Rezultatele financiare trimestriale ale giganților chinezi de comerț electronic Alibaba și JD.com, publicate în această săptămână, au evidențiat o încetinire semnificativă a pieței de consum din China, unde comercianții cu amănuntul se luptă să atragă clienții tot mai atenți la cheltuieli, transmite CNBC.
Alibaba a raportat o creștere modestă de 1% a veniturilor din comisioanele comercianților și publicitatea pe platformele sale din China, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Această creștere reprezintă o încetinire semnificativă față de avansul de 5% înregistrat în trimestrul precedent. De asemenea, vânzările directe ale companiei au scăzut, de la o scădere de 2% în primul trimestru, la 9% în al doilea trimestru.
JD.com, cunoscută pentru produsele la prețuri mai mari și livrarea rapidă, a raportat o scădere a valorii medii a comenzilor în trimestrul încheiat pe 30 iunie, pe fondul cheltuielilor slabe ale consumatorilor. În același timp, Tencent, operatorul rețelei sociale WeChat, a raportat o creștere mai lentă a veniturilor din tranzacțiile financiare ale utilizatorilor.
Această încetinire a pieței de consum din China a fost resimțită și de mărcile de consum din SUA, care au evidențiat cererea slabă din China în rapoartele lor financiare din al doilea trimestru. Unele companii americane au menționat, de asemenea, modul în care jucătorii locali chinezi au devenit concurenți mai puternici.
Alibaba a recunoscut joi o scădere a evaluării afiliatei sale Ant Group, care gestionează aplicația de plată mobilă Alipay, ceea ce a dus la o depreciere de 10% a profiturilor obținute în trimestrul încheiat la 30 iunie.
Analiștii au observat că accentul pe prețuri scăzute în comerțul electronic a generat o concurență acerbă între platforme precum Pinduoduo, JD.com și Alibaba, ceea ce a forțat companiile să se adapteze la un consumator tot mai conștient de costuri.
În ciuda provocărilor, acțiunile Alibaba și JD au înregistrat creșteri de 5%, respectiv 9%, la bursa din Hong Kong, vineri, în timp ce acțiunile Tencent au crescut cu peste 1%.