Podul Leova-Bumbăta: Investiție record într-o infrastructură inutilă

17 Iul. 2024, 12:35
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
17 Iul. 2024, 12:35 // Actual //  Lupu Eduard

În contextul discuțiilor privind utilitatea podului de la Leova-Bumbăta, directorul executiv al Uniunii Transportatorilor și Drumarilor, Oleg Tofilat, critică dur investiția de 252,23 milioane de lei în acest proiect.

„Infrastructura nu corespunde nevoilor actuale. Deși s-a construit o porțiune de drum și o parcare pentru 100 de tiruri, capacitatea portantă a podului nu permite trecerea camioanelor încărcate. În plus, infrastructura insuficient dezvoltată din partea României nu susține eficient trecerea transporturilor”, a punctat Tofiltat în cadrul emisiunii „Puterea a patra” de la N4.

Tofilat consideră că acești bani ar fi putut fi mai bine alocați pentru îmbunătățirea capacităților punctelor de trecere existente, cum ar fi Albița, unde măsuri suplimentare ar putea accelera fluxul de transport. El atrage atenția că gestionarea resurselor limitate ar trebui să se concentreze pe priorități clare, cum ar fi modernizarea Căilor Ferate din Moldova, în loc să fie risipiți în proiecte cu impact incert.

„De exemplu la CFM se insista pe redeschiderea punctului de trecere de la Cantemir, însă noi am spus că avem de cheltuit foarte mulți bani fără ca să existe un efect. E mai simplu de lucrat la protocoalele de la vamă unde nu ai de investit mai nimic, decât un pic de efort și unde efectele o să fie mult mai palpabile. Este avântul politic, pasional. De fapt dacă vorbim de logistică, nu ai nevoie de mai multe poduri, ci de faptul ca să treacă mai multe vagoane. Iar ca traversarea să fie intensificată trebuie să te asiguri că ceea ce este la moment lucrează la capacitate maximă or, asta nu se întâmplă și după să te gândești la investiții în altă parte”, a punctat Oleg Tofilat, care anterior a deținut funcție de șef al CFM.

Proiectul podului Leova-Bumbăta a stârnit critici și din cauza costurilor exorbitante, aproximativ 3,5 milioane de euro pe kilometru de drum, transformându-l în cel mai scump drum construit vreodată în Republica Moldova. Această sumă ridicolă ridică semne de întrebare serioase în privința eficienței utilizării fondurilor publice în contextul economic tensionat al țării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

07 Sept. 2024, 10:25
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
07 Sept. 2024, 10:25 // Actual //  Lupu Eduard

Prețurile europene la gazele naturale și-au extins câștigurile pe măsură ce din Egipt au apărut semne ale unei concurențe mai intense pentru combustibil, relatează BNN Bloomberg.

Contractele futures de referință au crescut cu până la 4% vineri, după ce sesiunea precedentă a stopat o scădere de trei zile. Egiptul dorește să cumpere 20 de încărcături de gaze naturale lichefiate începând cu luna octombrie, fiind pentru prima dată în ultimii ani când va solicita importuri în perioada premergătoare iernii.

Acest lucru i-a făcut pe comercianți să se îngrijoreze cu privire la echilibrul pieței din Europa, deoarece o creștere a cererii în altă parte ar putea duce la sosirea unei cantități mai mici de combustibil pe țărmurile sale. Deși regiunea este în prezent bine aprovizionată, ea se bazează pe fluxuri continue din întreaga lume după ce Rusia și-a redus livrările prin conducte în 2022.

„Prețurile gazelor din Europa pentru iarnă vor evolua în funcție de creșterea cererii”, a scris Florence Schmit, strateg energetic european la Rabobank, într-o notă din această săptămână. „O iarnă mai rece decât se aștepta în Europa poate adăuga, de asemenea, mai multă presiune ascendentă”.

Pentru Egipt, cumpărarea de încărcături de GNL în această toamnă și iarnă reprezintă o modalitate de a deveni un potențial importator net de gaze. Scăderea rapidă a producției de gaze și o vară neobișnuit de caldă au determinat țara să își crească importurile de GNL în acest an la cel mai ridicat nivel din 2018.

Piața urmărește îndeaproape ultimele evoluții privind încetarea acordului de tranzit dintre Ucraina și Rusia și impactul pe care acesta îl va avea asupra aprovizionării regiunii începând cu luna ianuarie. Președintele Azerbaidjanului, Ilham Aliyev, a declarat vineri că a fost contactat de Moscova și Kiev pentru a facilita tranzitul de gaze prin Ucraina către Europa.

Separat, săptămâna viitoare, temperaturile vor scădea în unele părți din nord-vestul continentului, ceea ce ar putea stimula cererea.

Contractele futures olandeze pe o lună, referința europeană în materie de gaze, au crescut cu 3,3% până la 37,40 euro pe megawatt-oră la ora 12:32 p.m. la Amsterdam.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău