Ungaria, satisfăcută de manevra ingenioasă a MOL pentru a menține fluxul de țiței rusesc de la Lukoil

10 Sept. 2024, 16:42
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
10 Sept. 2024, 16:42 // Bani și Afaceri //  bani.md

Ungaria a salutat marţi “soluţia” găsită de compania petrolieră naţională MOL pentru a continua să primească ţiţei transportat de gigantul rus Lukoil, aflat sub sancţiunile Kievului, prin Ucraina, relatează AFP, conform Agerpres.

MOL a anunţat în urmă cu o zi că a ajuns la “acorduri cu furnizorii şi operatorii de petrol” ai conductei Drujba “pentru a asigura transportul către Ungaria şi Slovacia”.

Grupul maghiar a explicat într-un comunicat că “acum preia controlul volumelor de ţiţei de la graniţa dintre Belarus şi Ucraina”, dând asigurări că acţionează “în deplină conformitate cu sancţiunile şi prevederile introduse în special de UE şi Ucraina”.

Budapesta a acuzat Kievul în iulie că i-a pus în pericol aprovizionarea cu energie prin blocarea livrărilor de la Lukoil, care furnizează o treime din importurile de petrol ale Ungariei, conform datelor oficiale.

Şeful diplomaţiei maghiare Peter Szijjarto a deplâns apoi lipsa intervenţiei Comisiei Europene, mergând până la a suspecta Bruxellesul că se află în spatele deciziei Kievului de a forţa Ungaria să găsească alte surse de aprovizionare.

Această ţară din Europa Centrală beneficiază de o scutire de la embargoul petrolier european decretat după lansarea ofensivei Moscovei, din cauza faptului că nu are ieşire la mare.

“Salutăm soluţia MOL”, a reacţionat purtătorul de cuvânt al guvernului, Zoltan Kovacs, la un seminar la Institutul Dunării, un think tank conservator cu sediul la Budapesta.

“Este o soluţie tehnică, dar mesajul politic” transmis în acest caz de Comisie şi Ucraina rămâne problematic, a spus el, denunţând faptul că “securitatea energetică este folosită ca o armă, un mijloc de şantaj”.

Contactate de AFP, Bruxellesul şi Kievul nu au reacţionat imediat.

Premierul naţionalist maghiar Viktor Orban este singurul lider din UE care a menţinut, în ciuda războiului, legături strânse cu Kremlinul, în special în domeniul energetic, în timp ce relaţiile cu Kievul sunt tensionate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII