Monopol în online. Cum a ajuns una dintre cele mai mari companii să controleze cum folosim internetul

06 Aug. 2024, 11:17
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
06 Aug. 2024, 11:17 // Actual //  bani.md

Alphabet Inc, compania din spatele motorului de căutare Google, a fost găsită vinovată de acțiuni monopoliste în domeniul căutărilor online și al publicității pe internet, a decis luni, 5 august, o curte federală din Statele Unite. Aceasta este prima decizie dintr-o serie de procese în care autoritățile urmăresc marile companii din sectorul tehnologiilor.

Decizia reprezintă o victorie semnificativă pentru Departamentul de Justiție, care a acuzat Google de controlul său asupra a 90% din piața căutărilor online și 95% din căutările pe smartphone-uri.

“Curtea ajunge la următoarea concluzie: Google monopolizează și a acționat ca atare pentru a-și menține monopolul,” a scris judecătorul Amit Mehta, conform News.ro.

Hotărârea deschide calea pentru un al doilea proces în care se vor stabili posibile soluții, precum desființarea companiei sau interzicerea plăților către producătorii de smartphone-uri pentru a seta Google ca motor de căutare implicit. Procesul de “remediere” ar putea fi îndelungat, urmat de potențiale apeluri la Curtea de Apel din Districtul Columbia și la Curtea Supremă a SUA.

Disputele juridice ar putea dura până anul viitor sau chiar până în 2026.

Acțiunile Alphabet au scăzut luni cu 4,3%, ca parte a unui declin general al acțiunilor din sectorul tehnologiei.

Alphabet a declarat că intenționează să facă apel la hotărârea judecătorului Mehta. “Această decizie recunoaște că Google oferă cel mai bun motor de căutare, dar conchide că nu ar trebui să ni se permită să îl facem ușor accesibil,” a declarat Google într-un comunicat.

Mehta a menționat că Google a plătit 26,3 miliarde de dolari numai în 2021 pentru a se asigura că motorul său de căutare este implicit pe smartphone-uri și browsere, păstrându-și astfel cota de piață dominantă.

“A fi implicit este o proprietate imobiliară extrem de valoroasă. Chiar dacă un nou concurent ar fi poziționat din punct de vedere al calității pentru a licita pentru poziția implicită atunci când expiră un acord, o astfel de firmă ar putea concura numai dacă ar fi pregătită să plătească partenerilor mai mult decât miliardele de dolari în cota de venit și să îi despăgubească pentru orice diminuare a veniturilor care rezultă din schimbare,” a arătat judecătorul Mehta.

Acesta a precizat că “Google, desigur, recunoaște că pierderea obligațiilor de plată ar avea un impact dramatic asupra rezultatelor sale. De exemplu, Google a estimat că pierderea opțiunii implicite Safari ar duce la o scădere semnificativă a căutărilor și la pierderi de venituri de miliarde de dolari.”

Procurorul general al SUA, Merrick Garland, a numit hotărârea “o victorie istorică pentru poporul american”, adăugând că “nicio companie – indiferent cât de mare sau influentă – nu este mai presus de lege”.

Acest proces, intentat de administrația Trump, a ajuns în fața judecătorului din septembrie până în noiembrie anul trecut.

“O cesiune forțată a activității de căutare ar rupe Alphabet de cea mai mare sursă de venituri a sa. Dar chiar și pierderea capacității sale de a încheia acorduri exclusive implicite ar putea fi dăunătoare pentru Google,” a declarat analistul senior Emarketer Evelyn Mitchell-Wolf, care a menționat că un proces juridic prelungit va întârzia orice efecte imediate pentru consumatori.

În ultimii patru ani, autoritățile federale de reglementare antitrust au dat în judecată și Meta Platforms Inc, Amazon.com Inc și Apple Inc, susținând că aceste companii au menținut monopoluri în mod ilegal.

Un alt caz împotriva Google cu privire la tehnologia sa de publicitate este programat să fie judecat în septembrie.

Vorbind înainte de pronunțare, William Kovacic, profesor la Facultatea de Drept a Universității George Washington, a declarat că o victorie a Departamentului de Justiție este de natură să ridice moralul celor care aplică legea antitrust în alte cazuri. “Este foarte bun pentru campania lor mai largă de a aplica legea în mod eficient în acest sector,” a spus el.

În 2004, Microsoft a ajuns la un acord cu Departamentul de Justiție în legătură cu acuzațiile că a impus browserul său Internet Explorer utilizatorilor de Windows.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII