În cadrul unui program național ambițios, autoritățile moldovenești se angajează să elimine toate drumurile pietruite până în anul 2030, iar acest obiectiv se află deja în plină implementare. Potrivit secretarului de stat al Ministerului Infrastructurii, Nicolae Mîndra, în prezent, Moldova mai are încă aproximativ 1.200 de kilometri de drumuri pietruite, iar guvernul intenționează să le modernizeze și să le transforme în drumuri asfaltate.
„În 2030, niciun drum pietruit nu va mai exista în Republica Moldova. Suntem în al treilea an de implementare a Programului Drumurilor Regionale și lucrăm intens pentru a îmbunătăți infrastructura rutieră din țară”, a declarat Mîndra.
Proiectele de infrastructură rutieră care urmează să fie modernizate vor fi declarate de utilitate publică de interes național, iar lucrările de construcție, reabilitare și modernizare vor beneficia de sprijin financiar din partea partenerilor externi, conform unei inițiative legislative recente.
Parlamentul a votat deja în prima lectură un proiect de lege care prevede extinderea acestor lucrări la mai multe drumuri strategice. Astfel, se va investi în reabilitarea drumurilor R 34 Hâncești – Leova – Cahul – Giurgiulești, precum și în modernizarea unor sectoare importante ale centurii municipiului Chișinău.
Pe lângă aceste investiții, autoritățile se concentrează și pe drumurile regionale, cum ar fi G88 Cornești – Boghenii Noi – Năpădeni – M5 și G86 G88 – Dereneu – G85, care leagă mai multe localități din nordul, centrul și sudul țării. În total, vor fi reabilitați 116 kilometri de drumuri, conectând 45 de localități.
De asemenea, două proiecte importante de infrastructură transfrontalieră sunt în derulare. Unul dintre acestea se referă la drumul de acces la podul de la Ungheni, iar altul presupune extinderea la patru benzi a drumului care face legătura între vama Reni și vama Giurgiulești, inclusiv construcția unei ocoliri pentru satul Giurgiulești. Aceste proiecte vor contribui nu doar la îmbunătățirea traficului intern, dar și la consolidarea relațiilor economice și comerciale cu România.
În ceea ce privește exproprierea terenurilor și construcțiilor aflate în calea acestor lucrări de infrastructură, autoritățile vor compensa persoanele afectate prin plata despăgubirilor din fondul rutier. Astfel, autoritățile vor asigura un proces echitabil pentru toți cei afectați de aceste lucrări de modernizare a infrastructurii rutiere.
Aceste inițiative fac parte dintr-un plan pe termen lung care vizează îmbunătățirea semnificativă a rețelei de drumuri din Moldova, cu scopul de a sprijini dezvoltarea economică și de a facilita conectivitatea între localitățile țării și între Moldova și statele vecine.