Mai multă lumină și mai ieftină în comuna Tohatin. Un sistem autonom a fost instalat cu suportul AEE

07 Iul. 2021, 13:16
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
07 Iul. 2021, 13:16 // Actual //  MD Bani

Un Sistem autonom de iluminat dotat cu corpuri de iluminat LED și panouri fotovoltaice a fost instalat în comuna Tohatin, municipiul Chișinău.

Proiectul „Creşterea siguranţei rutiere pe drumurile de importanţă naţională prin modernizarea sistemului de iluminare a trecerilor pietonale” este realizat în cadrul Apelului de Propuneri de Proiecte nr. 7, în domeniul Surselor de energie regenerabilă privind promovarea tehnologiilor de valorificare a energiei solare prin finanțarea Proiectelor Demonstrative și are drept obiectiv îmbunătăţirea siguranţei traficului rutier și circulaţia pietonilor în zona comunei Tohatin.

Acest sistem funcţionează după principiul în care energia solară captată de panoul fotovoltaic, este transformată în energie electrică, care ulterior, esteconsumată de corpul de iluminat pentru iluminarea zonei din perimetrul trecerii pietonale.

Sistemul autonom de iluminat este compus dintr-un panou solar pentru producerea energiei din surse regenerabile cu o putere de 150 W, un corp de iluminat de tip LED de 36 W, baterie pentru stocarea energiei și asigurarea funcționării autonome, un soft pentru gestionarea functionării sistemului și senzori pentru detectarea prezenței pietonilor sau automobilelor în aria de funcționalitate.

Caracteristicile sale, oferă posibilitatea de a fi integrat cu sistemul de gestionare la distanță, deține un detector de prezență care este inclus în fiecare felinar, ducând la detectarea pietonilor în momentul în care aceștea traversează strada. Acest sistem funcționează în regim de Stand by la 20 % din luminozitatea sa totală și se activează la 100 %,  la detectarea mișcării pietonilor.

Această instalație, mai deține un sistem de măsurare a temperaturii, de reglare automată a orei de vară/iarnă și o platformă online pentru gestionarea și monitorizarea sistemului solar de iluminat stradal care permite controlul total al parametrilor necesari privind optimizarea resurselor energetice pentru a maximiza durabilitatea sistemului.

Acest sistem de iluminare este o soluție ideală în iluminatul solar inteligent pentru trecerile de pietoni, care duce la creșterea vizibilității, siguranței și reducerea riscurilor de accidente.

Reamintim că, Agenția pentru Eficiență Energetică este autoritatea administrativă în subordinea Ministerului Economiei și Infrastructurii și are misiunea de a implementa politica de stat în domeniul eficienței energetice, performanței energetice a clădirilor, precum și a valorificării surselor de energie regenerabilă, inclusiv prin atragerea și gestionarea resurselor financiare în vederea finanțării proiectelor în domeniile respective într-un mod durabil din punct de vedere al mediului înconjurător și a schimbărilor climatice.

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII