevede redeschiderea circulației feroviare pe tronsonul Cantemir–Fălciu, cu scopul de a îmbunătăți conectivitatea regională și fluxurile comerciale transfrontaliere.

Ultimele date statistice relevă că în primul trimestru al anului, volumul de mărfuri transportate pe calea ferată a scăzut cu 15,7%, în timp ce parcursul mărfurilor (tone-kilometri) s-a prăbușit cu 29,7% față de aceeași perioadă a anului trecut. Transportul feroviar deține în prezent o pondere de 13,4% în structura totală a mărfurilor transportate în Moldova, semnificând un sector important, dar în dificultate.

În prezent, CFM se confruntă cu dificultăți financiare. Pierderile copaniei s-au cifrat la 228 milioane de lei în anul 2024, iar restanțele la salarii se ridică la peste 100 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO