Deputații au votat în prima lectură interzicerea magazinelor duty free. Deputatul PAS, Dumitru Alaiba susține că prețurile la produse în respectivele magazine nu sunt mai mici chiar dacă ele beneficiază de scutiri de taxe.
„În 2022 privilegiile fiscale (scutirea de TVA, taxe vamale, accize) de care beneficiază regimul duty-free vor fi peste 2 miliarde lei. Au fost ani (înainte de pandemie) când era și aproape 4 miliarde. De ce anume acolo dăm aceste scutiri, nu în altă parte la urma urmei”, se întreabă deputatul.
Este important ca statul să asigure o echitate fiscală, cu condiții egale tuturor. Premisa care stă la baza regimului duty-free este că simplul act de trecere a unei frontiere internaționale ar trebui să scutească călătorii de unele taxe la care sunt supuse persoanele care nu trec o frontieră internațională. Considerăm că această premisă este una greșită și rezultă într-un tratament inechitabil, în care o categorie de persoane (cei care călătoresc) este efectiv scutită de taxe.
Acest regim nu contribuie la bugetul de stat decât foarte modest (impozit pe venit și contribuții sociale). Dar cam de ce nu? Am putea colecta în plus câteva sute de milioane bune anual. Acești bani ar putea fi utilizați pentru a ajuta sute de mii de oameni vulnerabili în această perioadă complicată. Avem zeci de mii de antreprenori care ar avea nevoie de suportul statului și pe care trebuie să-i susținem.
Contrabandă
Doar în aeroport (fără alte puncte comerciale terestre), doar la ieșire (fără magazinul de la intrare) doar în 2020 au fost vândute 2,7 milioane pachete de țigări (56 ml țigări).
Doar de aici statul nu a încasat doar accize în sumă de aproximativ 320 milioane lei (nu mai pun TVA, etc ca să nu vă plictisesc). Mult mai interesant e dacă suprapun ceea de mai sus cu info de la Poliția de Frontieră. Tot în 2020 Aeroportul Chișinău a avut 481 mii pasageri pe sens de ieșire. 481 mii de oameni au trecut fizic prin duty free de la ieșire și au zburat mai departe la destinație. Nu mai mult.
Acum facem matematica: în anul 2020 fiecare pasager, de orice vârstă, de la 0 ani la 90 de ani ar fi cumpărat în medie câte 6 pachete de țigări.
Ultimul studiu Novel Research relevă că în luna din punct de vedere al provenienţei produselor de pe piaţa neagră, ţigaretele etichetate ca fiind destinate Duty Free deţin cea mai mare pondere, de peste 50%, surclasând ‘cheap whites’, care au reprezentat până acum principala sursă în România.