Ziua recordurilor peste Prut! Curentul a ajuns la 720 de euro MWh. Câtă energie importă Moldova

15 Iul. 2024, 17:52
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Iul. 2024, 17:52 // Actual //  bani.md

Astăzi, la ora 21:00, prețul spot al energiei, în România, a atins un nou record anual de 720 de euro/MWh, depășind recordul anterior de 670 euro/MWh stabilit vineri. În acest moment de vârf, România importă peste 1.700 MW de energie, din care 1.588 MW provin din Bulgaria, iar restul din Ungaria. Interesant este că, la prânz, energia costă doar 60 de euro/MWh, de peste 10 ori mai puțin decât la ora 21:00. De asemenea, deși suntem net importatori cu 800 MW, exportăm 100 MW.

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a declarat la Digi24 că situația actuală a Sistemului Energetic Național (SEN) este dificilă, dar gestionabilă. El a menționat seceta care afectează debitele Dunării și ale râurilor interioare, precum și nivelul lacurilor de acumulare, subcapacități care afectează Hidroelectrica. Pentru a compensa deficitul, s-au pornit grupuri pe cărbune la Complexul Energetic Oltenia, inclusiv Ișalnița și Paroșeni, care adaugă 50 MWh în sistem.

Burduja a explicat că prețurile mari din piață se datorează contextului meteorologic și regional, nu speculațiilor. „Avem prețuri mari pentru că toată regiunea le are. E important să avem interconexiuni cu țările vecine,” a spus ministrul, subliniind că importurile nu duc la creșterea prețurilor, contrar unor zvonuri. Lucrări de intervenție pe partea ungară la Paks au redus capacitatea de import din această țară, contribuind la prețurile mari din România și regiune.

În ziua Comandamentului de la Energie, datele Transelectrica arătau că, la ora 10:00, România producea 6.400 MW și consuma 7.200 MW, deficitul de 800 MW fiind acoperit prin importuri. Producția locală era asigurată de Hidroelectrica, Nuclearelectrica, termocentralele pe gaz și cărbune, și de panourile fotovoltaice.

Republilca Moldova importă din România conform prognozei, circa 30 750 MWh (sau 8.4%), în special în orele de vârf, din necesarul de curent.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII