Moarte suspectă a unui vicepreședinte de la gigantul rus Lukoil – Vitalii Robertus

14 Mart. 2024, 12:26
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Mart. 2024, 12:26 // Actual //  bani.md

Vicepreședintele Lukoil Vitalii Robertus a murit la vârsta de 53 de ani, potrivit unui comunicat de presă al companiei. Motivele morții sale nu sunt precizate.

Necrologul afirmă că istoria muncii lui Robertus a fost legată „exclusiv” de Lukoil, unde a lucrat timp de 30 de ani. A obținut un loc de muncă la companie imediat după ce a absolvit facultatea ca economist.

Comunicatul de presă mai notează că Robertus a primit premii de stat și departamentale. În plus, Robertus a fost pilotul șef al clubului sportiv de aviație rus „Rusjet” și un multiplu campion al Rusiei și al lumii în clasa modelelor radiocontrolate, scrie Meduza.

În ultimii doi ani, Robertus a devenit cel puțin al treilea manager de top al companiei care a murit. În septembrie 2022, șeful consiliului de administrație al Lukoil, în vârstă de 67 de ani, Ravil Maganov, a murit. Presa rusă a scris că a căzut pe fereastra spitalului unde era tratat. Compania însăși a raportat că Maganov „a murit după o boală gravă”. Postarea sa a fost preluată de Vladimir Nekrasov, care a murit în octombrie 2023, la vârsta de 66 de ani, din cauza unei insuficiențe cardiace, a spus compania.

Deutsche Welle a menționat că în 2022, „un număr de decese în circumstanțe misterioase” au avut loc printre milionarii ruși și membrii elitei, dintre care unii erau asociați cu industria petrolului și gazelor. Un exemplu a fost dat de fostul manager al lui Lukoil Alexander Subbotin, al cărui cadavru a fost găsit pe 8 mai 2022 într-o casă privată din Mytishchi. Cauza morții lui a fost dată ca insuficiență cardiacă.

Novaya Gazeta Europe a scris și despre „morțile misterioase” la Gazprom – patru manageri de top ai companiei au murit în Rusia în șase luni din 2022. Potrivit jurnaliștilor, aceștia au lucrat în structuri presupuse asociate cu fraude financiare pe contracte de mai multe miliarde de dolari cu Gazprom.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Oct. 2025, 16:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Oct. 2025, 16:31 // Actual //  Ursu Victor

Piața comerțului alimentar din Rusia trece printr-o transformare profundă pe fondul încetinirii economiei și creșterii accelerate a inflației. Tot mai multe lanțuri de retail renunță la supermarketuri și hipermarketuri, înlocuindu-le cu discountere și așa-numitele „magazine pentru săraci”, potrivit datelor Infoline, citate de publicația Kommersant, citată de Moscowtimes.

În primele nouă luni ale anului 2025, în Rusia s-au închis 67 de magazine mari, cu o suprafață totală de peste 185.000 m². De la 2017 încoace, ponderea supermarketurilor și hipermarketurilor în comerțul cu amănuntul s-a redus aproape la jumătate – de la 37% la 21%. În schimb, discounterele au ajuns să domine piața, urcând de la 49,9% la 63,4% din totalul vânzărilor.

Cea mai spectaculoasă creștere o înregistrează însă așa-numitele „magazine pentru săraci” (hard discounters) – unități comerciale cu amenajare simplificată, sortiment redus și prețuri extrem de mici. În ultimii opt ani, ponderea acestora a urcat de la 4,8% la 16,4%, arată analiza Infoline.

Directorul general al companiei „Infoline-Analitika”, Mihail Burmistrov, explică această tendință prin schimbarea comportamentului consumatorilor ruși, care adoptă o strategie de economisire în fața scumpirilor.

„Prețurile ridicate la alimente și scăderea puterii de cumpărare au făcut neprofitabilă deschiderea supermarketurilor mari. Retailerii reacționează rapid, transformând spațiile existente în discountere și depozite pentru livrări online”, afirmă Burmistrov.

Potrivit Asociației Companiilor de Retail din Rusia (AKORT), deschiderea unui discounter costă cu 20–40% mai puțin decât a unui supermarket. În plus, comercianții își reduc sortimentul pentru a limita costurile. În iulie 2025, oferta de produse alimentare în magazine s-a diminuat cu 2,3%, iar cea de bunuri nealimentare – cu 1,8%, potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen.

Totodată, crește popularitatea micilor magazine de cartier, cu suprafețe între 100 și 200 m². Numărul acestora a urcat cu 15% într-un singur an, a declarat președintele AKORT, Stanislav Bogdanov. Cu toate acestea, suprafața totală a spațiilor comerciale deținute de retailerii ruși s-a redus cu aproximativ 1%. În prezent, primele 200 de lanțuri de retail operează circa 4.700 de supermarketuri și hipermarketuri la nivel național.

Inflația rămâne principalul factor care obligă populația să economisească. Potrivit datelor oficiale ale Rosstat, prețurile au crescut cu peste 40% de la începutul războiului. Un sondaj al companiei Romir arată că 58% dintre ruși au renunțat la anumite produse, 57% caută alternative mai ieftine, iar 49% fac cumpărături doar în discountere sau încearcă să meargă mai rar la magazine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII