Se prefigurează o criză de ulei alimentar în Republica Moldova! Care este cauza acestei probleme

14 Apr. 2024, 14:18
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Apr. 2024, 14:18 // Actual //  bani.md

În luna aprilie 2024, Republica Moldova se găsește într-o situație tensionată din cauza stocului redus de semințe de floarea-soarelui. Cu doar aproximativ 50 de mii de tone disponibile, țara se confruntă cu amenințarea unei crize iminente. Dificultățile birocratice întârzie procesul de import, iar uzina de producție de ulei din Bălți nu și-a reluat activitatea, conform unei analize realizate de Iurie Rija de la Asociația Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere.

Potrivit lui Rija, procedura de licențiere se dovedește a fi un obstacol major în acest context. Deși formalitățile sunt stabilite pe hârtie, aplicarea lor în practică întâmpină dificultăți semnificative. Identificarea și contractarea exportatorilor înainte de obținerea licenței, împreună cu perioada de așteptare pentru aprobare, creează întârzieri considerabile. Această întârziere poate permite exportatorilor din alte țări să găsească alternative de vânzare, afectând negativ Republica Moldova.

Reprezentanții din Asociația „Forța Fermierilor” au stabilit un preț minim acceptabil pentru semințele de floarea-soarelui rămase în stoc – 8 lei/kg, și au exprimat opoziția lor față de import. Cu toate acestea, datele arată că în 2023, țara nu a efectuat importuri masive de cereale și oleaginoase.

„În contextul actual, chiar dacă întreaga cantitate de 50 de mii de tone de semințe va fi livrată la uzina din Bălți, acest volum nu va fi suficient pentru a asigura producția până la începutul noului sezon de oleaginoase, care începe în septembrie 2024. Este evident că importul de semințe de floarea-soarelui trebuie să înceapă fără întârziere, iar procedurile de aprobare trebuie să fie simplificate pentru a permite un proces mai rapid și real de aplicat în practică. Tergiversarea deciziilor din cauza unor declarații speculative, precum cele venite din partea „Forța Fermierilor”, este contraproductivă, mai ales că majoritatea fermierilor și-au vândut deja recolta de floarea-soarelui. Este adevărat, prețurile la care a fost vândută materia primă a fost unul exagerat de mic or, această problemă a afectat întreaga piață internațională, nu doar Republica Moldova. Nu este posibil de vândut floarea-soarelui la început de sezon cu 8 lei/kg (echivalent 400-415 $/t fără TVA), când prețul cu livrare în portul Constanța este de 400 $/t”, constată economistul Iurie Rija.

Cu toate acestea, întâlnirile cu procesatorii și producătorii de oleaginoase nu au generat încă o decizie clară în ceea ce privește importul. Este necesar ca deciziile să fie luate rapid pentru a evita o criză majoră și pentru a proteja interesele economice și sociale ale Republicii Moldova.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII