Nicu Popescu: De anul viitor urmează să vedem cum navigăm spre implementarea pachetului III energetic

07 Dec. 2021, 08:12
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
07 Dec. 2021, 08:12 // Actual //  MD Bani

A fost pentru prima dată în istoria Republicii Moldova când Guvernul a negociat cu Gazprom de pe o poziție avantajoasă, țara fiind capabilă să procure gaz din surse alternative. O spune vicepremierul Nicu Popescu, potrivit căruia contractul cu Gazprom nu împiedică Republica Moldova să implementeze unele prevederi ale Pachetului III Energetic privind liberalizarea pieței energetice, notează IPN.

Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Nicu Popescu, respinge ideea agreării unor condiții politice sau geopolitice cu Federația Rusă prin semnarea contractului cu Gazprom. Oficialul spune că toate angajamentele asumate de Republica Moldova în fața concernului rus se regăsesc în Protocolul anexat contractului, document făcut public de către Guvernul de la Chișinău.

„În protocol nu există condiții geopolitice, dar anumite acțiuni pe care trebuie să le întreprindem nu sunt neapărat de ordin economic sau financiar. Organizarea comisiei interguvernamentale nu este o solicitare financiară, este un angajament pe care trebuie să-l îndeplinească două Guverne. Angajamentul privind nereformatarea, nerestructurarea imediată a Moldovagaz presupune și schimbări legislative, în legea cu privire la gazele naturale. Angajamentul privind implementarea pachetului III energetic a fost amânat de mai multe ori, și anterior amânarea s-a făcut din același motiv, ca și în acest an, adică lipsa unor surse alternative de gaz și acest lucru ne-a constrâns acțiunile”, a spus Nicu Popescu, în cadrul emisiunii „Cutia Neagră”de la TV8.

Potrivit protocolului semnat cu Gazprom, Republica Moldova se angajează să se abțină de la restructurarea Moldovagaz, până la achitarea integrală a datoriilor acumulate de malul drept. În același document, Republica Moldova se angajează să asigure realizarea unui audit internațional care va demonstra cum s-au acumulat datoriile Moldovagaz.

„De anul viitor urmează să vedem cum navigăm spre implementarea pachetului III, pentru că nerestructurarea Moldovagaz nu presupune faptul că Republica Moldova nu poate deloc implementa prevederi legate de liberalizarea pieței. Există măsuri de fortificare, îmbunătățire a securității energetice care nu au fost întreprinse până acum, dar care pot fi făcute fără restructurarea imediată a Moldovagaz. A fost pentru prima dată în istoria Republicii Moldova când Guvernul a negociat cu Gazprom de pe poziția în care găsise modelul practic de achiziționare a gazului din alte surse”, a mai spus Nicu Popescu.

Contractul de achiziție a gazului a fost semnat cu concernul rus Gazprom pentru o perioadă de 5 ani. Potrivit documentului, Republica Moldova se angajează să achite la data de 20 a fiecărei luni atât plata pentru consumul lunii precedente, cât și 50% din plata în avans pentru luna curentă.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală