Exporturile moldovenești prin Portul Giurgiulești, în primele trei luni ale anului 2024, au constituit 441,7 mii tone de mărfuri și produse livrate. Transportul naval a jucat un rol vital în această performanță remarcabilă. Astfel, Portul Giurgiulești rămâne o verigă esențială în transportul volumelor mari de mărfuri la costuri competitive, ceea ce a contribuit semnificativ la eficiența și rentabilitatea exporturilor moldovenești, constată economistul Iurie Rija de la Asociația Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere.
Acesta rămâne principala cale logistică pentru importul materialelor de construcție, a carburanților, fertilizanților și minereurilor în Republica Moldova. La capitolul exporturi, calea fluviomaritimă este opțiunea preponderent aleasă pentru cereale, șrot și ulei de floarea-soarelui.
„Astfel, în primele trei luni ale anului 2024, în R. Moldova au intrat 97 de corăbii, 40 din care au adus materiale de construcție (pietriș, gribură, nisip, perlit- 56,5 mii tone), 16- fertilizanți (50,3 mii tone), 15- minereuri și cărbune, 19- carburanți”, susține Iurie Rija.
Ce ține de exporturile de cereale, economistul spuune că, grâul este cultutra cerealieră, care în 2024 se exportă cel mai activ cu barjele fluviale- din ianuarie până în martie 2024, din porturile țării au ieșit 121 barje încărcate cu 176,15 mii tone grâu. A doua cultură este porumbul- 39 de barje cu 105,4 mii tone porumb încărcat pentru aceiași perioadă.
Exportul produselor din prelucrarea oleaginoaselor se realizează la fel cu preponderență prin porturi- de la începutul anului au ieșit 13 barje încărcate cu 54,9 mii tone ulei de floareasoarelui și 16 barje încărcate cu 47,1 mii tone șrot de floarea-soarelui. Pentru a exemplifica ponderea transportului maritim, în exporturile de ulei, putem lua cifrele de reper pentru perioada ianuarie-februarie 2024, când s-au exportat în total 37,3 mii tone ulei, 79 % din care au fost realizate pe cale maritimă.