Vinul moldovenesc nu-i mai îmbată pe străini. Livrările s-au comprimat cu aproape 3 mil. USD

30 Dec. 2021, 18:10
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
30 Dec. 2021, 18:10 // Actual //  bani.md

Exporturile de băuturi alcoolice din Republica Moldova au constituit 48,7 mil. USD cu 2,6 mil. USD mai puțin în trimestrul trei al anului 2021 față de trimestrul precedent al anului 2020, potrivit datelor Băncii Naționale a Moldovei.

Exportul de alcool etilic și băuturi alcoolice s-a diminuat în special pe seama micșorării livrărilor către Uniunea Europeană și alte țări. Astfel, în țările din UE exporturile de vin au însumat 16,95 mil. USD cu 2 mil. USD mai puțin față de trimestrul precedent.

În alte țări, exporturile de vinuri s-au comprimat cu 1,55 mil. USD, la 16,47 mil. USD.

În statele din CSI livrările de produse alcoolice au constituit 15,3 mil. USD cu 1 mil. USD mai mult.

Datele BNM relevă că cel mai mare volum al exporturilor de vin a fost în trimestrul patru al anului 2020 – 61 mil. USD.

Economiștii susțin că exporturile de vin au fost afectate de pandemie pe fundalul cererii mai mici din partea clienților.

 

 

 

Realitatea Live

09 Iun. 2025, 13:36
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Iun. 2025, 13:36 // Actual //  bani.md

Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova (CCI a RM), în parteneriat cu CIE Moldexpo, a lansat oficial conceptul primei ediții a Expoziției Naționale „PRODUS AUTOHTON”, un eveniment de amploare dedicat promovării producătorilor locali, autenticității și tradiției moldovenești. Expoziția va avea loc între 22 și 24 august 2025 la Centrul Internațional de Expoziții Moldexpo din Chișinău.

„Produs Autohton” este gândită ca o platformă anuală de susținere a antreprenorilor locali, care îmbină promovarea economică, identitatea culturală și implicarea diasporei. Evenimentul își propune să încurajeze consumul responsabil și să devină o mișcare națională care valorizează munca, pasiunea și calitatea produselor moldovenești.

„Este momentul să transformăm mândria de a fi moldovean într-un avantaj economic concret”, a declarat Sergiu Harea, președintele CCI a RM.
La rândul său, Zinaida Popa, directorul general interimar al Moldexpo, a subliniat impactul publicului larg: „Expoziția este dedicată exclusiv producătorilor din Republica Moldova și va scoate în evidență diversitatea și autenticitatea produselor locale”.

Expoziția va fi structurată pe mai multe secțiuni:

Pavilionul Central – „Produs de…”: fiecare raion va avea propriul stand personalizat, cu vinuri, brânzeturi, miere, artizanat și alte produse reprezentative.
Pavilionul 2 – Antreprenoriat și Artizanat: dedicat start-up-urilor, meșteșugarilor și industriilor creative.
Zona exterioară – Produse proaspete și procesate: cu degustări, vânzări directe și concursuri, inclusiv „Cel mai bun vin de casă”.
Expoziția va fi completată de Festivalul Produselor Regiunilor Moldovei – un program cultural-gastronomic cu târguri, ateliere culinare, dansuri populare, recitaluri și gastronomie locală.

Obiective majore ale expoziției:
Promovarea IMM-urilor și fermierilor
Creșterea vizibilității produselor locale în rândul diasporei
Acces la piețe externe și parteneriate economice
Educație pentru consumatori privind produsele ecologice și sustenabile
Diaspora – ambasador al produsului moldovenesc
Evenimentul își propune să implice activ diaspora moldovenească în promovarea produselor autohtone peste hotare și dezvoltarea rețelelor de export și distribuție.

Oportunitate internațională: Misiunea economică la EXPO Osaka 2025
Tot în cadrul conferinței, CCI a RM a lansat invitația oficială pentru participarea la Misiunea Economică în Japonia, organizată în perioada 26 august – 3 septembrie 2025, cu ocazia Zilei Naționale a Republicii Moldova la EXPO Osaka și în contextul vizitei oficiale a premierului Dorin Recean.

Programul include:

Vizite economice și culturale în Kyoto, Kobe, Hiroshima, Osaka și Nara
Întâlniri de afaceri și traininguri de tip Kaizen, Ikigai și Wabi-Sabi
Participare la activități culturale și de networking la standul național
Prin aceste două inițiative – expoziția „Produs Autohton” și prezența la EXPO Osaka 2025 – Camera de Comerț și Industrie își consolidează rolul de punte între tradiția locală și deschiderea internațională, contribuind activ la transformarea produsului moldovenesc într-un brand recunoscut pe plan global.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO