Rusia bruiază și falsifică traseele de zbor. Avioanele, nevoite să vireze pentru a evita obstacole-fantomă

23 Apr. 2024, 07:12
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
23 Apr. 2024, 07:12 // Actual //  bani.md

Rusia bruiază și falsifică traseele de zbor. Peste 2.300 de zboruri Ryanair au raportat incidente de interferență GPS, potrivit unui raport, precum și aproape 1.400 la Wizz Air, 82 la British Airways și patru la easyJet. Datele false au forțat avioanele să vireze și să coboare pentru a evita obstacole-fantomă care nu erau cu adevărat acolo. Surse din industrie avertizează că este extrem de periculos.

Rusia bruiază și falsifică traseele de zbor ale avioanelor

Aproximativ 46.000 de aeronave în total au înregistrat probleme cu GPS-ul peste Marea Baltică în aceeași perioadă de timp, arată The Sun, pe baza analizei jurnalelor de zbor de pe site-ul GPSJAM.org. Cele mai multe dintre problemele GPS raportate pe site au venit din Europa de Est, la granița cu Rusia.

Interferența forțelor lui Vladimir Putin include bruiaj și falsificarea traseului. Bruiajul ascunde semnalele autentice de la sateliți, inclusiv GPS și sistemul Galileo al Europei.

O hartă care arată zborurile în care se suspectează că a avut loc bruiaj rusesc

Informațiile de la ruși sunt false. Este extrem de periculos

În ianuarie, organismul european de supraveghere a siguranței aeriene a calificat bruiajul și spoofing-ul drept „atacuri”, dar nu a precizat cine se află în spatele acestora.

Agenția Europeană de Siguranță a Aviației a organizat un summit cu organismul global care reprezintă companiile aeriene pentru a contracara această amenințare.

Luc Tytgat, șeful EASA, a declarat: „Am observat o creștere bruscă a atacurilor asupra acestor sisteme, ceea ce reprezintă un risc pentru siguranță”.

Dar The Sun și-a unit forțele cu cercetătorii de la GPSJAM.org pentru a analiza jurnalele de zbor publice. Avioanele trimit transmisiuni de supraveghere automată dependentă pentru a le permite celor din apropiere și controlorilor să știe unde se află. Aceste semnale includ o estimare a modului în care funcționează sistemul de navigație prin satelit. O performanță slabă indică bruiajul sau falsificarea.

Hotspoturi de bruiaj

GPSJAM recunoaște că semnalele nu dovedesc în mod concludent bruiajul. Dar a declarat: „Zonele în care un procent semnificativ de aeronave raportează o precizie scăzută a navigației par să se coreleze bine cu zonele în care se știe și se suspectează că există bruiaj”.

Jurnalele arată puncte fierbinți de bruiaj în Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mediteranei.

„Ne-am concentrat asupra Mării Baltice, unde 46 000 de aeronave au raportat probleme de navigație prin satelit între august și sfârșitul lunii martie. Singurul transportator britanic important care nu a fost afectat a fost Virgin Atlantic, deoarece aeronavele sale nu zboară prin această regiune. Cercetările noastre au arătat că numărul atacurilor rusești suspecte a crescut de la mai puțin de 50 pe săptămână anul trecut la peste 350 pe săptămână luna trecută”.

Rusia folosește de mult timp bruiajul GPS ca instrument de hărțuire

Expertul în război Dr. Jack Watling, de la think tank-ul RUSI, a declarat:

„Rușii folosesc de mult timp bruiajul GPS ca instrument de hărțuire, proiectându-l peste granițele NATO. Oriunde există o garnizoană rusă mare, vedeți refuzul GPS și există una în Kaliningrad. Ei doar au chestia asta pornită pentru că există ordine permanente”.

Oficialii din domeniul apărării au acuzat, de asemenea, Rusia că a bruiat semnalele GPS deasupra RAF Akrotiri, în Cipru.

Spoofingul și bruiajul se desfășoară în Ucraina, unde Kievul și Moscova încearcă să împiedice precizia rachetelor și a dronelor.

Ce spun companiile aeriene

Ryanair a declarat: „Dacă vreun sistem de localizare, cum ar fi GPS, nu funcționează, atunci echipajul trece la sisteme alternative”.

Easyjet a spus că are proceduri pentru a atenua problemele legate de GPS. TUI nu zboară în Marea Baltică și a declarat că cele șapte aeronave afectate au fost probabil zboruri de poziționare fără pasageri. BA și Jet2 au refuzat să comenteze.

Glenn Bradley, de la Autoritatea Aviației Civile din Marea Britanie, a insistat că zborul cu avionul rămâne una dintre cele mai sigure forme de călătorie.

El a spus: „Există mai multe protocoale de siguranță pentru a proteja sistemele de navigație de pe aeronavele comerciale. Bruiajul GPS nu are un impact direct asupra navigației unei aeronave și, deși este o problemă cunoscută, acest lucru nu înseamnă că o aeronavă a fost bruiată în mod deliberat. În timp ce operatorii au pus în aplicare măsuri de atenuare pentru a asigura continuarea operațiunilor în condiții de siguranță, noi colaborăm îndeaproape cu alte autorități de reglementare în domeniul aviației, cu companiile aeriene și cu producătorii de aeronave pentru a limita și a atenua orice riscuri reprezentate de bruiaj și monitorizăm în permanență incidentele din întreaga lume”, scrie thesun.co.uk

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

21 Nov. 2024, 17:35
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
21 Nov. 2024, 17:35 // Actual //  Ursu Victor

Autoritățile din Republica Moldova și echipa FMI au ajuns la un acord la nivelul personalului privind politicile necesare pentru finalizarea celei de-a șasea evaluări sub cadrul Extins al Facilității de Credit și al Fondului Extins (ECF/EFF) și a celei de-a doua evaluări sub cadrul Facilității de Reziliență și Sustenabilitate (RSF).

Recuperarea economică din Moldova este în plină desfășurare, cu o creștere estimată de 2,6% pentru acest an și de 3% pentru anul viitor. Deficitul fiscal este prognozat să scadă de la 5,2% în 2023 la 4,4% în 2024 și 4,0% în 2025. În ciuda unor rezultate cuantitativ bune, implementarea reformelor structurale a întâmpinat întârzieri.

„Autoritățile din Republica Moldova și echipa FMI au ajuns la un acord la nivelul personalului privind politicile pentru finalizarea celei de-a șasea evaluări a programelor Moldovei sub ECF/EFF și a celei de-a doua evaluări sub RSF. Acordul urmează să fie aprobat de conducerea FMI și de Consiliul Executiv. Finalizarea evaluărilor va permite o alocare de 111,4 milioane DSP (aproximativ 148,3 milioane USD), ceea ce va aduce totalul decontărilor sub programele în derulare la aproximativ 810 milioane USD”, se arată în mesajul FMI.

Recuperarea după efectele adverse ale războiului din Ucraina și șocurile prețurilor energetice este în curs. Creșterea este estimată la 2,6% în 2024 și 3% în 2025, susținută de cererea internă robustă. Inflația a rămas în mare parte în cadrul coridorului țintă de 5 ± 1,5% al Băncii Naționale a Moldovei începând din octombrie 2023. Riscurile negative rămân ridicate, în principal legate de războiul din Ucraina și posibile noi șocuri energetice. În schimb, progresul mai rapid în reformele structurale, inclusiv în cadrul Planului de Creștere al UE, și evoluțiile constante pe calea aderării la UE reprezintă riscuri pozitive.

„Revizuirea în scădere a deficitului fiscal pentru 2024 și 2025 la 4,4%, respectiv 4,0% din PIB, reflectă venituri mai mari decât cele prognozate, susținute de creșterea salariilor și importurilor. Cheltuielile guvernamentale au rămas, în general, neschimbate, cu un reechilibru favorabil investițiilor pentru anul viitor. „Deși performanțele cuantitative au fost bune, implementarea reformelor structurale a fost inegală. Autoritățile au finalizat condiționalitățile legate de incluziunea financiară, sectorul asigurărilor și întreprinderile de stat, iar amendamentele legale pentru consolidarea autonomiei și guvernanței Băncii Naționale a Moldovei urmează să fie prezentate Parlamentului în curând. Acțiunile convenite pentru înființarea Curții Anticorupție și pentru asigurarea personalului adecvat la Procuratura Anticorupție sunt în așteptare. De asemenea, trecerea de la subvențiile energetice acordate prin facturi la transferuri bănești țintite a avut loc la timp pentru sezonul de încălzire actual. Alte măsuri de reformă din cadrul RSF sunt în desfășurare, dar vor necesita mai mult timp pentru a fi finalizate. „Examinarea evaluărilor de către Consiliul Executiv al FMI este programată pentru mijlocul lunii decembrie. Programul este așteptat să includă două evaluări suplimentare și să se finalizeze în octombrie 2025”, conchide FMI.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău