Va ucide Putin economia globală? Lecțiile dependenței de statele conduse de autocrați

01 Apr. 2022, 13:26
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
01 Apr. 2022, 13:26 // Actual //  bani.md

Comentatorii economici caută întotdeauna analogii istorice și pe bună dreptate. De exemplu, cei care au studiat crizele bancare anterioare au avut o înțelegere mult mai bună a ceea ce se întâmpla în 2008 decât cei care nu au făcut-o. Dar există întotdeauna întrebarea ce analogie să alegeți.

În acest moment, mulți oameni se întorc la stagflația din anii 1970. Am argumentat îndelung că aceasta este o paralelă proastă; inflația noastră actuală arată foarte diferit de ceea ce am văzut în 1979-80 și probabil mult mai ușor de rezolvat.

Există, totuși, motive întemeiate să vă faceți griji că vedem o situație economică precum cea din 1914 – anul care a încheiat ceea ce unii economiști numesc primul val de globalizare, o extindere vastă a comerțului mondial, posibilă datorită căilor ferate, navelor cu aburi și telegrafului, scrie Paul Krugman în The New York Times.

În cartea sa din 1919 „The Economic Consequences of the Peace”, John Maynard Keynes – care mai târziu ne va învăța cum să înțelegem depresiile – a deplâns sfârșitul unei ere, „un episod extraordinar al progresului economic al omului. „În ajunul Primului Război Mondial, scria el, un locuitor al Londrei putea să comande cu ușurință „diferite produse de pe întreg pământul, în cantitatea pe care o credea de cuviință și să se aștepte în mod rezonabil livrarea lor la ușa lui”.

Dar nu a durat, datorită „proiectelor și politicii militarismului și imperialismului, a rivalităților rasiale și culturale”. Sună familiar? întreabă Paul Krugman.

De ce comerțul mondial este afectat? Războiul greșit de cucerire al lui Vladimir Putin a însemnat, desigur, încetarea exporturilor de grâu din Ucraina și, probabil, a întrerupt și o mare parte din vânzările Rusiei. Nu este în totalitate clar cât de puternic au fost deja reduse exporturile de petrol și gaze naturale ale Rusiei — Europa a fost reticentă în a impune sancțiuni asupra importurilor de produse de care, fără să-și pună întrebări, și-a permis să devină dependentă; dar Uniunea Europeană face eforturi pentru a pune capăt acestei dependenţe.

Poate că nu te-ai fi așteptat ca războiul lui Putin să aibă un efect mare asupra producției auto. Dar mașinile moderne includ o mulțime de cablaje, ținute pe loc de o piesă specializată numită cablaj de sârmă – și multe dintre cablajele europene, se pare, sunt fabricate în Ucraina . (În cazul în care vă întrebați, majoritatea cablajelor din SUA sunt fabricate în Mexic .

Totuși, decizia Rusiei de a se transforma într-un paria internațional probabil nu ar fi suficientă în sine pentru a reduce drastic comerțul mondial – așa cum ar putea China, care joacă un rol cheie în multe lanțuri de aprovizionare, dacă ar decide să se întoarcă spre interior.

Dar, deși China nu a invadat pe nimeni (încă?), există și probleme pe acest front.

Cel mai recent, răspunsul Chinei la Covid, care a avut un mare succes în etapele inițiale ale pandemiei, devine o sursă tot mai mare de perturbări economice. Guvernul chinez încă răspunde la focare cu blocaje draconice, care cauzează probleme nu doar Chinei, ci și restului lumii.

Dincolo de asta, ceea ce ne-a învățat Putin este că țările conduse de oameni puternici nu sunt parteneri de afaceri de încredere. O confruntare chineză cu Occidentul, economică sau militară, ar fi extrem de irațională – dar la fel a fost și invazia Ucrainei de către Rusia. În mod grăitor, războiul din Ucraina pare să fi dus la fuga de capital pe scară largă din… China.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 18:52
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 18:52 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Sezonul 2025 al cireșelor aduce provocări și oportunități pentru producătorii moldoveni, în contextul unor fluctuații semnificative pe piața internațională, anunță Asociația Moldova Fruct.

Deși exporturile în volum au scăzut față de anul trecut – doar 8000 de tone față de 10.000 de tone în iunie 2024 – valoarea totală a exporturilor a crescut spectaculos, ajungând la 20 milioane de dolari, față de 13 milioane în aceeași perioadă a anului trecut. Creșterea cu 51,4% a prețului mediu de export a compensat pierderile cantitative.

Situația regională a influențat direct acest salt valoric. În timp ce Italia se bucură de un sezon bogat și o cerere crescută, alte țări importante producătoare, precum Grecia și Turcia, au fost afectate sever de condițiile meteo extreme din primăvară. Inclusiv recolta din Republica Moldova a fost influențată de acești factori, cu efecte asupra volumelor disponibile pentru export.

Pe lângă valoarea crescută, o schimbare notabilă este și în structura geografică a exporturilor. Dacă în 2024 84% din cireșe mergeau spre țările CSI, în 2025 ponderea a scăzut la 70%. În schimb, livrările către statele din Uniunea Europeană s-au majorat de la 16% la 28%. Printre noile piețe se numără Italia, Croația, Serbia, Bosnia și Danemarca.

Piața din România s-a remarcat printr-o evoluție spectaculoasă: în iunie 2025 au fost exportate 1666 tone de cireșe moldovenești, de aproape două ori mai mult decât în aceeași lună din 2024 (842 tone), iar valoarea acestora a crescut cu 65%.

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO