Ungaria, satisfăcută de manevra ingenioasă a MOL pentru a menține fluxul de țiței rusesc de la Lukoil

10 Sept. 2024, 16:42
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
10 Sept. 2024, 16:42 // Bani și Afaceri //  bani.md

Ungaria a salutat marţi “soluţia” găsită de compania petrolieră naţională MOL pentru a continua să primească ţiţei transportat de gigantul rus Lukoil, aflat sub sancţiunile Kievului, prin Ucraina, relatează AFP, conform Agerpres.

MOL a anunţat în urmă cu o zi că a ajuns la “acorduri cu furnizorii şi operatorii de petrol” ai conductei Drujba “pentru a asigura transportul către Ungaria şi Slovacia”.

Grupul maghiar a explicat într-un comunicat că “acum preia controlul volumelor de ţiţei de la graniţa dintre Belarus şi Ucraina”, dând asigurări că acţionează “în deplină conformitate cu sancţiunile şi prevederile introduse în special de UE şi Ucraina”.

Budapesta a acuzat Kievul în iulie că i-a pus în pericol aprovizionarea cu energie prin blocarea livrărilor de la Lukoil, care furnizează o treime din importurile de petrol ale Ungariei, conform datelor oficiale.

Şeful diplomaţiei maghiare Peter Szijjarto a deplâns apoi lipsa intervenţiei Comisiei Europene, mergând până la a suspecta Bruxellesul că se află în spatele deciziei Kievului de a forţa Ungaria să găsească alte surse de aprovizionare.

Această ţară din Europa Centrală beneficiază de o scutire de la embargoul petrolier european decretat după lansarea ofensivei Moscovei, din cauza faptului că nu are ieşire la mare.

“Salutăm soluţia MOL”, a reacţionat purtătorul de cuvânt al guvernului, Zoltan Kovacs, la un seminar la Institutul Dunării, un think tank conservator cu sediul la Budapesta.

“Este o soluţie tehnică, dar mesajul politic” transmis în acest caz de Comisie şi Ucraina rămâne problematic, a spus el, denunţând faptul că “securitatea energetică este folosită ca o armă, un mijloc de şantaj”.

Contactate de AFP, Bruxellesul şi Kievul nu au reacţionat imediat.

Premierul naţionalist maghiar Viktor Orban este singurul lider din UE care a menţinut, în ciuda războiului, legături strânse cu Kremlinul, în special în domeniul energetic, în timp ce relaţiile cu Kievul sunt tensionate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII