Următoarea criză majoră din Europa? Şoferii de camion. Cazul Marii Britanii oferă un „scenariu apocaliptic“

01 Oct. 2021, 18:06
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
01 Oct. 2021, 18:06 // Actual //  MD Bani

Penuria de şoferi de camion nu este doar o problemă britanică. Uniunea Europeană se confruntă cu propria criză de şoferi şi o face de ani buni. Pentru a evita „scenariul apocaliptic“ care se desfăşoară în Marea Britanie, unde guvernul a cerut ajutorul şoferilor din armată pentru a conduce cisterele cu ben­zină, în Franţa premierul a anunţat un nou pachet de finanţare pentru recrutare şi pregătire profesională. Oficialii din domeniu ofereau deja stimulente pentru şoferii noi şi pentru retenţia celor existenţi, scrie Ziarul Financiar.

Problema lipsei de şoferi de camion exista atât în Marea Britanie, cât şi în UE încă înainte de pan­de­mie. În 2019, aproximativ 24% din po­zi­ţiile de şoferi erau neaco­pe­rite în Marea Britanie, procentul ridicându-se la 22% în cazul Poloniei, potrivit da­telor International Road Transport Organisation (IRU), scrie Politico.

În Cehia, 21% erau neacoperite, iar în Spania 20%.

În 2020, între 45.000 şi 60.000 de şoferi de camion lipseau de pe piaţa germană, iar numărul este în creştere. IRU anticipează un deficit de 185.000 de şoferi până în 2027 în Germania. Deficitul pe 2017 din Suedia, Danemarca şi Norvegia este de 5.000, 2.500 şi respectiv 3.000 de şoferi.

Lockdownurile au provocat şi mai mult haos, mulţi şoferi rămânând fără un loc de muncă, industria luptându-se astfel să ocupe poziţiile odată cu redeschiderea economiilor.

Condiţiile extrem de dificile de muncă fac ca sectorul să atragă cu greu muncitori tineri, anunţând astfel probleme foarte mari în momentul când şoferii vor începe să se pensioneze în număr mare. Cu vâsta medie a unui şofer european de camion situată la 44 de ani, acest lucru nu se va întâmpla în viitorul prea îndepărtat.

Franţa încearcă să soluţioneze criza de şoferi de camion prin lansarea unui nou pachet de finanţare, scrie The Local.

În Franţa, şomajul este ridicat, iar premierul spune că soluţia este o pregătire mai bună, acesta anunţând un pachet de 600 milioane de euro pentru ca aproximativ 1,4 milioane de şomeri să poată fi recalificaţi.

Alexis Degouy, director general al sindicatului din transport Union Transport Logistique France, arată că autorităţile din sector ofereau deja stimulente pentru şoferii noi şi pentru retenţia celor existenţi.

Şoferii din Franţa se bucură deja de facilităţi relativ bune, cu o reţea de spaţii de servicii cu parcare gratuită, facilităţi de duş şi restaurant Les Routiers care oferă mese de calitate, dar ieftine, şoferilor.

 

Realitatea Live

21 Nov. 2024, 19:49
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
21 Nov. 2024, 19:49 // Actual //  Ursu Victor

Parlamentul Republicii Moldova urmează să facă o serie de modificări legislative menite să fortifice transparența și eficiența proceselor decizionale din cadrul Băncii Naționale a Moldovei Propunerile includ ajustări semnificative în componența și procedurile de numire și revocare a membrilor Consiliului de supraveghere și ai Comitetului Executiv, potrivit unui proiect de lege propus spre consultări publice.

Printre principalele modificări se numără excluderea unui membru din Consiliul de supraveghere care ocupă simultan funcția de viceguvernator al Băncii Naționale și creșterea numărului membrilor independenți ai Consiliului de supraveghere de la 4 la 5 De asemenea se propune introducerea consultării Consiliului de supraveghere de către Președintele Parlamentului Guvernatorul BNM sau Comisia economie buget și finanțe în funcție de poziția vizată. Avizul emis de Consiliu va fi prezentat Parlamentului și audiat înainte de votul pentru numirea candidaților

Modificările propun și consolidarea procedurilor de revocare prin asigurarea dreptului la audiere pentru membrii organelor de conducere înainte de emiterea unei hotărâri de revocare. Totodată implicarea Președintelui Republicii Moldova în procesul de revocare va crea o procedură de dublu veto iar contestațiile privind hotărârile de revocare vor fi soluționate în termen de 3 luni

Pentru a asigura o mai bună calificare și eligibilitate a membrilor Consiliului de supraveghere se extind domeniile de calificare și se reduce durata mandatului membrilor independenți de la 7 la 5 ani astfel evitându-se suprapunerea mandatelor. Măsurile includ și notificarea anticipată a Parlamentului despre expirarea mandatelor membrilor și stabilirea unui termen clar pentru numirea noilor membri după încheierea mandatelor

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău