Victor Parlicov, despre „licitațiile trucate” de la Moldelectrica: Cunosc detalii. Acest proces trebuie investigat

23 Iul. 2021, 14:08
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
23 Iul. 2021, 14:08 // Actual //  MD Bani

Redacția Timpul.md, a publicat o investigație în care prezintă mai multe scheme de corupție în domeniul energetic, în special la UCIPE (Unitatea consolidată pentru implementarea și monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii). (Investigația poate fi citită aici). În acest context, am solicitat și expertiza specialistului în domeniul energetic, Victor Parlicov, care a afirmat că știe mai multe detalii despre licitația privind construcția liniei de tensiune înaltă, Vulcănești – Chișinău.

Într-o discuție cu redacția Bani.md, Victor Parlicov a explicat importanța primordială a acestui proiect și a oferit unele detalii din „bucătăria licitației” privind construcția liniei de înaltă tensiune de la Vulcănești până la Chișinău. Acest proiect, pe lângă asigurarea interconexiunii cu sistemul electroenergetic european, mai soluționează două probleme majore cu care se confruntă Republica Moldova: Securitatea Energetică și Securitatea Politică. În pofida importanței sale strategice, realizarea acestui proiect este tergiversată.

În detaliu, el a declarat următoarele:

Linia Vulcănești – Chișinău este o line de importanță majoră pentru securitate. În prezent, Republica Moldova este securizata pe tot ce ține de aprovizionarea cu gaze naturale, inclusiv accesul la diferiți furnizori și posibilitatea de a fi importat pe mai multe rute. Situația privind energia electrică este mult mai precară, iar construcția liniei Vulcănești-Chișinău ne va ajuta să soluționăm și problema datoriilor pentru consumul de gaze naturale.

În prezent, șase din cele șapte linii de tensiune înaltă, care interconectează sistemele electroenergetice ale Republicii Moldova și Ucrainei, trec pe teritoriul regiunii transnistrene, dintre care – patru sunt “legate” într-un nod energetic pe teritoriul Centralei Electrice “Moldovenească” din regiunea transnistreană, cunoscută ca MGRES.

Singura linie, care vine de la Novodnestrovsk (prin Bălți la Chișinău) nu are capacitatea suficientă pentru a asigura întreaga țară cu energia electrică necesară.

De exemplu, la sfârșitul anilor 1990’, începutul anilor 2000’ am avut situații în care cei dom regiunea transnistreană au generat crize de alimentare cu energie electrică. Și în prezent rămânem vulnerabili la riscul unor asemenea  deconectări.

Pentru a nu fi blocați și pentru a lipsi așa-numitele autorități din regiunea transnistreană de posibilitatea de a ne șantaja, trebuie să avem o alternativă, și construcția liniei Vulcănești – Chișinău ne va oferi acea alternativă. Mai mult ca atât, această linie va permite importul de energie electrică inclusiv din sistemul românesc, respectiv ea este importantă indiferent de modul în care ne vom interconecta prin România cu sistemul electroenergetic european: sincron sau asincron.

Licitația și blocarea participanților

Referitor la acest tender, deja a fost făcută o muncă enormă: s-au efectuat câteva studii de sistem, s-a negociat, semnat și ratificat Acordul cu Banca Mondială. În general, conform planului inițial, aceasta linie de trebuia dată în exploatare până la finele anului 2019. Astăzi suntem deja în 2021, iar construcția nici nu a început.

Situația pe care o cunoșteam de acum câteva săptămâni, era următoarea: încă la începutul lunii noiembrie 2020 au fost depuse dosarele. Au participat mai multe companii cu portofoliu și experiență solidă – inclusiv din India, România, Turcia, etc. Deci erau suficiente oferte din care să aleagă. Însă decizia nu este luată nici până în prezent, la nouă luni distanță.

Se impune întrebarea: cu ce s-au ocupat UCIPE și Moldelectrica tot acest timp? De câți ani mai au nevoie pentru a compara câteva oferte? În opinia mea, tărăgănarea sau chiar blocarea acestui proces trebuie tratată ca sabotaj și atentat la securitatea națională. Mai ales dacă mai luăm în calcul și barierele legate de aplicarea TVA, care au fost impuse acestor proiecte la sfârșitul anului 2020 și eliminarea cărora s-a reușit de abia către mijlocul anului 2021.

La fel, mi s-a părut extrem de suspicioasă tentativa descalificare a ofertanților cu cele mai joase prețuri. Iar în cazul ofertanților din România, argumentele invocate îmi par de ordin pur formal!

Linia care poate soluționa conflictul transnistrean

Fără să exagerez importanța domeniul energetic, sunt convins că odată construită această linie, vom avea poziții mult mai puternice la negocierile privind soluționarea politică a diferendului transnistrean, dar și soarta datoriilor pentru gazele naturale și pe care Gazprom tot încearcă să le transfere din categoria de datorii corporative (ale sectorului privat, Moldovagaz față de Gazprom) în datorii suverane ale Republicii Moldova ca stat.

În prezent, în cadrul negocierilor, autoritățile din regiunea transnistreană apelează la condiționalități și șantaje pe partea energetică. Odată consolidată securitatea de alimentare cu energie electrică, puterea de negocieri se schimbă radical.

Regiunea transnistreană va trebui să își asume datoriile pentru gazul rusesc, să înceapă a-l achita în deplină măsură, astfel încât legile pieței să funcționeze.

Orice încercare de a tergiversa acest tender eu îl tratez ca sabotaj securității naționale. Din câte a declarat Doamna Președinte Sandu, înțeleg că acest subiect a fost discutat și la Consiliul Superior de Securitate.

Avem nevoie de lucrări calitative

La fel, important este ca lucrările pe această arteră energetică să fie făcute calitativ, pentru a nu repeta soarta gazoductului Iași-Ungheni, care din start a fost proiectat cu capacitate insuficientă pentru a asigura vârfurile de consum în perioada de iarnă.

Linia Vulcănești-Chișinău, trebuie să construită astfel încât, împreună cu cea de la Novodnestrovsk, să asigure astăzi și în perspectivă de cel puțin următorii 10 ani, volumul de energie necesar pentru întreaga țară.

Încercarea de a truca noi licitații

Citat din investigația publicată de Timpul:

„Pe data de 27 Iulie a.c. deja e preconizată licitația pentru modernizarea Blocului nr.2. O importanță majoră în acest sens constituie necesitatea examinării minuțioase a obiectivelor și procedurii Proiectului în cauză. Deoarece în opinia unor experți din domeniu, va fi utilizată aceeași schemă de pseudo-modernizare de data aceasta cu implicarea banilor de la Banca Mondială.

Repercusiunile realizării acestei licitații suspecte vor avea un impact fundamental asupra securității energetice a Statului, precum și asupra imaginii reputaționale a Republicii Moldova pe plan internațional.

 

Există bănuieli rezonabile că acest tender va fi trucat anume în favoarea acestui consorțiu moldo-rus, fapt dovedit prin următoarele:

– În Caietul de Sarcini din nou este indicat un termen foarte scurt pentru reparația capitală a turbinei. Nici un producător mondial de top nu se poate încadra în aceste termene. Or, se cunoaște că Compania Силовые Mашины deja a început producerea echipamentelor de turbine pană la depunerea ofertei, anume pentru a se încadra în termenul stabilit. Oare, li s-au dat garanții că vor câștiga licitația?..

– Criteriile de eligibilitate a companiilor la tender au fost stabilite exact pentru acest consorțiu.

– Calitatea echipamentelor rusești nu sunt de cel mai înalt nivel, de aceea implementarea repetată de către aceștia ar putea pune în pericol funcționalitatea pe termen mediu și lung a sistemului termo-energetic din municipiul Chișinău, precum și celui din țară.”

 

Victor Parlicov susține că, dacă se truchează condițiile sub un singur producător, mai ales dacă acesta este și în lista companiilor sancționate de SUA, proiectul nu va fi dus la bun sfârșit. Banca Mondială nu va accepta sa deburseze banii, mai ales că sunt în dolari SUA, unei companii aflate sub sancțiunile autorităților americane.

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO