Piața asigurărilor a avansat. Ce caută moldovenii

09 Nov. 2021, 16:14
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Nov. 2021, 16:14 // Actual //  bani.md

Asiguratorii din Republica Moldova au vândut  polițe de asigurare în valoare de 878 milioane lei în prima jumătate a anului 2021, în creștere cu 29% fata de perioada similara a anului precedent, potrivit datelor Comisiei Naționale a Pieței Financiare.

Potrivit CNPF, ASTERRA GRUP conduce clasamentul general, cu o valoare a primelor subscrise de 153,8 milioane lei și o cotă de piață de 17,5%, urmat de GRAWE CARAT Asigurări care a vândut în primul semestru din 2021 polițe în valoare de 137,3 milioane lei. Cota de piață a asiguratorului e de 15,6%.

Asigurările generale au cea mai mare pondere în portofoliul pieței și au depășit 94,7% din totalul primelor brute subscrise de companiile de asigurări, constituind 832,1 milioane lei. Pe de alta parte, ponderea asigurărilor de viață în portofoliul pieței a scăzut cu 5,22% pe fondul scăderii primelor brute subscrise față de anul trecut pe acest segment cu 7,8%. Primele brute subscrise din asigurările de viață pentru primul semestru al anului 2021 au constituit 45,82 milioane lei.

Informațiile CNPF citate de xprimm.md relevă că printre tipurile de asigurări, asigurările auto continuă să domine. Valoarea primelor brute subscrise pe acest segment a atins valoarea de 577,06 milioane lei. În timp de RCA, Carte Verde și CASCO s-au menținut pe un trend crescător, primele brute subscrise pe RCA au cunoscut o creștere de peste 22% față de anul precedent, până la 264 milioane lei.

Conform raportului CNPF, în primul semestru al anului 2021, companiile de asigurare au plătit despăgubiri și îndemnizații de asigurare în sumă totală de 306,73 milioane lei, în scădere cu 0,29% față de perioada similară a anului precedent (307,63 milioane lei).

Asiguratorii care au desfășurat asigurări generale au plătit despăgubiri în sumă de 295,9 milioane lei, iar asiguratorii care au desfășurat activitatea de asigurare de viață au plătit despăgubiri în sumă de 16,73 milioane lei.

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII