Embargoul occidental asupra petrolului rusesc a transformat India într-un cumpărător strategic al țițeiului Urals, oferit la prețuri reduse. Cu toate acestea, noile sancțiuni impuse de SUA amenință să reducă semnificativ livrările, afectând fluxul de „petrodolari” spre Moscova.
În 2024, 37,6% din importurile de petrol ale Indiei, care își acoperă 88% din necesar prin importuri, au provenit din Rusia, potrivit datelor Kpler. Majoritatea petrolului rusesc importat este marca Urals, transportat prin porturile baltice și de la Marea Neagră. Chiar dacă plafonul de preț de 60 de dolari pe baril stabilit de țările occidentale s-a aplicat în mare parte acestei mărci, discounturile s-au redus considerabil în ultimele luni, iar livrările prin flota „umbrei” au continuat fără restricții majore.
Cu toate acestea, noile sancțiuni ar putea priva India de până la 500.000 de barili de petrol rusesc pe zi, a explicat pentru CNBC Victor Kurilov, analist senior la Rystad Energy. „Dacă India va respecta pe deplin sancțiunile SUA, este posibil să vedem o reducere bruscă a livrărilor de țiței rusesc în februarie și, potențial, în martie”, a declarat Miyu Xu, analist principal la Kpler.
Conform datelor Bloomberg privind mișcarea tancurilor petroliere, săptămâna încheiată pe 12 ianuarie au fost livrate zilnic în India 1,32 milioane de barili de petrol rusesc, comparativ cu 1,2 milioane în săptămâna precedentă. Totuși, dacă sancțiunile vor fi respectate, exporturile rusești către India ar putea scădea cu mai mult de o treime față de aceste volume recente.
„India va fi mai afectată de sancțiuni decât China, deoarece importă volume mult mai mari de petrol rusesc”, a declarat Bob McNally, președintele Rapidan Energy Group, pentru CNBC.
India și China rămân principalii cumpărători de țiței rusesc, după pierderea pieței europene, ceea ce a lăsat Rusia fără diversificarea necesară a livrărilor. Riscurile acestei concentrări au devenit evidente pe 10 ianuarie, când SUA au introdus sancțiuni împotriva a 183 de tancuri petroliere, companiilor „Surgutneftegaz” și „Gazprom Neft”, precum și împotriva traderilor și asigurătorilor implicați.
Conform estimărilor Alfa-Bank, până la 800.000 de barili de petrol pe zi ar putea fi afectați de aceste restricții. Citigroup confirmă această prognoză, deși consideră că pierderile efective ar putea fi la jumătate din această valoare.