Fosta companie de stat AirMoldova riscă să rămână la sol după ce Departamentul Trezoreriei Statelor Unite a impus sancțiuni împotriva lui Vladimir Plahotniuc și Ilan Șor. Premierul Natalia Gavrilița declară că activitatea persoanelor fizice și juridice, incluse în lista sancțiunilor SUA pentru campaniile persistente de influențare malignă și acte de corupție, va fi strict monitorizată și în Republica Moldova.
Respectiv, compania AirMoldova, care ar fi controlată de fugarul Șor ar putea rămâne cu activitatea blocată.
Economistul, Veaceslav Ioniță susține că un astfel de risc paște AirMoldova, deoarece sancțiunile care s-ar răsfrânge asupra sa i-ar putea periclita activitatea.
Acest lucru se explică prin faptul că avioanele cu care operează sunt închiriate de la companii occidentale, iar acestea la rândul lor ar putea să refuze să le mai ofere în chirie. Respectiv toate cursele companiei vor fi date peste cap.
AirMoldova are o flotă de 5 avioane. Este vorba de două avioane Airbus 321, două avioane Airbus 319 și un Airbus 320.
Experții susțin că fostul operator aerian de stat, de mult ar fi trebuit să fie oprit la sol din cauza problemelor financiare pe care le are compania, însă activează din considerentul că este unul din puținii operatori care operatori care operează curse din Chișinău.
BANI.MD a încercat să ia legătura cu reprezentanții AirMoldova, pentru explicații, însă până la publicarea știrii nu a răspuns nimeni la numerele afișate pe pagina web a companiei.
Situația la AirMoldova nu este una roz. Ultimul raport financiar arată că Pierderile la fosta companie aeriană de stat Air Moldova se cifrează la 254 mil. de lei cu 20% mai puțin față de anul 2021. Cifra de afaceri a totalizat 1,2 miliarde de lei.
Air Moldova a fost privatizată în toamna anului 2018 cu 50 de milioane de lei, de Civil Aviation Group, o companie fondată de doi moldoveni și compania românească Blue Air. Ultima se va retrage, însă, la nici-un an de la privatizare în condiții suspecte, cota de 49% fiind preluată de Dzintars Pomers din Letonia.
Valoarea tranzacției depășea 1,2 miliarde de lei (circa 61,5 milioane euro), dintre care 50 milioane de lei au fost transferate la bugetul de stat, restul sumei reprezintau datoriile companiei Air Moldova, pe care investitorul s-a obligat să le achite în decurs de trei ani.
În prezent, AirMoldova ar fi controlată de fugarul Ilan Șor prin companii interpuse.