Companiile petroliere ruseşti Rosneft şi Lukoil îşi vor reduce semnificativ exporturile de petrol din portul Novorossiisk de la Marea Neagră, în luna iulie, pe măsură ce companiile au reluat operaţiunile la rafinăriile lor, au declarat pentru Reuters două surse din apropierea acestui dosar.
Calculele Reuters arată că livrările de petrol din portul Novorossiisk ale Rosneft şi Lukoil vor scădea cu aproximativ 220.000 de barili pe zi în luna iulie, comparativ cu luna trecută.
Potrivit surselor, în cazul firmei Rosneft, exporturile de petrol din portul Novorossiisk ar urma să scadă până la 620.000 de tone în luna iulie, de la 1,06 milioane de tone în luna iunie, în condiţiile în care rafinăria sa de la Tuapse ar urma să reia operaţiunile în cursul acestei luni.
În cazul Lukoil, sursele au dezvăluit că exporturile de petrol din portul de la Marea Neagră ar urma să scadă până la 190.000 de tone în luna iulie, de la 580.000 de tone luna trecută. Aceasta după ce Lukoil a pornit o unitate importantă de distilare la rafinăria sa NORSI, a patra cea mai mare din Rusia, după un atac cu drone în luna martie.
Cantitatea totală de petrol care ar urma să fie exportată din portul Novorossiisk de la Marea Neagră ar urma să scadă în luna iulie până la 1,8 milioane de tone, de la 2,9 milioane de tone în luna iunie.
Per total, exporturile de petrol ale Rusiei din porturile sale vestice ar urma să scadă în luna iulie, comparativ cu luna iunie, pe fondul funcţionării mai îndelungate a rafinăriilor şi promisiunilor Moscovei de a respecta reducerile de producţie convenite în cadrul OPEC+.
Rosneft şi Lukoil îşi vor reduce exporturile de petrol din portul Novorossiisk de la Marea Neagră
Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.
Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.
El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.
Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.
Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.
În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.
Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!
-
1Moldovenii scot banii din bănci. Retragerile au depășit depunerile cu 4,6 miliarde lei
-
2Proprietarii de terenuri agricole vor plăti cu 100% mai mult pentru polița medicală în 2026
-
3Investiția în linia Chișinău–Vulcănești va fi recuperată din tariful la curent
-
4Licitație cu semne de întrebare pentru Termoelectrica! Prețuri „umflate” la motoarele de cogenerare e energiei
-
5Cu engleză „începător”. Cine este „crypto boy”-ul trimis ambasador în China