Revoluție electrică în Norvegia: Aproape 100% din mașinile noi înmatriculate în septembrie sunt electrice

01 Oct. 2024, 14:25
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
01 Oct. 2024, 14:25 // Actual //  Ursu Victor

Mașinile electrice au depășit recent mașinile pe benzină în Norvegia. Acum, un alt record a fost stabilit pentru înmatriculările noi: 96,4 % din toate mașinile noi înmatriculate în Norvegia în septembrie au fost pur electrice. În aceste condiții, pare că obiectivul Norvegiei de 100% înmatriculări de vehicule electrice până în 2025 ar putea fi îndeplinit, scrie Electrive.

Cele 12.495 de mașini electrice noi din septembrie înseamnă că cota de piață record de 94,3 % din august 2024 a durat doar o perioadă scurtă. În total, 12.966 de mașini noi au pornit la drum în Norvegia. Aceasta înseamnă că doar 471 dintre aceste mașini noi nu aveau propulsie electrică pe baterii, în timp ce 12.495 aveau.

Autoritatea rutieră norvegiană OFV atribuie această evoluție la doi factori. „Vânzările de mașini noi în 2024 au fost caracterizate până acum de fluctuații mari și cifre de vânzări destul de scăzute”, spune directorul OFV, Øyvind Solberg Thorsen. „Acum asistăm la o oarecare redresare economică, care ar putea duce la vizitarea dealerilor auto de către mai mulți oameni.” Și o încărcătură mare de mașini Tesla, dintre care multe au fost comandate cu mult timp în urmă, „a contribuit în mod clar la creșterea înmatriculărilor în septembrie”, potrivit OFV.

Comparativ cu septembrie 2023, când au fost înmatriculate puțin sub 9.000 de vehicule electrice noi, creșterea a fost de 25,4 %. Acest lucru este considerabil deoarece mediul s-a schimbat. „În ciuda introducerii TVA pentru mașinile electrice cu un preț de peste o jumătate de milion de coroane norvegiene și a condițiilor schimbate pentru utilizarea mașinilor electrice, inclusiv pe rutele de transport public și la stațiile de taxare, dealerii aproape că vând numai mașini electrice în aceste zile”, spune OFV.

Pe lângă cele 12.495 de mașini pur electrice, în septembrie au fost vândute și 146 de hibrizi plug-in (145 pe benzină și unul diesel PHEV). Cu 142 de vehicule, hibrizii pe benzină au reprezentat încă 1,1% din cota de piață, în timp ce modelele diesel au reprezentat încă 1,0% cu 135 de noi înmatriculări. Doar 48 de vehicule pe benzină au fost înmatriculate recent, ceea ce corespunde unei cote de piață de 0,4 %. Doar vehiculele cu pile de combustie s-au descurcat mai rău: Potrivit OFV, nicio unitate nu a fost înmatriculată recent.

Cu alte cuvinte, cu 96,4 %, Norvegia aproape a atins obiectivul politic ca toate mașinile noi să fie pur electrice de la 1 ianuarie 2025. Până acum, ultimele mașini pe benzină și diesel nu au fost lovite puternic. „Va fi fascinant să urmărim evoluția pentru autoturisme în următoarele trei luni”, spune Solberg Thorsen. În ciuda recordului înregistrat în septembrie, ponderea medie anuală a vehiculelor electrice este de 88%. Unii oameni încă optează pentru mașini cu alte sisteme de propulsie decât cel electric, spune el.

O privire aruncată asupra primelor zece modele scoate la iveală stocul de Tesla menționat mai sus. Nu este neobișnuit ca Model Y să fie printre cele mai bine plasate vehicule din Norvegia – în septembrie, SUV-ul electric a fost pe primul loc cu 2.107 unități. Cu toate acestea, Tesla Model 3 ocupă locul al doilea, cu 2.067 de înmatriculări noi. Berlina electrică nu se regăsește de obicei în top zece, cu doar 12 înmatriculări noi în septembrie 2023.

Duo-ul Tesla este urmat la o distanță considerabilă de Volvo EX30, care s-a stabilit în top trei norvegian cu 803 mașini noi. Skoda Enyaq a fost nou înmatriculată de 702 ori, urmată de Toyota bZ4X (659), VW ID.4/ID.5 (485), Nissan Ariya (385), VW ID.3 (324), BMW i4 (274) și Hyundai Kona (265). Cu o cotă de piață de 2,0 %, chiar și Kona, aflat pe locul al zecelea, a obținut o cotă de piață mai mare decât cea a tuturor autovehiculelor noi cu motor cu combustie la un loc.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:36
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:36 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

După pierderea aproape totală a pieței europene și eșecul negocierilor pentru un nou acord major cu China, gigantul energetic rus Gazprom a acumulat stocuri de gaz de circa 60 miliarde de metri cubi, relevă o investigație Reuters bazată pe declarații ale oficialilor guvernamentali și ale managerilor companiei.

În 2024, producția Gazprom a atins 416,2 miliarde m³, însă doar 355,2 miliarde m³ au putut fi valorificate pe piețele interne și externe, echivalentul unui surplus care depășește de trei ori consumul anual al Poloniei. În regiunea arctică, unde se află principalele zăcăminte, problema a devenit acută după ce livrările zilnice către UE – aproximativ 500 milioane m³ înainte de războiul din Ucraina – s-au prăbușit.

La Forumul Economic de la Sankt Petersburg (PMEF-2025), ministrul pentru Dezvoltarea Orientului Îndepărtat, Aleksei Ceikunov, a sugerat utilizarea gazului excedentar pentru centrale electrice destinate industriei inteligenței artificiale și blockchain-ului. Propunerea a fost respinsă drept neprofitabilă de adjunctul ministrului Energiei, Pavel Sorokin, care a pledat pentru direcționarea surplusului spre „revitalizarea” sectorului cărbunelui, aflat în pierdere.

Exporturile către Europa au coborât la circa 30 miliarde m³ pe an, cel mai mic nivel din anii ’70, iar oprirea tranzitului prin Ucraina amenință să taie și aceste volume. Conducta „Puterea Siberiei” – 38 miliarde m³ la capacitate maximă – nu acoperă decât o cincime din pierderile europene, iar negocierile cu Beijingul pentru o a doua conductă au rămas fără rezultat. Nici proiectul unui hub de gaze în Turcia și nici planul anunțat de Vladimir Putin de a vinde 55 miliarde m³ pe an Iranului nu par viabile, apreciază analistul Mihail Krutiihin.

Gazprom a înregistrat în 2023 cea mai mare pierdere din istoria sa, 629 miliarde de ruble (≈6,9 miliarde €). Deși la nivel consolidat a revenit pe profit în 2024, segmentul de gaze a acumulat încă 1 trilion de ruble pierderi. Pentru a compensa, Kremlinul a majorat tarifele interne la gaze cu 24% între 2022-2024 și plănuiește încă un salt de 46% până în 2028.

„Gazprom deține cele mai mari rezerve de gaze din lume, dar nu le poate monetiza”, rezumă Krutiihin. „Fără piețe stabile și fără încrederea clienților, compania rămâne captivă propriilor excedente – o poziție cu adevărat disperată”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO