Peste 2 miliarde de sticle de „tărie” au îmbătat rușii în 2021

09 Feb. 2022, 17:22
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
09 Feb. 2022, 17:22 // Actual //  MD Bani

Experții Școlii Superioare de Economie din Moscova spun că volumul de băuturi alcoolice tari, vândut pe piața internă din Federația Rusă, a fost de 1,56 de miliarde de litri, în 2021.

Cele 2,23 de miliarde de sticle au fost cumpărate de ruși în 2021.  Datele care îngrijorează experții sunt însă legate de cantitatea de alcool contrafăcut existent pe piața rusă. Vânzările de alcool produs în afara legii a constituit 27% din totalul volumului de spirtoase consumate în Rusia. „Din analiza Școlii Superioare de Economie, în 2021 volumul producției și comercializării de băuturi alcoolice tari a fost de 611 milioane de de sticle, adică 27%”, declară reprezentanții instituției, citați de Tass, făcând referire la alcoolul contrafăcut.

Autorii cercetării mai vorbesc despre modul în care producătorii reușesc să evite accizarea impusă de guvern. Aceștia au suprapus datele din evidențele contabile ale acestora și au analizat diferența din raportări dintre cantitățile declarate oficial și încasările lor.

„Din analiza noastră, câștigurile producătorilor cinstiți, dacă vor înceta producția ilegală în proporție de 70%, vor crește cu 17-18 miliarde de ruble, iar profitul din marcare corespunzătoare a sticlelor care ies din fabrici poate ajunge la 10-11 miliarde de ruble pe an”, mai declară reprezentații instituției.

În încercarea de a stopa producția ilegală de alcool, autoritățile de la Moscova vor să impună un standard unic de marcare a tuturor produselor alcoolice, începând cu 2024. În prezent, există obligativitatea marcării standardizate la medicamente, produse lactate, tutun, produse de parfumerie, blănuri și o serie de alte produse.

Realitatea Live

11 Dec. 2025, 12:03
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
11 Dec. 2025, 12:03 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare a lansat la începutul lunii noiembrie o nouă campanie de promovare a produselor moldovenești „Cumpăr BUN de-acasă” , pentru care a scos la licitație servicii în valoare totală de 315.000 de lei. Inițiativa vine în contextul în care, după abrogarea cotei minime obligatorii de 50% pentru produsele autohtone, statul mizează mai mult pe mobilizarea consumatorilor decât pe instrumente legislative.

Documentele de licitație arată că banii vor fi direcționați astfel:

145.000 lei pentru elaborarea unui spot video în versiuni TV și online;
25.000 lei pentru crearea a 14 vizualuri (cartoline), câte unul pentru fiecare categorie de produse;
75.000 lei pentru o campanie de distribuție plătită pe Facebook, Instagram și YouTube, cu obiective clare de impact (reach și frecvență);
70.000 lei pentru o campanie de influencer marketing, cu 10 creatori de conținut locali, fiecare având minimum 60% audiență din Republica Moldova.

Licitația urmărește realizarea unei campanii integrate de comunicare, menite să stimuleze consumul de produse agroalimentare autohtone și să consolideze brandul local.

Legea privind cota minimă de 50% pentru produsele fabricate în Republica Moldova a fost adoptată în decembrie 2020 și a intrat în vigoare în iulie 2021. În iulie 2022, Parlamentul dominat de PAS a abrogat legea și a invocat incompatibilitatea cu normele pieței libere și cu angajamentele comerciale internaționale ale țării.

Ministrul Economiei, Eugen Osmochescu, a reiterat recent această poziție, declarând la Radio Moldova că o astfel de limitare „nu este corectă, nu este compatibilă cu economia de piață și contravine reglementărilor internaționale și celor mai bune practici europene”. Totodată, oficialul susține că impunerea unei cote minime pentru produsele autohtone nu este posibilă din punct de vedere juridic.

În lipsa unor măsuri legislative, campania „Cumpăr BUN de-acasă” rămâne în principal un apel voluntar către consumatori. Producătorii, însă, avertizează că fără politici coerente, vizibile, agricultura și industria alimentară locală vor continua să fie vulnerabile în fața importurilor și a puterii de negociere a marilor retaileri.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII