Următoarea criză majoră din Europa? Şoferii de camion. Cazul Marii Britanii oferă un „scenariu apocaliptic“

01 Oct. 2021, 18:06
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
01 Oct. 2021, 18:06 // Actual //  MD Bani

Penuria de şoferi de camion nu este doar o problemă britanică. Uniunea Europeană se confruntă cu propria criză de şoferi şi o face de ani buni. Pentru a evita „scenariul apocaliptic“ care se desfăşoară în Marea Britanie, unde guvernul a cerut ajutorul şoferilor din armată pentru a conduce cisterele cu ben­zină, în Franţa premierul a anunţat un nou pachet de finanţare pentru recrutare şi pregătire profesională. Oficialii din domeniu ofereau deja stimulente pentru şoferii noi şi pentru retenţia celor existenţi, scrie Ziarul Financiar.

Problema lipsei de şoferi de camion exista atât în Marea Britanie, cât şi în UE încă înainte de pan­de­mie. În 2019, aproximativ 24% din po­zi­ţiile de şoferi erau neaco­pe­rite în Marea Britanie, procentul ridicându-se la 22% în cazul Poloniei, potrivit da­telor International Road Transport Organisation (IRU), scrie Politico.

În Cehia, 21% erau neacoperite, iar în Spania 20%.

În 2020, între 45.000 şi 60.000 de şoferi de camion lipseau de pe piaţa germană, iar numărul este în creştere. IRU anticipează un deficit de 185.000 de şoferi până în 2027 în Germania. Deficitul pe 2017 din Suedia, Danemarca şi Norvegia este de 5.000, 2.500 şi respectiv 3.000 de şoferi.

Lockdownurile au provocat şi mai mult haos, mulţi şoferi rămânând fără un loc de muncă, industria luptându-se astfel să ocupe poziţiile odată cu redeschiderea economiilor.

Condiţiile extrem de dificile de muncă fac ca sectorul să atragă cu greu muncitori tineri, anunţând astfel probleme foarte mari în momentul când şoferii vor începe să se pensioneze în număr mare. Cu vâsta medie a unui şofer european de camion situată la 44 de ani, acest lucru nu se va întâmpla în viitorul prea îndepărtat.

Franţa încearcă să soluţioneze criza de şoferi de camion prin lansarea unui nou pachet de finanţare, scrie The Local.

În Franţa, şomajul este ridicat, iar premierul spune că soluţia este o pregătire mai bună, acesta anunţând un pachet de 600 milioane de euro pentru ca aproximativ 1,4 milioane de şomeri să poată fi recalificaţi.

Alexis Degouy, director general al sindicatului din transport Union Transport Logistique France, arată că autorităţile din sector ofereau deja stimulente pentru şoferii noi şi pentru retenţia celor existenţi.

Şoferii din Franţa se bucură deja de facilităţi relativ bune, cu o reţea de spaţii de servicii cu parcare gratuită, facilităţi de duş şi restaurant Les Routiers care oferă mese de calitate, dar ieftine, şoferilor.

 

Realitatea Live

05 Dec. 2025, 16:31
 // Categoria: Au Bani // Autor:  Grîu Tatiana
05 Dec. 2025, 16:31 // Au Bani //  Grîu Tatiana

Antalya, capitala turismului turcesc, a înregistrat două noi recorduri istorice atât în primele 11 luni ale anului, cât și în luna noiembrie, iar printre vizitatorii fideli ai destinației se numără și moldovenii — peste 182 de mii în 2025, chiar dacă numărul lor a scăzut ușor cu 1%, scrie presa din Turcia.

Destinația a fost vizitată, între ianuarie și noiembrie, de 16,8 milioane de turiști, depășind cu 1,1% nivelul anului 2024, considerat până acum cel mai bun din istorie. Doar în noiembrie au fost înregistrați 486.000 de vizitatori din 152 de țări, cu 2,4% mai mulți decât în aceeași lună anul precedent.

Principala explicație pentru creșterea record o reprezintă turiștii ruși, care se confruntă cu dificultăți majore de a călători în Europa din cauza sancțiunilor impuse după invazia în Ucraina. Astfel, Antalya a devenit principala lor alternativă: aproape patru milioane de ruși au vizitat stațiunea în 11 luni, un turist din patru fiind rus.

Germania rămâne a doua piață ca mărime, cu peste 3,47 milioane de vizitatori, urmată de Regatul Unit și Polonia, care au depășit fiecare pragul de un milion de sosiri. Diaspora turcă se află pe locul cinci, cu peste un milion de turiști.

Moldova intră, de asemenea, în topul celor 20 de țări care alimentează Antalya, cu aproximativ 182 000 de vizitatori în 2025. Alte state importante în structura turistică a regiunii sunt Ucraina, România, Kazahstan, Cehia, Lituania, Slovacia, Danemarca, Olanda, Austria, Belarus, Franța, Elveția, Suedia, Ungaria, Norvegia, Letonia, Estonia și Serbia — unele în creștere semnificativă, precum Lituania (+100%), altele în recul moderat, precum România (-3%) sau Norvegia (-6%).

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII