De mai bine de o lună, companiile autohtone tind să-și reorienteze exporturile pe piața europeană. De mai bine de o lună, există o problemă: Ajungem în luna aprilie cu lipsă de camioane care pot realiza curse pe piața europeană: nu sunt eliberate autorizații CEMT. Mâine, pe data de 1 aprilie, urmează a fi luată decizia de repartizare a 88 de autorizații CEMT – neridicate de către transportatori și nerepartizate.
Mărul discordiei rămâne procedura de eliberare a acestora.
Din cauza că programul prevăzut de legislație nu este funcțional, legea se interpretează în cele mai diferite modalități.
De facto, conform Codului Transporturilor Rutiere repartizarea autorizațiilor CEMT, atunci când cererea de autorizații este mai mare decât oferta, se efectuează în baza principiului proporționalității, în dependență de numărul de vehicule deținute de operatorul de transport . Acest principiu ține cont de nivelul investițiilor efectuate de către operatorii de transport, numărul de angajați și volumul impozitelor achitate către buget. Aplicarea acestui principiu are menirea de a asigura dezvoltarea eficientă a ramurii.
Problema care apare ține de direcția în care comisia CEMT încearcă să direcționeze CEMT-urile – transportatorilor mici cu câte un camion. Să analizăm avantajele și dezavantajele ambelor situații.
Susținerea transportatorilor mici înseamnă susținerea business-ului mic și încurajarea dezvoltării acestuia. Pe de altă parte, într-o situație în care de numărul de camioane care pot utiliza autorizații CEMT depinde disponibilitatea curselor de export a produselor autohtone, o greutate economică obține soluția care aduce impact pozitiv unui număr mai mare de beneficiari: prevederea Codului Transporturilor Rutiere repartizarea autorizațiilor CEMT, atunci când cererea de autorizații este mai mare decât oferta, se efectuează în baza principiului proporționalității, în dependență de numărul de vehicule deținute de operatorul de transport .
În ajun de ședința comisiei CEMT, transportatorii vorbesc de inechitatea distribuirii autorizațiilor CEMT. Viceprim ministrul Andrei Spînu interpretează altfel legislația.
Transportatorii susțin că autorizațiile CEMT sunt distribuite inechitabil companiilor care dețin doar câte un camion, în timp ce firmele care au câte 20-30 de camioane suportă pierderi. TIR-urile staționează, iar proprietarii de companii nu-și pot onora contractele.
Valeriu Tulbu, directorul companiei de transport Transimex susține că CEMT-urile au anumite restricții pe anumite țări. Iar companiile și-au ridicat autorizațiile pe țările de care au nevoie. Or, sunt alte companii care au nevoie de respectivele autorizați, dar sunt puse în aceleași condiții de concurs cu alte companii care au câte un camion. Or, acest lucru nu este corect.
„În concurs nu s-au repartizat CEMT-uri doar la companiile care aveau un camion or, cei cu câte două camioane au primit câte un CEMT. Eu nu știu ce vrea să facă ministrul Spînu, în condițiile în care se vrea distribuirea a câte un document la cei care au un camion. Cert e că acum e criză și oamenii nu au cu ce-și plăti creditele, salariații. Cei care au câte un camion nu pot folosi eficient CEMT-ul, deoarece fac o cursă pe lună, iar cei cu mai multe camioane câteva curse lunar”, a punctat Tulbu.
Serghei Verdeș, directorul companiei de transport Transarctic e de părere că autoritățile dacă vor să susțină companiile mici, atunci să liberalizeze autorizațiile. „Ceea ce propune ministerul este să se dea transportatorilor care nu au profitat de CEMT și au câte un camion. Acei transportatori cu un camion vor beneficia de un CEMT. Considerăm că este o inechitate față de transportatorii mari care au investiții”.
„Suntem în luna aprilie cu 88 de autorizații CEMT nerepartizate. Este pentru prima dată. Nu avem autorizații pentru Ungaria, iar Ucraina e blocată. (…) Există riscuri pentru companiile mici de a staționa urmare a camionului care se defectează, lipsă de contracte or, acest lucru nu se întâmplă cu companiile mari. Rămâne un semn de întrebare cum vor repartiza autorizațiile CEMT. Transportatorii mari au făcut investiții mari în camioane și riscă să rămână fără CEMT-uri”, a explicat Marian Lungu, directorul companiei de transport Adenosar.
În data de 29 martie, ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu e declarat într-o postare pe Facebook că autorizațiile care nu au fost ridicate timp de o lună, urmează să fie repartizate, conform prevederilor normative, transportatorilor care nu au primit nici o autorizație CEMT la repartizarea inițială.
Acest mecanism vine să stimuleze și să ajute transportorii mai mici. Pentru anul 2022, au rămas neridicate 58 de autorizații din 1576 (3,6 %). Totodată, pe lângă autorizațiile neridicate, au rămas 28 de autorizații CEMT nedistribuite, pentru care, conform normelor legale se va aplica procedura standard.
Repartizarea CEMT-urilor este echitabilă fiind aplicat Codul transporturilor rutiere nr.150/2014, care spune expres că autorizațiile CEMT repartizate şi neridicate vor fi eliberate operatorilor de transport rutier care nu au beneficiat de autorizații CEMT, în ordinea cronologică de înregistrare în sistemul informațional „e-Autorizaţie transport”, contra unei taxe stabilite de Nomenclatorul actelor permisive, aprobat prin Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător.
Totul este corect până la momentul în care depistăm Lacuna legislativă care nu este schimbată de ani. Procedura de înregistrare a companiilor pentru eliberarea autorizațiilor CEMT este complet diferită de procedura de înregistrare a companiilor pe platforma „e-Autorizații transport”.
În detaliu, au explicat Transportatorii într-o scrisoare transmisă domnului Spînu:
De remarcat, că la ultimele două ședințe ale Comisei CEMT, care s-au desfășurat în luna februarie, reprezentanții transportatorilor de mărfuri nu s-au prezentat. Ședința de vineri, 25 martie, din motive obiective, a fost amânată pentru ziua de 1 aprilie.