Se prefigurează o criză de ulei alimentar în Republica Moldova! Care este cauza acestei probleme

14 Apr. 2024, 14:18
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Apr. 2024, 14:18 // Actual //  bani.md

În luna aprilie 2024, Republica Moldova se găsește într-o situație tensionată din cauza stocului redus de semințe de floarea-soarelui. Cu doar aproximativ 50 de mii de tone disponibile, țara se confruntă cu amenințarea unei crize iminente. Dificultățile birocratice întârzie procesul de import, iar uzina de producție de ulei din Bălți nu și-a reluat activitatea, conform unei analize realizate de Iurie Rija de la Asociația Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere.

Potrivit lui Rija, procedura de licențiere se dovedește a fi un obstacol major în acest context. Deși formalitățile sunt stabilite pe hârtie, aplicarea lor în practică întâmpină dificultăți semnificative. Identificarea și contractarea exportatorilor înainte de obținerea licenței, împreună cu perioada de așteptare pentru aprobare, creează întârzieri considerabile. Această întârziere poate permite exportatorilor din alte țări să găsească alternative de vânzare, afectând negativ Republica Moldova.

Reprezentanții din Asociația “Forța Fermierilor” au stabilit un preț minim acceptabil pentru semințele de floarea-soarelui rămase în stoc – 8 lei/kg, și au exprimat opoziția lor față de import. Cu toate acestea, datele arată că în 2023, țara nu a efectuat importuri masive de cereale și oleaginoase.

„În contextul actual, chiar dacă întreaga cantitate de 50 de mii de tone de semințe va fi livrată la uzina din Bălți, acest volum nu va fi suficient pentru a asigura producția până la începutul noului sezon de oleaginoase, care începe în septembrie 2024. Este evident că importul de semințe de floarea-soarelui trebuie să înceapă fără întârziere, iar procedurile de aprobare trebuie să fie simplificate pentru a permite un proces mai rapid și real de aplicat în practică. Tergiversarea deciziilor din cauza unor declarații speculative, precum cele venite din partea “Forța Fermierilor”, este contraproductivă, mai ales că majoritatea fermierilor și-au vândut deja recolta de floarea-soarelui. Este adevărat, prețurile la care a fost vândută materia primă a fost unul exagerat de mic or, această problemă a afectat întreaga piață internațională, nu doar Republica Moldova. Nu este posibil de vândut floarea-soarelui la început de sezon cu 8 lei/kg (echivalent 400-415 $/t fără TVA), când prețul cu livrare în portul Constanța este de 400 $/t”, constată economistul Iurie Rija.

Cu toate acestea, întâlnirile cu procesatorii și producătorii de oleaginoase nu au generat încă o decizie clară în ceea ce privește importul. Este necesar ca deciziile să fie luate rapid pentru a evita o criză majoră și pentru a proteja interesele economice și sociale ale Republicii Moldova.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII