Viitorul războiului: Drona de 400 de dolari cu piese de pe AliExpress care distruge un tanc de 2 milioane de dolari

30 Oct. 2023, 14:50
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
30 Oct. 2023, 14:50 // Actual //  bani.md

Trupele ruse au lansat un atac necruțător asupra Avdiivka de mai bine de două săptămâni, într-un efort total de a încercui forțele ucrainene în acea zonă.

„Situația este foarte grea. Luptăm pentru a menține contolul în jurul orașului. Dacă inamicul controlează aceste zone, atunci toată logistica și drumurile care duc la oraș vor fi sub controlul său”, a declarat pentru Politico sergentul Yegor Firsov, comandantul adjunct al unei unități a armatei ucrainene

În fața unui inamic cu un număr superior de trupe și vehicule blindate, luptătorii ucraineni se apără cu ajutorul unor drone minuscule, care nu costă mai mult de câteva sute de dolari, dar care pot livra o încărcătură explozivă capabilă să distrugă un tanc rusesc care valorează mai mult de 2 milioane de dolari.

Dronele FPV utilizate în astfel de lovituri sunt echipate cu o cameră la bord care permite operatorilor calificați, precum Yegor Firsov, să le direcționeze către ținta lor cu o precizie maximă.

Înainte de război, un adolescent putea spera să primească o astfel de dronă cadou de Anul Nou. Acum, aceste drone sunt folosite ca arme agile care pot schimba rezultatele pe câmpul de luptă.

„Este greu să gestionezi emoția când un pilot de dronă lovește un tanc. Întregul grup și tot plutonul este fericit. Toată lumea țipă și se îmbrățișează. Deși nu-l cunosc pe omul care le-a adus această fericire”, a scris Firsov într-o postare pe Facebook.

O dronă FPV cântărește până la un kilogram, are patru motoare mici, o baterie, un cadru și o cameră conectată wireless la ochelarii de protecție purtați de un pilot care o operează de la distanță.

Poate transporta până la 2,5 kilograme de explozibil și poate lovi o țintă cu o viteză de până la 150 de kilometri pe oră, explică Pavlo Tsybenko, director interimar al academiei militare Dronarium.

„Această dronă costă până la 400 de dolari și poate fi făcută oriunde. Am făcut-o și noi folosind microcipuri importate din China și alte piese pe care le-am cumpărat de pe AliExpress. Cadrul din carbon l-am făcut singuri. Și, da, bateriile sunt de la Tesla”, a spus Tsybenko pentru Politico, arătând dronele FPV personalizate folosite de academie pentru a antrena viitorii piloți de astfel de aparate.

Tehnologie contagioasă

Dronele comerciale au fost folosite pentru prima dată în lupta Azerbaidjanului – în cele din urmă de succes – de a prelua regiunea separatistă Nagorno-Karabah de la separatiștii armeni. Utilizarea lor s-a extins rapid în războiul rusesc din Ucraina.

Totodată, la începutul acestei luni, militanții Hamas au folosit astfel de drone pentru a elimina apărarea de la granița cu Israelul. Pentru ucraineni, videoclipul cu o dronă folosită de Hamas care distruge un tanc de luptă israelian aruncând o grenadă a fost un film pe care l-au mai văzut înainte.

Experții ucraineni în drone și oficialii serviciilor de informații sunt convinși că specialiștii ruși au instruit Hamas în arta războiului cu drone – deși Moscova neagă acest lucru.

„Numai noi și rușii știm cum să facem asta – și cu siguranță noi nu i-am învățat”, a declarat Andriy Cherniak, reprezentant al Direcției de Informații Militare a Ucrainei.

Antrenament secret

În timp ce armatele NATO ezită să folosească drone comerciale care sunt fabricate în principal în China sau din componente din China, unele țări occidentale și-au arătat deja interesul să învețe din experiența Ucrainei în ceea ce privește războiul cu dronele.

Mai mulți oficiali ucraineni, care au dorit să își păstreze anonimatul, au declarat pentru Politico că forțele speciale și unitățile antiteroriste din două țări NATO de la granița cu Rusia au urmat cursuri ale operatorilor de drone ucraineni în ultimele șase luni.

Accentul a fost pus pe contracararea dronelor mici kamikaze și a dronelor comerciale care pot fi utilizate cu succes pentru recunoaștere sau transmisia semnalului video, a spus unul dintre oficiali.

Antrenamentul de bază pentru un pilot de dronă durează cinci zile. Învățarea pilotării unei drone kamikaze durează mai mult de 20 de zile, a spus Tsybenko.

Experiența pe câmpul de luptă a determinat guvernul ucrainean să-și schimbe preferința în ceea ce privește dronele.

„Dronele FPV sunt instrumente eficiente pentru distrugerea inamicului și protejarea țării noastre. Ministerul Apărării face tot posibilul pentru a crește numărul de drone”, a declarat ministrul Apărării al Ucrainei, Rustem Umerov.

Joc de echipă

Fiecare pilot de dronă FPV lucrează în tandem cu unități de recunoaștere aeriană, care zboară cu un DJI Mavic sau alt tip de dronă cu transmițătoare video și audio pentru a observa misiunea.

„Drona FPV își pierde semnalul video aproape de țintă. Deci, cealaltă dronă ajută pilotul și unitățile de sprijin să înțeleagă că ținta a fost într-adevăr lovită”, a spus Tsybenko.

Ceea ce pare simplu necesită, de fapt, o coordonare strânsă între zeci de oameni.

„Totul pare atât de simplu. Îți pui ochelari și „Bam!” ai distrus un tanc. De fapt, oamenii noștri petrec ore întregi căutând ținte. Se uită la videoclipuri și găsesc ținte pe care inamicul le-a ascuns cu grijă”, a precizat Tsybenko.

Dar eficacitatea dronelor FPV a fost observată și de Moscova. Rușii, care la început erau în urma Ucrainei în războiul cu drone, au învățat din greșelile lor. Și acum extind metodele Ucrainei. Forțele ruse au acum „nenumărate” drone FPV pe care le folosesc pentru a ucide soldați ucraineni.

Rusia și-a lansat, de asemenea, propriile linii de producție și elaborează noi tactici pentru a desfășura drone „în roiuri”. „Este o amenințare foarte mare pe câmpul de luptă”, a avertizat Tsybenko.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO