Se prefigurează o criză de ulei alimentar în Republica Moldova! Care este cauza acestei probleme

14 Apr. 2024, 14:18
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Apr. 2024, 14:18 // Actual //  bani.md

În luna aprilie 2024, Republica Moldova se găsește într-o situație tensionată din cauza stocului redus de semințe de floarea-soarelui. Cu doar aproximativ 50 de mii de tone disponibile, țara se confruntă cu amenințarea unei crize iminente. Dificultățile birocratice întârzie procesul de import, iar uzina de producție de ulei din Bălți nu și-a reluat activitatea, conform unei analize realizate de Iurie Rija de la Asociația Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere.

Potrivit lui Rija, procedura de licențiere se dovedește a fi un obstacol major în acest context. Deși formalitățile sunt stabilite pe hârtie, aplicarea lor în practică întâmpină dificultăți semnificative. Identificarea și contractarea exportatorilor înainte de obținerea licenței, împreună cu perioada de așteptare pentru aprobare, creează întârzieri considerabile. Această întârziere poate permite exportatorilor din alte țări să găsească alternative de vânzare, afectând negativ Republica Moldova.

Reprezentanții din Asociația „Forța Fermierilor” au stabilit un preț minim acceptabil pentru semințele de floarea-soarelui rămase în stoc – 8 lei/kg, și au exprimat opoziția lor față de import. Cu toate acestea, datele arată că în 2023, țara nu a efectuat importuri masive de cereale și oleaginoase.

„În contextul actual, chiar dacă întreaga cantitate de 50 de mii de tone de semințe va fi livrată la uzina din Bălți, acest volum nu va fi suficient pentru a asigura producția până la începutul noului sezon de oleaginoase, care începe în septembrie 2024. Este evident că importul de semințe de floarea-soarelui trebuie să înceapă fără întârziere, iar procedurile de aprobare trebuie să fie simplificate pentru a permite un proces mai rapid și real de aplicat în practică. Tergiversarea deciziilor din cauza unor declarații speculative, precum cele venite din partea „Forța Fermierilor”, este contraproductivă, mai ales că majoritatea fermierilor și-au vândut deja recolta de floarea-soarelui. Este adevărat, prețurile la care a fost vândută materia primă a fost unul exagerat de mic or, această problemă a afectat întreaga piață internațională, nu doar Republica Moldova. Nu este posibil de vândut floarea-soarelui la început de sezon cu 8 lei/kg (echivalent 400-415 $/t fără TVA), când prețul cu livrare în portul Constanța este de 400 $/t”, constată economistul Iurie Rija.

Cu toate acestea, întâlnirile cu procesatorii și producătorii de oleaginoase nu au generat încă o decizie clară în ceea ce privește importul. Este necesar ca deciziile să fie luate rapid pentru a evita o criză majoră și pentru a proteja interesele economice și sociale ale Republicii Moldova.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII