Rusia se pregătește să închidă robinetul exportului de benzină. Guvernul analizează un embargo total

15 Feb. 2025, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
15 Feb. 2025, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Guvernul rus analizează posibilitatea introducerii unui embargo total asupra exportului de benzină, ca urmare a unei serii record de atacuri ucrainene asupra rafinăriilor de petrol, care au dus la oprirea a aproximativ 10% din capacitatea de prelucrare a petrolului din țară. Potrivit Reuters, surse apropiate situației au indicat că acest subiect ar putea fi discutat într-o întâlnire a viceprim-ministrului Alexandr Novak, care va avea loc săptămâna viitoare. Decizia ar putea fi luată înainte de 1 martie.

În prezent, exportul de benzină din Rusia este deja restricționat: doar producătorii pot vinde combustibilul în afaceri externe, nu și intermediarii sau comercianții. Oficialii ruși iau în considerare înăsprirea acestor măsuri după atacurile cu drone din ianuarie și februarie asupra rafinăriilor. Cel puțin șapte rafinării au fost atacate, inclusiv cele de la Tatarstan, Saratov, Ryazan, Nizhni Novgorod și Volgograd. În februarie, un alt atac a lovit rafinăria din Volgograd și fabrica de gaze din Astrahan, care aproviziona regiunile sudice cu combustibil.

Aceste atacuri au dus la oprirea a 10% din capacitatea totală de procesare a petrolului din Rusia, iar volumul de prelucrare a petrolului a scăzut la cel mai mic nivel din ultimii 12 ani, atingând doar 267 de milioane de tone în 2024. Exporturile de produse petroliere au scăzut cu 9%, la 113,7 milioane de tone.

Ca răspuns la atacurile asupra infrastructurii energetice, guvernul rus a decis să secretizeze statisticile privind producția de combustibil. Ministerul Energiei a încetat să mai furnizeze datele despre producția de benzină către Rosstat, iar în august a fost impus un statut de „confidențialitate” asupra datelor privind producția de motorină, explicând că aceste informații pot crea presiune artificială asupra pieței.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII