Tinerii vor avea șansa de a învăța profesii care le vor deschide ușile spre joburi bine plătite, acasă

22 Iul. 2022, 12:48
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  MD Bani
22 Iul. 2022, 12:48 // Oameni şi Idei //  MD Bani

Noul an școlar vine cu vești bune pentru tinerii care își doresc să îmbrățișeze profesii creative. De la 1 septembrie, studenții vor putea să opteze pentru o diplomă de studii superioare la specialități precum Animația, Game Design și New Media. Toate acestea sunt posibile datorită lansării Programului Profesiile Viitorului: Animație, Dezvoltare Jocuri și Multimedia”, implementat de Ministerul Educației și Cercetării cu suportul Proiectului Tehnologiile Viitorului, finanțat de USAID și Suedia, care promovează economia digitală, creativă și circulară și contribuie la creșterea competitivității industriilor cheie din Moldova.

Programul de studii pentru toate cele șase programe ( (1.)programare de jocuri, (2.) conceptualizarea jocurilor și (3.) crearea de personaje pentru specializarea de Game design, (4.) animație 3D și producția personajelor și elementelor de animație 3D și (5.) animație 2D cu accent pe producția desenelor animate, dar și (6.) producție multimedia pentru specializarea New Media)unt dezvoltate sau validate cu companiile din domeniu, pentru a susține conexiunea ofertei educaționale cu cererea de pe piața muncii.

Michelle Iliev, expertă în educație: „Selectarea celor trei domenii noi care urmează a fi introduse la trei universități din țară a fost posibilă datorită unui efort comun între reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, universități, companii din domeniul creativ și expertiza internațională. Spre exemplu, companiile din domeniul creativ, prin intermediul Asociației COR au mapat necesitățile, au înțeles anume ce fel de specialiști duc lipsă companiile locale, în ce domenii ar vrea să se extindă dar cu dispun de profesioniști calificați.”

Mai mult, cursurile noilor specialități vor fi predate de profesori practicieni inclusiv în laboratoare specializate la „Mediacor”, „Artcor”, „Tekwill”, dar și lectori internaționali care vor fi invitați să țină ore și masterclass-uri specializate.

Michelle Iliev, expertă în educație: „Am început o serie de instruiri cu profesorii, a fost o introducere în aceste noi domenii, iar din toamnă, în paralel cu studenții , profesorii urmează să obțină mai multe cunoștințe despre noile specialități. După o primă generație de absolvenți, să avem capacitatea de a mări numărul de profesori care vor preda complet aceste programe, iar sectorul privat să ofere internshipuri și anumite componente pe partea practică, care va avea loc în cadrul companiilor sau pe teritoriul centrelor de excelență Artcor și Mediacor.”

Începând cu semestrul al doilea, stagiile de practică vor fi efectuate în companii, iar cei mai buni studenți vor beneficia de burse și vor avea ocazia să participe la competiții și evenimente internaționale.

Michelle Iliev, expertă în educație: „În Republica Moldova, pentru următorul an, pentru fiecare dintre aceste industrii, avem nevoie aproximativ de 100 de specialiști noi. Dacă astăzi înrolăm la fiecare specialitate câte trei grupe, vom putea asigura această cerere de pe piață, care este în continuă creștere. Datele statistice arată că piața europeană va avea nevoie în anii 2030 să suplinească 80 de mii de locuri de muncă, iar cifra urmează să crească exponențial.”

Industria de animație

Rapoartele internaționale proiectează că dimensiunea pieței globale de animație va atinge valoarea de aproximativ 642,5 miliarde USD până în 2030, în creștere cu  5,2% din 2021 până în 2030.  Forța de muncă în industria animație, necesită înaltă calificare,  93% dintre animatorii de azi au o diplomă de licență și 26% au și o diplomă postuniversitară. La nivel global, mai mult de 50% din oamenii care lucrează sunt freelanceri.

La Admitere 2022, viitorii studenți vor găsi 2 programe noi pentru această specializare : animație 3D cu accent pe producția personajelor și elementelor de animație 3D (pure art) la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” și animație 2D cu accent pe producția desenelor animate la Academia de Muzică, Teatru, Arte Plastice.

Industria multimedia

Multimedia este un domeniu care combină diverse medii pentru a crea conținut informativ și captivant pentru un anumit public și include fotografii, imagini video și statice, editare video și audio, design web, arte grafice și animație, scriere de scenarii și media interactive.

Producătorii multimedia își folosesc abilitățile și creativitatea pentru a aduce un proiect multi-platformă de la început până la sfârșit și joacă un rol important în fiecare dintre cele trei faze ale procesului de producție: preproducție, producție și postproducție. Multimedia este o deviere a industriilor de film și producție TV, datorită tehnologiilor noi aplicate.

New media va fi specializare nouă la ciclul licență în cadrul Facultății de Jurnalism și Științe ale Comunicării și va include în programul de studii crearea produselor creative (film documentar, animații, jocuri video, interfețe de aplicații) în medii digitale și explorarea relațiilor dintre New Media cu alte domenii de studiu pentru a înțelege relațiile dintre tehnologie și cultură.

Suma totală pentru implementarea programului Profesiile Viitorului: Animație, Dezvoltare Jocuri și Multimedia este aproximativ 2 milioane de dolari SUA.

Industria de jocuri (game design)

Dezvoltarea jocurilor video face parte din industria de divertisment, depășind ca mărime pe cea de filme sau Hollywood-ul în sine.

Valoarea industriei în 2021 este de 180 de miliarde de dolari, cu o creștere de 14,4% comparativ cu anul 2020, fiind mai mare decât a tuturor celorlalte industriei de divertisment. Anul pandemic a favorizat și mai mult creșterea, numărul utilizatorilor crescând la 3,2 miliarde, dintre care 22% sunt în Europa.  Până în 2025 se estimează că industria va ajunge la valoarea de 268 de miliarde de dolari.

La nivel european peste 100 de mii de tineri lucrează în această industrie, în mare parte în companii mici și mijlocii. Conform datelor studiilor efectuate de Federația dezvoltatorilor de jocuri, industria dispune o forța de muncă cu înaltă calificare, indiferent de țară în jur de 86% deținând o diplomă. 49% din aceștia dețin o diplomă de licență și 29% – diplomă postuniversitară.

Pentru următorii 5 ani, industria la nivel european va avea nevoie de cel puțin 80.000 de specialiști noi, pe lângă cei 80.000 existenți. Doar în Republica Moldova actualmente piața duce lipsă de cel puțin 100 de specialiști, cu o creștere exponențială în următorii 5 ani.

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO