Ziua recordurilor peste Prut! Curentul a ajuns la 720 de euro MWh. Câtă energie importă Moldova

15 Iul. 2024, 17:52
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Iul. 2024, 17:52 // Actual //  bani.md

Astăzi, la ora 21:00, prețul spot al energiei, în România, a atins un nou record anual de 720 de euro/MWh, depășind recordul anterior de 670 euro/MWh stabilit vineri. În acest moment de vârf, România importă peste 1.700 MW de energie, din care 1.588 MW provin din Bulgaria, iar restul din Ungaria. Interesant este că, la prânz, energia costă doar 60 de euro/MWh, de peste 10 ori mai puțin decât la ora 21:00. De asemenea, deși suntem net importatori cu 800 MW, exportăm 100 MW.

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a declarat la Digi24 că situația actuală a Sistemului Energetic Național (SEN) este dificilă, dar gestionabilă. El a menționat seceta care afectează debitele Dunării și ale râurilor interioare, precum și nivelul lacurilor de acumulare, subcapacități care afectează Hidroelectrica. Pentru a compensa deficitul, s-au pornit grupuri pe cărbune la Complexul Energetic Oltenia, inclusiv Ișalnița și Paroșeni, care adaugă 50 MWh în sistem.

Burduja a explicat că prețurile mari din piață se datorează contextului meteorologic și regional, nu speculațiilor. „Avem prețuri mari pentru că toată regiunea le are. E important să avem interconexiuni cu țările vecine,” a spus ministrul, subliniind că importurile nu duc la creșterea prețurilor, contrar unor zvonuri. Lucrări de intervenție pe partea ungară la Paks au redus capacitatea de import din această țară, contribuind la prețurile mari din România și regiune.

În ziua Comandamentului de la Energie, datele Transelectrica arătau că, la ora 10:00, România producea 6.400 MW și consuma 7.200 MW, deficitul de 800 MW fiind acoperit prin importuri. Producția locală era asigurată de Hidroelectrica, Nuclearelectrica, termocentralele pe gaz și cărbune, și de panourile fotovoltaice.

Republilca Moldova importă din România conform prognozei, circa 30 750 MWh (sau 8.4%), în special în orele de vârf, din necesarul de curent.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII