Rușii se joacă cu focul la Zaporojie: Planul riscant al Moscovei de a prelua cea mai mare centrală nucleară a Europei

26 Aug. 2022, 05:00
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
26 Aug. 2022, 05:00 // Actual //  bani.md

Rusia a pus la cale o strategie amănunțită pentru a deconecta centrala nucleară de la Zaporojie de la sistemul energetic ucrainean, cu riscul blocării catastrofale a sistemelor de răcire.

În ciuda apelului comunității internaționale pentru demilitarizarea centralei nucleare ucrainene, Moscova nu dă semne că renunță la intenția de a o trece în rețeaua Rusiei. Strategia le-a fost prezentată angajaților uzinei, a declarat Petro Kotin, șeful companiei ucrainene de egergie atomică, pentru The Guardian.

Acesta a spus că inginerii ruși au întocmit deja un plan pentru funcționarea centralei în cazul unei situații de urgență și se teme că armata rusă țintește acum rețeaua de alimentare pentru a face posibil acest scenariu și a avea un pretext ca să decupleze unitatea de la sistemul ucrainean.

De altfel, centrala nucleară Zaporojie a fost ”total deconectată” joi de la reţeaua electrică, pentru prima dată în istoria sa.

Autoritățile ruse de la Zaporojie acuză ucrainenii că au provocat un incendiu cu bombardamente, iar asta a dus la un scurtcircuit care a lăsat fără curent Energodar-ul. Anterior, ucrainenii îi acuzaseră pe ruși de același lucru.

Mașini parcate lângă turbină și reactor, muncitori terorizați

Kotin, care a lucrat la centrala din Zaporojie și o cunoaște bine, spune că există și alte pericole la adresa siguranței acesteia. El a menționat mașinile parcate foarte aproape de hala turbinei care ar îngreuna intervenția pompierilor în cazul izbucnirii unui incendiu.

Surse din centrală i-au spus că înăuntru se află 14 camioane, din care cel puțin șase sunt parcate unul lângă altul.

„În cazul unui incendiu în hala turbinei, n-ai nicio posibilitate să-l stingi sau să atenuezi consecințele, fiindcă pompierii nu pot pătrunde înăuntru, fiecare intrare fiind blocată de camioanele care au fost lăsate acolo”, a explicat el.

Flăcările care s-ar răspândi spre clădirile reactorului ar putea avea consecințe dezastruoase nu doar pentru regiunea învecinată. „Situația e foarte periculoasă nu doar pentru uzină, pentru Ucraina, ci pentru întreaga lume, fiindcă niciodată nu poți să spui cum va fi vremea și care va fi direcția vântului”, a spus șeful companiei ucrainene de energie atomică.

Alte vehicule militare sunt parcate pe sub pasarelele pe care se sprijină conductele și pe culoarele dintre reactor și complexul turbinei, spune Kotin. Acesta crede că rușii s-au gândit că astfel își protejează vehiculele de atacurile dronelor.

Cel mai mare pericol al trecerii de la o rețea la alta

Kotin a mai spus că există și riscul ca instalațiile să fie lovite de rachete. Unele au căzut la doar câțiva metri de containerele de combustibil. Spre deosebire de reactoare, proiectate pentru a rezista la impactul cu un avion de pasageri, acestea sunt mai vulnerabile la loviturile aeriene. „Probabil că ar rezista la exploziile a două rachete pe un container și apoi va fi spart. De fapt, am avut o rachetă care a venit la doar 10-20 de metri de locul în care sunt containerele”, a spus el.

Trei din cele patru linii de legătură cu sistemul energetic al Ucrainei au fost distruse în timpul luptelor, la fel și două din cele trei linii de rezervă care leagă centrala de o uzină electrică normală.

Planul rușilor de a deconecta definitiv centrala ar crește riscul unei defecțiuni catastrofale, pentru că ar lăsa unitatea dependentă de o singură sursă de electricitate pentru răcirea reactoarelor. „Nu poți să treci de la un sistem la altul imediat, trebuie să închizi totul într-o parte și apoi să începi operațiunea de trecere în cealaltă parte”, a explicat Petro Kotin.

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO