Transportatorii solicită autorităților să implementeze măsuri pentru redresarea sectorului după criza COVID-19

02 Iul. 2021, 10:45
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
02 Iul. 2021, 10:45 // Actual //  MD Bani

Asociațiile Patronale din domeniul transportului rutier reprezentate în Consiliul Consultativ al Ministerului Economiei și Infrastructurii solicită ajutor de la autorități pentru a implementa măsuri de redresare a sectorului după criza de coronavirus. În acest sens ei au lansat un apel public demnat de mai multe asociații de transport.

Astfel, transportatorii spun că criza de coronavirus au afectat semnificativ această ramură a economie.

„În ultimii 2 ani, pandemia de COVID-19 a afectat din plin mobilitatea umană, subminând dezvoltarea eficientă a ramurii transporturilor rutiere. Conform estimărilor Uniunii Internaționale a Transportului Rutier (IRU) doar transporturile rutiere de pasageri la nivel european au suferit în perioada pandemiei pierderi de 447 miliarde de euro, aceeași sumă fiind estimată ca și necesară pentru relansarea ramurii.”, se arată în apelul public.

Asociațiile oferă exemplul țărilor din UE care beneficiază de suport din partea statului și consideră că țara noastră de asemenea ar trebui să suțină transportatorii.

„La nivel european operatorii de transport beneficiază de o serie de mecanisme de suport oferite de către stat, fapt ce îi plaseaza  pe aceștia în poziții favorizante  în raport cu operatorii de  transport din Republica Moldova. Pentru a oferi o perspectivă reală de dezvoltare a ramurii  transporturilor rutiere internaționale  și  a face operatorii de  transport  naționali concurențiali în  raport cu ,,transportatorii iliciți” din țară, dar și cu operatorii de transport rutier străini pe piața internațională, este nevoie de o serie de măsuri energice de sprijin din partea statului.”

În acest sens, transportatorii propun următoarele soluții:

Administrare ramură

  1. Crearea unui minister specializat de administrare a ramurii – Ministerul Transporturilor și Infrastructurii;
  2. Evaluarea Parteneriatului Public-Privat in domeniul autogărilor;
  3. Aducerea în concordanță  a actelor normative  naționale în domeniul transporturilor cu prevederile aquis-ului comunitar din UE;

Competitivitate

  1. Crearea unor mecanisme viabile de combatere a transportului ilicit;
  2. Crearea unor mecanisme de control și prevenire a încălcării de către organele de control a Legii 131 privind controlul de stat;
  3. Ajustarea anuală a tarifelor reglementate în domeniul transportului rutier conform costurilor operationale reale;
  4. Diminuarea costului autorizațiilor de transport rutier de marfă în trafic internațional cel puțin la nivelul practicat în regiune;
  5. Instituirea unui mecanism de stabilire a nivelului de acciz diferențiat pentru combustibilul utilizat de vehicule rutiere destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri cu o greutate maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone și transportului rutier de persoane regulat, conform practicilor țarilor din UE;
  6. Instituirea unui mecanism de deducere imediata a costurilor investiților (vehiculelor rutiere);                                                                          ‘
  7. Crearea unor mecanisme de reînnoire a parcului de vehicule în vederea reducerii emisiilor CO2 și ridicării gradului de confort;
  8. Anularea taxei vamale de import pentru autobuze și autotractoare;
  9. Reglementarea activității de expediție în domeniul transportului rutier de marfă în trafic international;

Digitalizare și Debirocratizare

  1. Implementarea sistemelor informaiionale automatizate (e-autorizații, e-tir, e-cmr, registre electronice);
  2. Implementarea conceptului de autorizații de transport rutier electronice (fără suport de hârtie);
  3. Majorarea cotelor de autorizații de transp01t rutier de în trafic international;
  4. Liberalizarea transporturilor rutiere de marfa în trafic internațional (Ucraina, Rusia și Turcia).

Realitatea Live

03 Oct. 2025, 16:16
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Oct. 2025, 16:16 // Actual //  Ursu Victor

Vineri dimineața, în orașele Dubăsari și Grigoriopol a fost oprită furnizarea apei calde, iar în jurul orei 13:00, aceeași măsură a fost aplicată și în Tiraspol, Bender, Râbnița și Sucleia. Totodată, la stațiile PECO din regiunea transnistreană a fost sistată comercializarea gazului lichefiat, care va fi livrat exclusiv serviciilor de urgență și militare, transmite corespondentul IPN din stânga Nistrului.

Ca măsură de compensare, Centrala hidroelectrică de la Dubăsari a crescut producția de energie de la 24 la 36 de megawați. Acest lucru a fost posibil datorită unei deversări suplimentare de apă de la Centrala hidroelectrică de la Novodnistrovsk. La stație funcționează trei generatoare hidroelectrice, iar în următoarele zile nivelul Nistrului sub baraj va crește cu un metru.

Pe 2 octombrie, Tiraspolul a instituit un regim drastic de economisire a gazului, care va dura aproximativ până pe 12-13 octombrie. Potrivit lui Serghei Obolonik, așa-zisul ministru al economiei din regiune, consumatorii casnici, școlile și spitalele nu vor simți schimbări.

„După încheierea acestei perioade, toți consumatorii din Transnistria și necesitățile regiunii vor fi asigurate cu gaz în regim normal. Mă refer atât la consumatorii industriali, cât și la livrările comerciale, precum și la funcționarea sectorului termoenergetic în condițiile stabilite pentru începerea sezonului de încălzire”, susține Obolonik.

Declarațiile actuale diferă considerabil de retorica sa din mijlocul lunii septembrie. Atunci, Obolonik dădea asigurări că „există un grad ridicat de încredere” în stabilitatea livrărilor de gaze, ceea ce excludea repetarea crizei din ianuarie 2025. Mai mult, el susținea că mecanismul de livrare este „bine pus la punct” și că industria va funcționa în regim normal.

„Privim, cu optimismul caracteristic locuitorilor din Transnistria, faptul că livrările de gaze vor continua în același regim ca și acum. Pentru aceasta, va fi necesar un efort considerabil, inclusiv în cooperare cu Federația Rusă, precum și cu furnizorii de gaze – atât cei ungari, cât și cei moldoveni”, declara Obolonik încă pe 12 septembrie.

Contrastul este evident și în modul de informare a populației. În luna iunie, autoritățile au impus restricțiile fără avertisment: în noaptea de 6 iunie a fost sistată vânzarea de metan, iar ulterior a fost oprită și furnizarea apei calde. Oamenii s-au format în cozi, iar autoritățile nu au oferit explicații oficiale până când panica nu a cuprins întreaga regiune. De această dată, însă, autoritățile au anunțat din timp, pentru a „evita zvonurile și tentativele de a speria populația”, după cum a explicat Obolonik.

Situația este agravată și de condițiile meteo: centrul hidrometeorologic regional a emis o avertizare de furtună, cu rafale de vânt de până la 15 metri pe secundă. În ultima săptămână, în regiunea transnistreană s-a înregistrat o răcire accentuată: dacă la sfârșitul lunii septembrie temperaturile diurne atingeau +19 grade, în zilele de 1-2 octombrie acestea au coborât până la +9..+10 grade. Noaptea, temperaturile se mențin între +5 și +9 grade, iar pe alocuri scad până la +2 grade.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII