Turismul în 2022! Mai multe nopți petrecute în unitățile de cazare din UE

15 Mart. 2023, 14:47
 // Categoria: Au Bani // Autor:  Dumitrita Culiuc
15 Mart. 2023, 14:47 // Au Bani //  Dumitrita Culiuc

După un declin provocat de pandemie, numărul total al nopţilor petrecute în unităţile de cazare turistică din Uniunea Europeană a ajuns la 2,73 miliarde în 2022, o scădere de doar 5% faţă de nivelul din 2019 (2,88 miliarde), dar o creştere de 49% comparativ cu 2021 (1,83 miliarde), arată informaţiile publicate miercuri de Oficiul European de Statistică (Eurostat).

Pe parcursul anului trecut, datele privind turismul în fiecare lună au fost mai mari decât în lunile corespunzătoare din 2021, în trimestrul patru din 2022 înregistrându-se 472 milioane de înnoptări în unităţile de cazare turistică. Acesta este un declin de doar 2% faţă de nivelul de dinaintea pandemiei – trimestrul patru din 2019, când s-au consemnat 483 milioane de înnoptări.

La începutul lui 2022, nivelul turismului era mult mai scăzut decât în lunile similare din 2019. Totuşi, începând din mai 2022, diferenţele se atenuează.

Pentru restul anului, nopţile petrecute în unităţile de cazare turistică au fost cu 5% mai puţine decât în 2019, iar în iulie, august, septembrie şi octombrie, ele erau cu sub 1% mai puţine decât în lunile similare din 2019.

De asemenea, datele pentru 2022 arată că numărul de nopţi petrecute de turiştii interni a depăşit nivelul din 2019 (1,53 miliarde în 2022 faţă de 1,51 miliarde în 2019; un avans de 1%).

Pe de altă parte, numărul nopţilor petrecute de turiştii străini este aproape de redresarea deplină: 1,20 miliarde în 2022 comparativ cu 1,36 miliarde în 2019; un declin de 12%.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

În privinţa numărului nopţilor petrecute de turiştii străini, cel mai departe de redresare în rândul statelor membre UE au fost anul trecut Letonia (o scădere de 45% în 2022 faţă de 2019), Slovacia (o scădere de 40%) şi Lituania (o scădere de 37%). Danemarca a fost singura care a raportat o creştere numărului nopţilor petrecute de turiştii străini, de 4%, în timp ce Croaţia, cu un declin de 2%, şi Luxemburg, cu minus 3%, au fost aproape de redresarea deplină.

Pe de altă parte, Malta a înregistrat cea mai mare creştere a numărului de nopţi petrecute de turiştii interni (un avans de 39% în 2022 comparativ cu 2019), fiind urmată de Cipru (35%) şi Slovenia (25%).

Cel mai semnificativ declin al numărul de nopţi petrecute de turiştii interni a fost în Slovacia (o scădere de 22%), România (o scădere de 15%) şi Ungaria (o scădere de 13%), toate trei raportând şi scăderi ale numărului nopţilor petrecute de turiştii străini, de cel puţin 30%.

Realitatea Live

27 Mart. 2023, 07:19
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
27 Mart. 2023, 07:19 // Actual //  Lupu Eduard

O flotă clandestină formată din vechi petroliere rusești prezintă un risc de dezastru ecologic, scrie Bloomberg.

Petrolierul Turba ar fi trebuit să fie topit de mult. Nava, care este în serviciu de 26 de ani, nu a mai fost supusă unei inspecții complete din 2017, potrivit unei baze de date dedicate promovării transportului în siguranță. De asemenea, nu are asigurare standard și arborează pavilionul unei țări cu o reputație slabă pentru supravegherea siguranței maritime.

Dar, în loc să fie oprită la țărm în Bangladesh, India sau Pakistan pentru dezmembrare, tancul petrolier dat la apă în 1997 încarcă combustibil în portul rusesc Sankt Petersburg.

Pe fondul sancțiunilor UE împotriva Rusiei, Turba a devenit parte dintr-o flotă uriașă de nave fantomă care transportă petrol rusesc în întreaga lume.

Cea mai mare îngrijorare este că unele petroliere mai vechi ar putea să nu fie inspectate și întreținute corespunzător, expunându-le unor accidente catastrofale pe mare.

„Acesta este un dezastru de mediu care așteaptă să se întâmple”, a spus directorul executiv al diviziei de management a Frontline Plc. (unul dintre cei mai mari proprietari de superpetroliere) Lars Barstad.
De regulă, proprietarii încep să ia în considerare posibilitatea demontării petrolierelor după 15 ani de folosință. După 20 de ani, soarta navelor este să ajungă să fie vândute pentru fier vechi.
Ads
Armatorii fac bani cu orice risc

Cu toate acestea, acum armatorii încearcă să mai le folosească câțiva ani, pentru că scoate bani buni de pe urma lor. Sancțiunile împotriva Federației Ruse, introduse pe 5 decembrie anul trecut, obligă navele la trasee mai lungi, crescând cererea și tarifele pentru marfă.

Cel puțin 40 de nave care transportau petrol rusesc în China și India între începutul lunii decembrie și începutul lunii februarie nu aveau asigurare de la membrii International Shipowners Insurers Club sau certificate regulate de management al siguranței, potrivit Equasis, o bază de date privind siguranța maritimă. Trei nave, inclusiv Turba, nu aveau o clasificare care să arate cât de apte să navigheze pe mare erau.

Turba aduce aminte de una dintre cele mai grave scurgeri de petrol din istoria Europei. Petrolierul Prestige s-a rupt în două și a vărsat mii de tone de păcură în largul coastei Spaniei în noiembrie 2002.

Păsările marine, pescuitul, plajele din Spania și Portugalia au fost distruse.

Turba are aceeași vârstă cu Prestige și a preluat recent același tip de marfă din același port rusesc, potrivit companiei de analiză a transportului maritim Kpler.

Există motive întemeiate pentru a renunța la tancurile petroliere care au deja 20 de ani. Adesea, acest lucru se datorează costurilor de menținere a acestora, deoarece cerințele de siguranță și întreținere devin din ce în ce mai împovărătoare.

Rusia a format în secret o flotă de peste o sută de petroliere vechi pentru a eluda restricțiile occidentale privind vânzarea petrolului rusesc după invazia Ucrainei, potrivit brokerilor și analiștilor maritimi.

Federația Rusă, care se bazează foarte mult pe petroliere străine pentru a-și transporta petrolul, a primit peste o sută de nave în acest an prin achiziții directe sau indirecte, potrivit brokerului de transport maritim Braemar.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău