Prejudicii de milioane! Schema: TIR-uri cu benzină și motorină care nu ajung în Ucraina, ci pe piața neagră de la noi

12 Aug. 2021, 14:19
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
12 Aug. 2021, 14:19 // Actual //  MD Bani

TIR-uri pline cu benzină și motorină, care ar fi intrat anul trecut în Republica Moldova ca reexporturi către Ucraina, nu ar mai fi ajuns la vecini. Adică produsele petroliere ar fi fost comercializate în țară, fără achitarea impozitelor aferente la bugetul de stat. Despre asta spune expertul Veaceslav Ioniță, pe blogul său, care descrie cum are loc o schemă de fraudare.

„În ultimii ani de zile ia amploare un fenomen mai nou pentru Moldova, exportul de produse petroliere în Ucraina. Astfel, în 2020 exporturile au constituit 6,9 milioane USD sau 16,8 mii tone de produse petroliere, de 4 ori mai mult decât acum 5 ani. Dacă sumăm exporturile pentru 5 ani obținem un volum de 60 mii tone de produse petroliere. Iar asta de bine, de rău sunt două mii de TIR-uri cu benzină. Ar fi un motiv de bucurie, doar că Ucraina nu a importat nimic de la noi. Cum adică: noi exportăm, iar Ucraina nu importă? Simplu. E o nouă schemă de fraudare a bugetului de stat. Exporturi fictive în Ucraina. Benzina și Motorina intră în Moldova și sunt declarate ca re-exporturi în Ucraina, doar că ele nici odată nu mai ajung în Ucraina. În ultimii 5 ani peste 2.000 de TIR-uri cu cisterne au intrat în Moldova și au dispărut”, a scris Veaceslav Ioniță.

Astfel, potrivit expertului, exporturi fictive de produse petroliere în Ucraina și vânzarea lor pe piața neagră din Moldova, anual, prejudiciază bugetul de stat cu peste 100 milioane lei. „Toate aceste TIR-uri au ajuns pe piața tenebră din Moldova, care a înflorit în ultimii ani. Doar anul trecut și doar prin această schemă, bugetul de stat a fost fraudat cu circa 100 milioane lei. La ziua de azi am descris deja 3 scheme de fraudare a bugetului de stat pe piața tenebră a produselor petroliere: vânzări fictive către agricultori și transportatori pentru consum propriu; vânzări fictive în Transnistria; exporturi fictive”.

În această ordine de idei, Veaceslav Ioniță a reiterat că „toate problemele de pe piața produselor petroliere pot fi rezumate în 3 probleme de bază”:

  1. Monopolul instituit prin lege. Drept rezultat numai trei companii au dreptul de import și impun tuturor regulile lor.
  2. Economia tenebră, prin care anual bugetul de stat este fraudat cu sute de milioane de lei.
  3. Haosul în reglementare

„În prezent prin culoarele Parlamentului circulă un proiect de lege, care evident nu rezolvă nici una din problemele enunțate mai sus. Din simplu motiv că acest proiect a fost scris de ANRE în interesul monopoliștilor. De ce ANRE promovează interesul unui grup restrâns de monopoliști mai mult sau mai puțin mii clar. Sunt sigur că Președintele țării, dacă va solicita informații de la Serviciul de Informații și Securitate va primi un raport amplu la acest subiect. Ce nu mii clar, de ce unii deputați tineri își pătează reputația cu acest proiect dubios”, a conchis acesta.

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:18
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:18 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Administrația portuară a Siriei a semnat un memorandum cu gigantul logistic din Emiratele Arabe Unite, DP World, cel mai mare operator portuar din lume, pentru dezvoltarea portului Tartus, a anunțat televiziunea de stat siriană. Investiția planificată se ridică la 800 de milioane de dolari și vizează modernizarea terminalelor și serviciilor logistice, transformând Tartus într-un „nod cheie al comerțului regional și internațional”.

Acordul cu DP World vine după ce guvernul sirian a anulat parteneriatul anterior cu Rusia privind administrarea civilă a portului Tartus. În ianuarie, publicația Al-Watan relata că noul executiv de la Damasc a reziliat acordul semnat în 2019, care prevedea o concesiune pe 49 de ani. Conform directorului vamal din Tartus, Riad Joudi, portul era practic inactiv din cauza taxelor ridicate și a problemelor tehnice.

Acordul cu DP World mai prevede amenajarea de zone economice speciale și construcția de noi terminale și centre de tranzit în diverse regiuni ale Siriei.

Deocamdată, Rusia păstrează controlul asupra bazelor sale militare din Siria, iar autoritățile ruse au declarat că mențin contactul cu noua conducere siriană pentru toate „chestiunile de actualitate”. Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a confirmat că dialogul cu Damascul continuă.

Aceasta nu este singura inițiativă a Siriei privind modernizarea infrastructurii portuare: la 1 mai, guvernul sirian a semnat un alt acord, în valoare de 230 de milioane de euro, cu compania franceză CMA CGM pentru exploatarea portului Latakia.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO