Politica Bugetar Fiscală prevede o trecere treptată în ceea ce prevede vămuirea automobilelor de la impozitul pentru volumul motorului la TVA (acum costul vămuirii depinde de dimensiunea motorului și anul de producere a automobilului: cu cât mai mare este motorul și mai veche mașina, cu atât mai mare este taxa de vămuire. TVA presupune plata unei taxe în funcție de prețul de piață al automobilului
„Un astfel de impozit este considerat mai corect și mai onest. Dacă automobilul tău costă 1000 de euro, ai să plătești 200 de euro, dar dacă costă 10 mii d euro, atunci ai să plătești 2000 de euro. Acest lucru este considerat corect”, a punctat într-un interviu pentru newsmaker, Veronica Vragaleva.
Potrivit ministrei, în prezent, este un pic mai ușor dintr-un anumit punct de vedere, deoarece acciza a funcționat ca o taxă ecologică. Iar TVA pentru vămuirea mașinii este o normă europeană.
„Am propus să fie introdus din 2025, iar până atunci vom examina experiența altor state europene care au implementat recent acest mecanism de vămuire. Am propus să fie introdus din 2025, dar am păstrat parțial pentru 2025, 2026 și 2027 impozitul pe volumul motorului (de la 10% până la 30%). De ce așa? Din calculele noastre reieșea că odată cu trecerea la TVA veniturile vor scădea cu 47%. Nu știm cât de exacte sunt aceste prognoze. Am reieșit din statistica privind importul de automobile din ultimii cinci ani”, a mai spus Vragaleva.
În cazul importului mașinilor vechi, ministra spune că în prezent se lucrează cu Ministerul Mediului pentru a asigura același grad de protecție de mașini vechi prin taxa de mediu. Deoarece peste doi-trei ani, pentru vămuire va fi necesar de plătit în afară de TVA taxa de mediu. Și dacă vei încerca să aduci în țară un automobil cu Euro-2, Euro-3 (standard ecologic ce reglementează conținutul de substanțe nocive din gazele de eșapament – NM) nu vei putea deoarece se va permite doar importul mașinilor cu Euro-5 sau Euro-6. Vom proteja piața de mașini vechi cu ajutorul altor mecanisme.