Șoferii scapă de o povară! Își vor putea înregistra mașinile fără prezentarea taxei pentru folosirea drumurilor

26 Oct. 2023, 18:31
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
26 Oct. 2023, 18:31 // Actual //  bani.md

Într-o ședința de astăzi, deputații au votat un proiect de lege privind înregistrarea vehiculelor a fost votat în a doua lectură, deschizând calea pentru modificări semnificative în ceea ce privește înmatricularea autovehiculelor și documentația asociată. Proiectul a fost elaborat de un grup de deputați ai Fracțiunii PAS și are ca scop simplificarea procesului de înregistrare a autovehiculelor.

Una dintre modificări cheie vizează înlocuirea termenului „testare tehnică obligatorie” cu „inspecție tehnică periodică” în Codul Fiscal. Acest lucru are ca scop să ofere o definiție mai clară și mai precisă a procesului de inspecție tehnică periodică, care certifică îndeplinirea unor reguli minime de siguranță pentru autovehicule. Prin trecerea acestei inspecții, se asigură că vehiculul nu pune în pericol siguranța conducătorului auto și a celorlalți participanți la trafic din cauza unor defecțiuni tehnice.

Proiectul de lege mai dispune că la înmatricularea unui vehicul, solicitantul nu va mai fi obligat să prezinte raportul de inspecție tehnică periodică în care este inclusă și dovada achitării taxei pentru folosirea drumurilor. Motivația din spatele acestei schimbări este că înmatricularea vehiculului, inclusiv transmiterea dreptului de proprietate sau eliberarea unui duplicat al certificatului de înmatriculare, nu ar trebui să fie legată de taxa pentru folosirea drumurilor. Această taxă va fi plătită separat și nu va mai fi necesar să facă parte din documentația de înmatriculare.

Mai mult, proiectul de lege impune întreprinderilor care efectuează inspecția tehnică periodică a autovehiculelor să țină evidența autovehiculelor care au fost supuse acestei inspecții și să furnizeze Agenției Servicii Publice informațiile necesare pentru completarea Registrului de Stat al Vehiculelor. În plus, proiectul prevede schimbarea denumirii Registrului de Stat al Transporturilor în Registrul de Stat al Vehiculelor în toate actele normative.

Aceste modificări propuse au scopul de a alinia Codul Fiscal cu legislația relevantă în domeniul inspecției tehnice periodice și înmatriculării autovehiculelor. Acestea ar putea aduce o simplificare semnificativă a procesului de înregistrare a vehiculelor, eliminând legătura dintre taxarea drumurilor și înmatriculare și oferind o mai mare claritate și eficiență în gestionarea vehiculelor pe drumurile publice.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 12:09
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Dec. 2025, 12:09 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Economistul Iurie Rija atrage atenția că subvențiile în agricultură nu sunt „cadouri politice”, ci investiții cu randament real pentru economie. Într-o analiză publicată recent, acesta explică faptul că fiecare leu direcționat spre agricultură generează efecte multiplicatoare. Este vorba de mișcarea capitalului privat, creează locuri de muncă în mediul rural, stimulează exporturile și alimentează bugetul de stat prin taxe, accize și venituri valutare. Neplata acestor subvenții are efectele inverse – falimente, scăderea exporturilor, pierderea bazei fiscale și migrația accelerată.

Potrivit lui Rija, blocarea subvențiilor împinge fermierii spre insolvență, iar întreaga economie rurală intră într-un cerc vicios. „Când statul menține un aparat birocratic supradimensionat și nu își onorează obligațiile, el mută bani din economia reală în consum administrativ steril, adică în zone care nu produc valoare”, afirmă economistul.

Acesta subliniază că subvențiile sunt, din punct de vedere economic, investiții care generează fluxuri multiple: duc la achiziția de motorină, inputuri, semințe, echipamente agricole, susțin lanțurile de depozitare, procesare și export, iar prin aceste procese banii „se întorc în economie de mai multe ori”.

Rija avertizează că întârzierea rambursării subvențiilor riscă să provoace falimente în lanț și o reducere semnificativă a exporturilor agroalimentare, ceea ce ar diminua drastic baza impozabilă. „Sprijinul agricol nu este un favor. Este motorul de pornire al economiei reale”, susține acesta.

Economistul identifică și surse clare de finanțare care ar permite acoperirea rapidă a restanțelor – estimate la circa 1,9 miliarde lei – și stabilizarea fondului anual de subvenționare. Printre acestea: optimizarea aparatului administrativ: Moldova are 34.696 de funcționari publici. O reducere de doar 5–10% din cheltuielile administrative ar genera economii de câteva sute de milioane de lei anual, reformarea cheltuielilor MAI: Republica Moldova cheltuie aproape dublu față de media UE raportat la PIB pentru poliție. Conform unui raport IDIS Viitorul, alinierea la media europeană ar economisi până la 1 miliard de lei anual și combaterea evaziunii fiscale: economia subterană provoacă pierderi de miliarde. Recuperarea a doar 5% ar aduce bugetului 400–600 milioane lei anual justarea modului de redistribuire a accizelor și TVA: fără a crește taxele pentru populație, redirecționarea a 1–2% din acciza la carburanți și a unei fracțiuni mici din TVA ar asigura încă 300–700 milioane lei anual.

În total, aceste măsuri ar putea genera un spațiu fiscal suplimentar de 1,3–2,5 miliarde lei pe an, suficient pentru a achita restanțele și pentru a crește fondul de subvenții.

Rija propune și un set de acțiuni urgente: o rectificare bugetară imediată, contractarea unui împrumut intern pe termen scurt, înghețarea investițiilor publice neesențiale și introducerea unui procent fix din TVA și accize destinat anual agriculturii. De asemenea, economistul cere un audit public al cheltuielilor administrative și ale MAI pentru identificarea reală a risipei bugetare.

Analiza concluzionează că subvențiile agricole nu reprezintă o povară, ci un accelerator al creșterii economice. „Problema nu este lipsa banilor, ci felul în care sunt cheltuiți. Subvențiile sunt investiții cu efect imediat și multiplicator ridicat, iar întârzierea lor pune frână economiei”, avertizează Iurie Rija.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII