Rusia riscă să piardă o treime din exporturile de petrol către India din cauza noilor sancțiuni americane

18 Ian. 2025, 10:03
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
18 Ian. 2025, 10:03 // Actual //  Ursu Victor

Embargoul occidental asupra petrolului rusesc a transformat India într-un cumpărător strategic al țițeiului Urals, oferit la prețuri reduse. Cu toate acestea, noile sancțiuni impuse de SUA amenință să reducă semnificativ livrările, afectând fluxul de „petrodolari” spre Moscova.

În 2024, 37,6% din importurile de petrol ale Indiei, care își acoperă 88% din necesar prin importuri, au provenit din Rusia, potrivit datelor Kpler. Majoritatea petrolului rusesc importat este marca Urals, transportat prin porturile baltice și de la Marea Neagră. Chiar dacă plafonul de preț de 60 de dolari pe baril stabilit de țările occidentale s-a aplicat în mare parte acestei mărci, discounturile s-au redus considerabil în ultimele luni, iar livrările prin flota „umbrei” au continuat fără restricții majore.

Cu toate acestea, noile sancțiuni ar putea priva India de până la 500.000 de barili de petrol rusesc pe zi, a explicat pentru CNBC Victor Kurilov, analist senior la Rystad Energy. „Dacă India va respecta pe deplin sancțiunile SUA, este posibil să vedem o reducere bruscă a livrărilor de țiței rusesc în februarie și, potențial, în martie”, a declarat Miyu Xu, analist principal la Kpler.

Conform datelor Bloomberg privind mișcarea tancurilor petroliere, săptămâna încheiată pe 12 ianuarie au fost livrate zilnic în India 1,32 milioane de barili de petrol rusesc, comparativ cu 1,2 milioane în săptămâna precedentă. Totuși, dacă sancțiunile vor fi respectate, exporturile rusești către India ar putea scădea cu mai mult de o treime față de aceste volume recente.

„India va fi mai afectată de sancțiuni decât China, deoarece importă volume mult mai mari de petrol rusesc”, a declarat Bob McNally, președintele Rapidan Energy Group, pentru CNBC.

India și China rămân principalii cumpărători de țiței rusesc, după pierderea pieței europene, ceea ce a lăsat Rusia fără diversificarea necesară a livrărilor. Riscurile acestei concentrări au devenit evidente pe 10 ianuarie, când SUA au introdus sancțiuni împotriva a 183 de tancuri petroliere, companiilor „Surgutneftegaz” și „Gazprom Neft”, precum și împotriva traderilor și asigurătorilor implicați.

Conform estimărilor Alfa-Bank, până la 800.000 de barili de petrol pe zi ar putea fi afectați de aceste restricții. Citigroup confirmă această prognoză, deși consideră că pierderile efective ar putea fi la jumătate din această valoare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII