S-au prăbușit importurile ucrainene de motorină prin Republica Moldova

12 Nov. 2023, 12:00
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
12 Nov. 2023, 12:00 // Actual //  bani.md

În octombrie, volumul livrărilor de motorină către Ucraina a fost de 569,9 mii tone, cu 22% mai mult decât în ​​septembrie și cu 27% mai mult față de aceeași perioadă din 2022, potrivit datele Grupului de Consultanță „A-95”, citate de enkorr.ua.

Cozile lungi la frontieră au afectat negativ furnizarea de motorină prin transportul rutier. Astfel, în luna octombrie, volumul importurilor de camioane pe benzină a scăzut cu 12%, la 176,8 mii tone. Dar companiile au reușit parțial să se reorienteze pe aprovizionarea feroviară și maritimă, ceea ce a făcut posibilă creșterea volumelor importurilor din octombrie.

La mijlocul lunii octombrie au fost introduse modificări la Codul Vamal, conform cărora importatorul trebuie să furnizeze un pachet de documente pentru întregul lanț de transport al combustibilului de la producător până la granița cu Ucraina. Acest lucru a ținut piața tensionată de ceva timp. Dar, potrivit importatorilor, ei și furnizorii au reușit să se adapteze la noile condiții de vămuire.

În octombrie, Polonia și România au rămas principalele destinații pentru furnizarea de motorină a Ucrainei.

În octombrie, volumul de combustibil importat din Polonia aproape că nu s-a modificat față de septembrie și a însumat 121,5 mii tone. Furnizarea resursei prin transport rutier a scăzut cu 17%, la 32,2 mii tone, în timp ce pe calea ferată — a crescut cu 7%, la 89,3 mii tone. Luna trecută, transporturile de combustibil de la Unimot au scăzut cu 16%, la 7,4 mii tone. Concernul Orlen a crescut transporturile cu 20%, până la 17.000 de tone, datorită transportului feroviar.

Luna trecută, volumul importurilor de motorină din România a crescut semnificativ, până la 153.000 de tone (+73%). Creșterea aprovizionărilor din bazele românești a fost cauzată de încetarea vămuirii mărfurilor de la majoritatea terminalelor din Bulgaria și Giurgiulești din Moldova.

Astfel, în luna octombrie importurile de motorină în Ucraina prin Republica Moldova s-au prăbușit la circa 5 mii de tone, față de 20 mii de tone în septembrie.

În plus, unii importatori au ales direcția de sud a achizițiilor din cauza cozilor de la granița poloneză. În octombrie, volumul transporturilor din România prin transport feroviar și maritim s-a dublat. Principala bază de aprovizionare a fost Constanța, care a reprezentat 41% din totalul importurilor din România. Cel mai mare volum al resursei a fost expediat de la Euronova Energies – 76,3 mii tone, ceea ce este cu 76% mai mult decât în ​​septembrie. În plus, transporturile de la companiile Vitaro Energy și Oscar Downstream au crescut cu 75% la 11,9 mii tone, respectiv 23,4 mii tone.

Prin urmare, în octombrie, livrările întreprinderilor de stat din Bulgaria au scăzut cu 32%, la 22,3 mii tone. Aceasta a fost o consecință a încetării vămuirii combustibilului expediat de la terminalele din Ruse, Byala, Varna și Burgas. Acest lucru s-a întâmplat din cauza solicitării SBU către Biroul Vamal Energetic de informare cu privire la sosirea combustibilului din aceste direcții pentru control suplimentar. Vânzările de motorină de la Bulmarket, care furnizează în principal din Ruse, și DMV Petrol de la Marten au scăzut cu 57%, respectiv 62%.

În octombrie, lupta împotriva pătrunderii combustibilului rusesc pe piața ucraineană nu s-a încheiat. Din 2 noiembrie, Bilozem, din care Insa Oil încarcă resurse, s-a adăugat la terminalele bulgare sancționate.

Luna trecută, 19% din motorina importată era de origine UE, alți 18% din India. Este de remarcat faptul că în septembrie ponderea resursei indiene a fost de doar 6%. Creșterea volumului acestui combustibil în luna octombrie se datorează începerii tranziției de la motorina de vară la motorină de iarnă. Combustibilul din Lituania și Slovacia nu și-a pierdut pozițiile. Ponderea livrărilor de motorină de origine greacă și turcă a crescut la 11% din volumele din octombrie (în septembrie a fost de 4%). În plus, în octombrie, pe piața ucraineană a apărut un produs produs de Oman, ponderea sa în structura de import a fost de 6%.

În noiembrie, situația cu cozile la graniță rămâne dificilă. La granița polono-ucraineană, este complicată de grevele șoferilor polonezi. Mișcarea cisternelor de combustibil prin punctele de control „Dorogusk-Yagodin”, „Korchova-Krakivets” și „Grebenne-Rava-Ruska” aproape s-a oprit.

Potrivit serviciului „eCherga”, timpul de așteptare pentru plecare la punctele de control poloneze este de 7-11 zile, la punctele de control din România – 10-12 zile. Prin urmare, în noiembrie, aprovizionările prin transport feroviar și maritim vor rămâne prioritare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

12 Aug. 2025, 16:49
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
12 Aug. 2025, 16:49 // Actual //  Ursu Victor

Prăbușirea prețurilor la petrol și oprirea tranzitului gazelor prin Ucraina au redus exporturile rusești de produse minerale la 110,1 miliarde de dolari în perioada ianuarie–iunie 2025, arată datele Serviciului Vamal Federal. Pierderea față de aceeași perioadă din 2024 este de 20,3 miliarde de dolari (de la 131,4 miliarde).

Per total, exporturile de bunuri au scăzut mai puțin, de la 208,8 miliarde la 195,5 miliarde de dolari. Vânzările externe de produse alimentare au pierdut 3 miliarde de dolari, însă exporturile de produse chimice, mașini, echipamente și metale au crescut cu aproximativ aceeași sumă, respectiv cu 4,2 miliarde de dolari. Totuși, materiile prime rămân dominante, reprezentând 56,3% din totalul exporturilor, față de 62,9% anul trecut.

Gazul rusesc nu mai tranzitează Ucraina din 1 ianuarie, iar prețurile petrolului s-au prăbușit în aprilie după ce președintele SUA, Donald Trump, a declanșat un război comercial. Dacă în ianuarie 2025 petrolul Urals se vindea în medie cu 67,7 dolari/baril, în iunie prețul coborâse la 59,8 dolari.

Banca Centrală a Rusiei prognozează că efectele tarifelor și presiunilor internaționale vor menține prețurile petrolului în 2025–2026 sub nivelul din 2024 și sub media din 2019–2021, urmând o stabilizare abia ulterior. În aceste condiții, estimarea pentru exporturile anuale a fost redusă la 410 miliarde de dolari, față de 433 miliarde anul trecut.

Importurile au crescut ușor, la 131,6 miliarde de dolari, în special datorită majorării achizițiilor de produse alimentare (+15%, la 20,6 miliarde) și produse chimice (26,7 miliarde), în timp ce importul de mașini și echipamente – principala categorie – a scăzut cu 3,2 miliarde, la 63 miliarde.

Scăderea exporturilor și stabilitatea importurilor au redus excedentul comercial la 63,9 miliarde de dolari. Deși rubla s-a apreciat temporar datorită reducerii ieșirilor de capital și speranțelor privind sfârșitul războiului, analiștii anticipează o depreciere până la 90–95 ruble/dolar la final de an.

Prăbușirea veniturilor din export și întărirea rublei au afectat puternic bugetul. În mai, guvernul a revizuit în scădere estimarea medie a prețului petrolului Urals la 56 dolari/baril și a tăiat veniturile din petrol și gaze cu 2,6 trilioane de ruble, iar pe cele totale cu 1,8 trilioane. Noi ajustări sunt pregătite odată cu proiectul de buget pentru anul viitor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII