Războiul Rusiei în Ucraina. „Coșul de pâine” al lumii este devastat, iar securitatea alimentară este în pericol

08 Mart. 2022, 07:44
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
08 Mart. 2022, 07:44 // Actual //  bani.md

Tancurile și rachetele rusești care asediează Ucraina amenință, de asemenea, aprovizionarea cu alimente și mijloacele de trai ale oamenilor din Europa, Africa și Asia, care se bazează pe terenurile agricole vaste și fertile din regiunea Mării Negre – cunoscute sub numele de „coșul de pâine al lumii”.

Fermierii ucraineni au fost forțați să-și neglijeze câmpurile în timp ce milioane de oameni fug, luptă sau încearcă să rămână în viață. Porturile pe unde sunt exportate grânele în întreaga lume pentru a fi transformate în pâine dar și hrana pentru animale, sunt închise. Și există îngrijorări că Rusia, o altă putere agricolă, ar putea stopa exporturile de cereale.

Deși nu au existat încă întreruperi la nivel mondial ale aprovizionării cu grâu, prețurile au crescut cu 55% cu o săptămână înainte de invazie, pe fondul îngrijorărilor cu privire la ceea ce s-ar putea întâmpla în continuare. Dacă războiul se prelungește, țările care se bazează pe exporturi de grâu accesibile din Ucraina s-ar putea confrunta cu penurie începând din iulie, a declarat directorul Consiliului Internațional pentru Cereale, Arnaud Petit, pentru Associated Press.

Acest lucru ar putea crea insecuritate alimentară și ar putea arunca mai mulți oameni în sărăcie în locuri precum Egipt și Liban, unde pâinea este subvenționată de guvern. În Europa, oficialii se pregătesc pentru o eventuală penurie de produse din Ucraina și pentru creșterea prețurilor la hrana animalelor, ceea ce ar putea însemna carne și lactate mai scumpe dacă fermierii sunt obligați să transfere costurile către clienți.

Rusia și Ucraina asigură aproape o treime din exporturile mondiale de grâu și orz. Ucraina este, de asemenea, un furnizor major de porumb și lider mondial la ulei de floarea soarelui, utilizat în procesarea alimentelor. Războiul ar putea reduce aprovizionarea cu alimente tocmai când prețurile sunt la cele mai ridicate niveluri din 2011.

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO